Viața din zilele noastre este, de regulă, plictisitoare, lipsită de momente intrigante. Motiv pentru care sunt sigur de faptul că, atunci când auzi o voce mai pătrunzătoare și plină de suflet, scoți puțin capul pe geam să vezi dacă urmează sau nu să zboare pumni și picioare.
Însă, internetul este lipsit de astfel de interacțiuni fizice, specifice neoliticului. Însă asta nu înseamnă că oamenii care și-au creat o prezență consistentă pe platformele digitale, și cu precădere pe YouTube, nu pot genera scandaluri de proporții care să angreneze sute de mii, poate chiar milioane de oameni.
Astfel, astăzi vom explora 7 conflicte prin care au trecut creatorii de conținut români pe YouTube, motivul pentru care au pornit, care au fost argumentele aduse de o parte și de alta și care le-a fost finalitatea.
1. Codrin Bradea (Satana) vs Zmenta
Acesta este unul din primele, dacă nu chiar primul conflict major între doi creatori de conținut pe YouTube. Acesta debutează cu momentul în care Zmenta dorește să își reia o serie de videoclipuri pe care a întrerupt-o, așa că a făcut un anunț pe pagina sa de Facebook. Postarea a primit o serie de comentarii ce conțineau cuvinte pocite, specifice fanilor lui Codrin.
În urma acestora, Zmenta a urcat un videoclip pe YouTube în care definește fanii lui Codrin ca fiind “generația tabletă”, formată de copii cu vârste cuprinse între 12 și 14 ani, prinși de mirajul internetului și de opțiunile pe care le oferă datorită părinților care sunt mulțumiti cu a le oferi o tabletă.
Astfel, Zmenta propune o soluție pentru aceștia, și anume bătaia. Mai precis, el precizează că atunci când un copil este observat înjurând, trebuie să îi fie date 3 palme: una pentru cel care o dă, una pentru părinții copilului și una pentru umanitate.
Satana, conștientizând reach-ul pe care mesajul lui Zmenta îl are, se folosește de oportunitate și urcă, la rândul lui, un videoclip ca răspuns. În cadrul acestuia, el demontează afirmațiile lui despre actuala generație, rolul părinților în educația copiilor și aduce la lumină faptul că, de fapt, audiențele lor sunt formate din oameni de aceeași vârstă, mase pe care Zmenta le-a criticat sever.
În zilele ce au urmat, canalul lui Zmenta și toate videoclipurile acestuia au fost bombardate de către fanii lui Codrin o anumită perioadă de timp cu dislike-uri iar cifrele vizualizărilor au început să scadă, până când acesta a căzut de la rangul de producător de conținut de primă clasă la irelevanță. Iar Echo, prieten bun de-al lui Codrin la acel moment, a scos un disstrack pentru Zmenta:
2. Călinacho vs Colo
Călinacho a fost, în anul 2017, un avertizor asupra integrității producătorilor de conținut de pe YouTube, demascând practicile reprobabile ale acestora în goana lor după profit prin intermediul seriei sale de videoclipuri denumite Poliția YouTube-ului.
De multe ori, aceste videoclipuri au rămas fără răspuns din partea părților atacate de Călin, cu excepția în cazul episodului ce l-a privit pe Colo. Alexandru „Colo” Bălaneste un producător de conținut care a început pe platforma de streaming Twitch cu gameplay-uri pe Counter Strike: Global Offensive, după care a continuat cu conținut adaptat pentru YouTube.
În cazul lui Colo, Călinacho critică, printr-un videoclip, modul prin care își desfășura un giveaway, prin impunerea atingerii unui prag de 500 de mii de abonați pe YouTube, ceea ce ar fi reprezentat o creștere de 160 de mii de abonați într-o singură lună, statistică imposibilă de atins la nivelul comunității de YouTube din România în 2017. De asemenea, alte carențe scoase la lumină legate de prezența online a lui Colo includ promovarea unui stil de viață nesănătos, promovarea jocurilor de noroc, în condiția în care audiența sa era constituită din minori, tratarea educației preuniversitare cu superficialitate, lipsa de respect cu care își tratează fanii și ipocrizia generală pe care o afișează prin acțiunile sale.
