Valul K-pop în România, un fenomen care leagă comunități

Antonia, 19 ani, a descoperit muzica K-pop prin recomandările Youtube-ului. „Eram mare fană anime. Într-o zi, am început să mă uit la mai multe videoclipuri ale unor melodii J-pop (Japanese pop) pe care le știam din anime-urile mele preferate. La recomandări am văzut melodia Blood Sweat & Tears a celor de la BTS și am dat click, mai mult din curiozitate. Am fost foarte surprinsă de câte elemente vizuale erau și cât de artistic era videoclipul. Am intrat într-un rabbit hole în care am început să mă uit la concertele lor live și filmulețe amuzante cu ei editate de fani. Mi se părea ceva de nișă, nu credeam că mai există alți fani în România.”

Muzica pop sud-coreeană, sau K-pop cum este cunoscută de către toată lumea, a devenit în ultimii ani din ce în ce mai populară la nivel global, mai ales în rândul tinerilor. Muzica K-Pop este cunoscută pentru melodiile captivante, versurile care combină limba coreeană cu engleza, coregrafiile foarte bine sincronizate și spectacolele live pline de energie. În România, fenomenul K-pop s-a extins prin intermediul platformelor digitale și rețelelor sociale. Astăzi există numeroase site-uri create de fanii români dedicate trupelor K-pop, dar și trupe de dans care dansează pe muzica artiștilor lor preferați din Coreea de Sud.

„înainte nu cunoșteam pe nimeni căruia să-i placă K-pop”

Andreea (18 ani) a aflat dintr-un anunț de pe Facebook despre cursuri de coregrafii K-pop: „Învățăm să dansăm dansuri K-pop a mai multor trupe. Eu am mers la începători pentru că voiam mai mult doar să văd cum e atmosfera și să întâlnesc alte persoane care ascultă acest gen de muzică, înainte nu cunoșteam pe nimeni căruia să-i placă K-pop.”

Cu toate că genul K-pop nu este încă la fel de mainstream în România ca alte forme de muzică din vest sau din țară, K-pop a devenit tot mai popular în ultimii ani, mulți dintre fanii români formând fan-cluburi, site-uri și grupuri de discuții pentru a-și susține artiștii preferați. Platformele sociale au sporit popularitatea k-popului și au oferit un mediu prin care fanii să se conecteze și să socializeze despre intereselor lor comune. Multe dintre aceste comunități de fani din România au deja mii de membri.

K-pop Romania, cea mai numeroasă comunitate de fani de pe Facebook
K-POP ROMANIA este pagina cu cele mai multe like-uri dedicată fanilor K-pop din România

Care sunt trupele care au succes?

Adesea considerată cea mai de succes și populară trupă K-pop din lume, BTS (Bangtan Sonyeondan) au o comunitate internațională masivă și extrem de dedicată de fani (denumiți „Army”) și au doborât mai multe recorduri în industria muzicală. Ei au devenit primul grup de K-pop care a câștigat un premiu Grammy, au mai multe albume numărul 1 în topul Billboard 200 și au susținut concerte și turnee pe stadioane din întreaga lume. Antonia este fana lor încă din 2017: „Când am început să ascult BTS, m-am îndrăgostit de muzica și coregrafiile lor. Sunt fană de atâta timp pentru că le iubesc personalitățile și prietenia pe care o au. Au o muzică foarte variată, ei nu cântă doar pop, multe din melodiile lor au și influențe hip-hop, R&B, Trap, Rap, EDM, de exemplu.”

Chiar și Anthony Fantano, un cunoscut Youtuber din Statele Unite care face recenzii la albume de muzică, a vorbit pe canalul său despre diversitatea muzicală a grupului: „Este foarte greu să încadrezi stilistic grupul, pentru că odată ce asculți un album BTS, te poți aștepta nu numai la elemente de hip-hop și jazz, ci și pop de mai multe feluri.”

Unele voci critice la adresa trupei și genului K-pop, în general, spun că este o muzică lipsită de substanță, însă Antonia nu este de acord: „Deși mulți au impresia că BTS au doar muzică comercială, chiar există foarte multe melodii de-ale lor cu mesaje mai profunde. Au abordat subiecte de genul: depresie, anxietate, nereguli din sistemul de educație, acceptarea de sine sau probleme socio-politice. Una dintre melodiile mele preferate este Silver Spoon, care vorbește practic despre ipocrizia generației mai în vârstă.”

În vară, membrii trupei au anunțat că vor lua o pauză de la muzică pentru a-și îndeplini serviciul militar obligatoriu. BTS generează o valoare estimată la 3,9 miliarde de dolari pentru economia țării, deci este foarte probabil ca această pauză să aibă consecințe economice pentru Coreea de Sud.

Blackpink este grupul feminin care a creat cele mai mari valuri în rândul comunității internaționale de fani K-pop. Clipurile lor au fost vizionate de milioane de ori pe Youtube, doborând recordul pentru cele mai multe vizionări ale unui videoclip muzical în 24 de ore, cu videoclipul How You Like That, care a strâns 86,3 milioane de vizualizări. Blackpink au participat la festivalul Coachella în 2019 și au avut turnee internaționale în Asia, Statele Unite ale Americii și Europa.

„Primul lucru pe care l-am observat a fost că videoclipurile lor sunt foarte bine produse, a fost ceva ce nu am mai văzut până atunci când am început să ascult K-pop prin 2018.”, a spus Andreea despre experiența ei când a descoperit trupa. „Au și un catchphrase al lor care apare în fiecare piesă și deja a devenit emblematic pentru muzica lor: Blackpink in your area și Blackpink is the revolution.”

O industrie controversată

K-pop, ca orice industrie de entertainment, s-a confruntat de-a lungul timpului și cu anumite controverse. Dedicarea, uneori obsesivă, a unor comunități de fani care s-a dezvoltat în jurul grupurilor K-pop a dus la îngrijorări cu privire la siguranța și bunăstarea artiștilor. Există chiar și un termen în cultura sud-coreeană care descrie acest fenomen: sasaeng (사생) reprezintă un fan care urmărește în mod obsesiv sau încalcă intimitatea vieților private a artiștilor K-pop sau a actorilor de K-dramas. Totodată, au existat îngrijorări cu privire la felul în care sunt tratați artiștii K-pop, în special în ceea ce privește perioada lor de formare și felul în care sunt tratați de management. Mulți idoli K-pop semnează contracte cu cerințe absurde și trec printr-un proces riguros de training înainte de a debuta, în cele mai multe cazuri de la o vârstă fragedă. Acest lucru a dus la critici la adresa industriei, din cauza contractelor abuzive și supunerii artiștilor la o muncă intensă. Imaginea în aparență „perfectă” a idolilor K-pop a fost și ea criticată, deoarece mulți dintre aceștia recurg la operații estetice pentru a se supune cerințelor industriei. Mulți voci critice spun că acest lucru poate induce comunității de fani (majoritatea foarte tineri) o imagine negativă despre corpul lor și o stimă de sine scăzută.

Este totuși important de reținut că nu doar K-pop se confruntă cu astfel de critici și că aceste controverse se aplică și altor forme de entertainment. Cu toate că situația nu este perfectă, industria K-pop încearcă să își îmbunătățească practicile.