Tehnici de pictură în ulei

Pictura în ulei constă în mare parte din suprapunerea unor straturi de culoare în vederea obținerii anumitor efecte în opera de artă, precum luminozitatea, umbra, volumul sau transparența. Pentru a putea ajunge la rezultatul final dorit este importantă înțelegerea și aplicarea corectă a straturilor de culoare, în funcție de efectul creat de acestea în final.

În sens larg, unii vorbesc de trei tehnici generale folosite adesea în pictura în ulei, acestea fiind:

  • gros peste subțire
  • gras peste slab
  • uscare lentă peste uscare rapidă.

Tehnica de aplicare a unui strat gros peste unul subțire

Această tehnică este folosită pentru a crea picturi în care straturile se suprapun perfect, fără a se crăpa, și în același timp, se poate da efectul de tușe păstoase.

Deoarece straturile de culoare mai subțiri se usucă mai repede, cele aplicate deasupra cu un volum mai mare (mai păstoase) se vor usca deasupra, într-un timp mai îndelungat, dar fără a se crăpa.

Photo by Karolina Grabowska from Pexels

Tehnica de aplicare a unui strat gras peste unul slab

Când se vorbește despre straturi groase sau slabe, se face referire la cantitatea de ulei conținută în respectivul amestec de culoare, astfel încât cele mai groase au un conținut mai mare de ulei, pe când cele mai puțin groase connțin o cantitate mai mică de ulei. Stratul de culoare mai slab are în conținutul ei anumiți solvenți, precum diluantul inodor sau terebentina.

Acesta este una dintre cele mai uzate tehnici în pictura în ulei. Stratul de vopsea cu un conținut mai mare de ulei este mai flexibil și este mai puțin predispun la a se crăpa odată ce se usucă. Totodată, stratul de culoare cu o cantitate mai mică de ulei este mai puțin flexibilă, mult mai predispusă la a se crăpa odată cu uscarea. Astfel, prin suprapunerea stratului mai gros peste cel mai slab va duce la crearea unor crăpături și în stratul superior, deoarece cel de la bază are acest efect.

Această tehnică este folosită în special pentru a crea acest efect de crăpături în pictură.

Tehnica de aplicare a unui strat cu uscare lentă peste unul cu uscare rapidă

Aceasta este o altă tehnică folosită în special pentru a se crea efectul acela de pictură crăpată. Astfel, prin aplicarea unui strat cu uscare mai lentă și apoi unul cu uscare mai rapidă poate duce la apariția unor crăpături în straturile superioare, care sunt în procesul de uscare.

Timpul de uscare a fiecărei culori diferă în funcție de pigment și uleiul în care este dispersat acesta.

,,Unii pigmenți se usucă mai repede (umbra arsa, siena naturala, galben cobalt etc.) decat altii (rosu cadmiu, rosu quinacridone, negru ivoriu, alb de titan etc.). Uleiul de in oxideaza mai repede (2-5 zile) decat uleiul de sofran (4-5 zile), care este adesea folosit la prepararea alburilor sau uleiul de mac (5-7 zile).”

– Pictor Shop Blog

Photo by Steve Johnson from Pexels