Până la răspunsul lui Colo, fanii acestuia au început un raid asupra lui Călinacho, caracterizat prin doxxing, care a rezultat în publicarea unei fotografii cu acesta și criticarea aspectului său plăpând, comparativ cu mesajul lui dur. De asemenea, videoclipul ce îl privește pe Colo a fost bombardat de dislike-uri și comentarii cu limbaj licențios.
Răspunsul lui Alexandru s-a materializat într-un video de aproximativ 45 de minute prin care critică credibilitatea lui Călinacho, respectiv faptul că acesta folosește un limbaj pompos și licențios, are vocea nenaturală în toate videoclipurile, nu își afisează identitatea și îl încurajează să se sinucidă.
Călin, la rândul lui, revine cu un videoclip drept răspuns la raid-ul comunității și la videoclipul publicat de Colo, unde atacă lipsa de responsabilitate și ipocrizia pe care Bălan le afișează și revocă argumentele acestuia ca fiind irelevante acuzațiilor aduse inițial.
Astfel, conflictul dintre cei doi se încheie. Însă, după trei ani de la acesta, lipsa de responsabilitate a lui Colo îl ajunge din urmă și ajunge să fie acuzat și condamnat pentru instigare la viol pentru niște declarații făcute pe un livestream, fiind obligat să facă plata unei amenzi penale în valoare de 24.000 de lei.
3. Selly vs frații Gogan
Andra și Răzvan Gogan au creat, în 2018, o piesă ce a avut ca scop responsabilizarea altor creatori de conținut din România, numită “Stricați o generație”. În versurile ei, aduc în vedere faptul că audiența românească de pe YouTube este formată, în mare parte, din copii, dar propagă și ideea conform căreia creatorii de conținut au o responsabilitate față de aceștia. De asemenea, este specificat prejudiciul pe care îl aduc educației prin videoclipurile senzaționaliste pe care le publică pentru a genera vizualizări. Conform spuselor Andrei Gogan, inspirația pentru piesă a venit în momentul în care în timpul unui antrenament de dans pe care îl susținea și îl practica cu copii, când a început să audă din partea unei fetițe de 5 ani versurile piesei “DM”, realizată de 5GANG, a cărui lider era Andrei Șelaru, generic numit Selly, și a realizat impactul pe care acesta îl are asupra generației tinere.
Piesa fraților Gogan generează o reacție din partea lui Selly din cauza menționării acestuia în versurile melodiei, precum și din cauza abonaților lui care i-au cerut un punct de vedere direct. Astfel, Andrei Șelaru publică un videoclip în care menționează faptul că rolul lui principal pe YouTube și ca persoană publică este acela de a fi un entertainer, educația nefiind responsabilitatea sa. De asemenea, aduce în vedere caracterul satiric al piesei “DM”, falsitatea fraților Gogan, tentativele de a da în judecată alți producători de conținut pentru opiniile denigratoare la adresa lor și disprețul cu care își tratează colaboratorii.
Replica lui Selly a avut un impact imens în comunitatea de YouTube, frații Gogan fiind afectați sever. Consecințele la care au fost supuși s-au materializat sub forma dezlegării unor colaborări, ce au rezultat în pierderi de 30.000 de euro în 3 ore de la videoclipul lui Șelaru și scăderea cu 100.000 de abonați în total pe canalele de YouTube ale fraților în 2 zile, după spusele lui Răzvan Gogan. Totuși, după 1 an de la incident, Șelaru își cere scuze în persoană pentru prejudiciul pe care l-a adus celor doi.
4. Selly vs Exploit
În septembrie 2019, Selly anunță, printr-un videoclip, ieșirea lui Andrei “Exploit” Lupu din trupa 5GANG. Andrei Șelaru argumentează faptul că între el și echipă a existat o răceală în ultima perioadă, însă refuză să elaboreze pentru a nu “spăla rufele în public”. Din cauza ambiguității din jurul motivului pentru care Exploit părăsește 5GANG, începe să fie speculat faptul că videoclipul a fost tăiat pentru a scoate părțile în care acesta își prezintă punctul de vedere cu privire la despărțirea lor.
Speculațiile culminează în momentul în care Andrei Lupu, alături de abi talent, scoate piesa “Șarpe”, unde sunt aduse indirect amenințări cu violența fizică și sunt făcute aluzii la caracterul duplicitar și avar al lui Șelaru.
Sub presiunea adusă de apariția lui Exploit alături de abi talent și a mesajului categoric al piesei, Selly publică un videoclip în care argumentează motivul pentru care a decis scoaterea lui Andrei Lupu din trupă. Astfel, Șelaru prezintă faptul că, o dată cu mutarea lui Exploit la București, a început să își reducă aportul în proiectele trupei până în punctul în care nu își mai făcea apariția când era nevoie de acesta, iar Selly aduce o serie de exemple în care lipsa lui de interes a fost afișată. Decizia de a îl elimina pe Exploit din trupă vine după ce Șelaru află, din surse externe, dorința lui Exploit de a se dezice de trupă după publicarea filmului 5GANG și încheierea unui turneu, care urmau să genereze sume importante de bani. Trupa, alături de Exploit, decid să anunțe ieșirea lui după finalizarea turneului, respectiv în decembrie, înțelegere care este alterată după ce acesta publică o piesă cu limbaj licențios, nepotrivit audienței trupei. Așadar, anunță ieșirea lui din trupă după un acord de a îi oferi un procent din suma care i-ar fi revenit în urma turneului.
Conflictul s-a consumat în urma răspunsului, iar Exploit a dispărut de pe YouTube până de curând, când a apărut în cadrul unui meci de MMA, organizat de RXF, în calitate de concurent împotriva lui What’s Up, pe care îl pierde, fapt ce bate ultimul cui în cariera sa de pe internet.
5. Silviu Faiăr vs Hash
Mihai Alexandru “Hash”, cunoscut pentru seria defunctă “Doza de Hash”, a fost criticat în repetate rânduri de Silviu Faiăr din cauza opiniilor sale divergente cu privire la folosirea cuvintelor ce au o conotație peiorativă pentru populația de culoare și aparițiile sale în promovarea unor afaceri de încredere îndoielnică.
Hash, după ce s-a sesizat cu privire la cele spuse de Silviu în cadrul stream-urilor sale, îl invită pe acesta în cadrul unei dezbateri difuzate în timp real pe YouTube pentru a clarifica acuzațiile care i se aduc. În urma discuției, unde Mihai este incapabil să producă contraargumente pentru a respinge acuzațiile, adoptă o atitudine inadecvată și nu ia măsurile necesare pentru desfășurarea dezbaterii conform convențiilor general acceptate, în condițiile în care aceasta a fost cerută de el.
În urma dezbaterii, Faiăr dezvăluie faptul că chat-ul live a fost ascuns, în ciuda insistențelor lui de a fi vizibil pentru amândoi, dar și dorința lui Hash de a îl închide după ce acesta a fost invadat de susținătorii lui Silviu.
Conflictul continuă în prezent într-o formă mocnită, cu cea mai recentă intervenție fiind cea a lui Hash, publicând un video exclusiv în care denigrează practicile lui Faiăr de a face comentariu social pe videoclipurile proprii, afirmând faptul că interpretează spusele sale și le înflorește pentru a își polariza audiența.
6. Buhnici vs boții
Vara aceasta am avut parte de un scandal de proporții, generat de opiniile răsunător de misogine ale lui George Buhnici, un producător de conținut axat pe domeniul tech. În cadrul festivalului Neversea, o televiziune ia un interviu lui George, care face o serie de mențiuni misogine, printre care se numără “Venim la mare ca să vedem piele, aș vrea ca pielea aia să n-aibă vergeturi.” și “Eu am norocul că am o soţie care arată ca o minoră.”.
În urma declarațiilor sale, pe lângă televiziunile și oamenii care s-au sesizat, criticând aspru spusele acestuia, au apărut videoclipuri din partea creatorilor de conținut de pe YouTube care au făcut exact același lucru, printre care se numără ROVISION și TheRealRed.
Buhnici se opune acestui curent angrenat împotriva sa, argumentând faptul că cei care au propagat interviul sunt boți și fac parte dintr-o mișcare întemeiată pentru a îl denigra. Însă, pe măsură ce atacurile la adresa lui s-au intensificat, acesta cedează și publică un videoclip prin care își asumă responsabilitatea pentru cele spuse și își afișează regretul pentru situația generată.
Însă, răul fusese deja făcut, în așa fel încât, pe lângă o pierdere infimă de aproximativ 20 de mii de abonați conform SocialBlade, BCR sistează colaborarea cu George Buhnici, iar Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării îl sancționează contravențional cu o amendă de 20.000 de lei.
7. Justițiarul de Berceni vs Faiăr
Justițiarul de Berceni este un canal de YouTube, unde videoclipurile au la bază activități civice și de justițiarism, obiectul principal de activitate fiind prinderea racolatorilor de minori, expunerea lor și predarea inculpaților și dovezilor către poliție.
În iulie 2022, Radu Oprina, un creator de conținut nou, aduce într-un videoclip primele dovezi conform cărora Alexandru Costandachi, persoana care conduce proiectul Justițiarul de Berceni, are un dosar penal în desfășurare pentru hărțuirea unei foste partenere, și prezintă mărturiile altor 3 fete care au fost hărțuite de acesta. Însă, dovezile lui Radu sunt invalidate după ce Alexandru Costandachi dezvăluie faptul că una dintre mărturiile incluse în videoclipul lui Oprina este scrisă chiar de el de pe un cont fals, fapt ce nulifică credibilitatea celorlalte mărturii.
În luna noiembrie al aceluiași an, o postare pe r/Romania dezvăluie experiența personală de hărțuire din partea justițiarului a unei fete, la care comentează și alte fete cu propriile lor experiențe ce depășesc limita legalității cu acesta. Postarea este preluată de Faiăr, care realizează o întreagă cronologie a evenimentelor de la acuzațiile aduse de Oprina până în prezent, alături de Diana, o fată ce are un proces penal deschis împotriva lui Alexandru Costandachi.
Justițiarul, pus în fața acestor dezvăluiri fragrante, sistează proiectul Justițiarul de Berceni pe o perioadă nedeterminată de timp și își oferă scuzele față de fetele care au fost victime ale acțiunilor sale reprobabile.
Cu ce ne ajută să știm noi toate ăstea?
Dacă nu vrei să ajungi vreodată un YouTuber, e doar entertaining să urmărești toate scandalurile ăstea. Însă, dacă contrariul este adevărat, învățătura pe care o putem trage este că lucrurile se pot întoarce extrem de rapid împotriva ta. Audiențele de pe YouTube sunt extrem de volatile, așa că pe lângă faptul că nu este o idee foarte bună să îți faci o carieră din a fi persoană publică, dacă nu ai grijă la ceea ce scoți pe gură în orice moment, la acțiunile tale și nu îți calculezi orice mișcare, poți fi foarte ușor tras la răspundere și linșat în public. Practic, platforma asta este ca un deșert, iar controversele sunt zonele acelea cu nisip mișcător. Dacă calci pe acolo acolo, e foarte probabil ca platforma aceasta să te consume până nu mai rămâne nimic din tine. Nici măcar amintirea.