Apariția culturii streetwear
America a cunoscut o dezvoltare timpurie în ceea ce priveste cultura de sneakers, streetwear și fashion în general, iar acum majoritatea brandurilor de haine, respectiv adidasi sau ambele domină, la ora actuală, piața din întreaga lume. Nume precum Nike, Jordan sau Converse erau la ordinea zilei pe străzile din Los Angeles sau New York City încă de la începutul anilor 80’. Influențe ale muzicii hip-hop sau ale baschetului și skateboarding-ului au contribuit la nașterea culturii streetwear. În urma globalizării astfel, această „modă” s-a răspândit în toată lumea, cu prioritate în statele dezvoltate economic.
Streetwear-ul in România
În România însă, moda streetwear a început să se dezvolte substanțial abia de prin 2015 încoace și odata cu ea, au apărut in mod progresiv și brandurile locale și evenimentele caracteristice acestei culturi. Astfel au apărut comunitățile care au dus la formarea diferitelor grupuri de Facebook ce aveau ca și scop tot ce ține de resell sau diferite discuții cu privire la lansări de diverse modele de adidași, haine și de unde le poți cumpăra.
Cu un astfel de grup a început practic ascensiunea culturii sneakers în România. Sneaker Market România nu era la fel de cunoscut in 2014, însă acum are peste 50 de mii de membri.
De la acest grup a început și povestea Sneaker Industry, când în 2014 doi membri ai grupului de Facebook Sneaker Market au pus bazele unui magazin de retail pentru sneakers, o premieră pe piața din România la vremea respectivă. Azi, pe lângă alte magazine de acest gen apărute între timp, Sneaker Industry este fără îndoială cel mai de succes magazin de retail, atât datorită vânzărilor cât și datorită comunității pe care a creat-o.
În prezent, atât în cadrul Sneaker Industry cât și în afara lui, sunt organizate anual evenimente dedicate pasionaților de sneakers și streetwear precum Kickin’ It, cel mai mare eveniment dedicate acestei culturi din România, organizat in Cluj încă din 2017.
Ce a influențat cel mai mult cultura streetwear
Epoca digitală și evoluția culturală pe care a adus-o aceasta in România de la revoluție încoace a jucat un rol fundamental in formarea gusturilor și stilul tinerilor de azi. Astfel susține și Ovidiu Sturz (23), entuziast al culturii de sneakers & streetwear și membru al echipei Sneaker Industry din Cluj:
„Motivul pentru care nu s-a dezvoltat cultura sneakers la fel de devreme ca și în vest este cel mai probabil faptul că am fost in comunism atat de mult timp și nu am avut acces la informatii si cultura asta de hip-hop. Dar a avut un rol important și wave-ul de compeții sportive precum NBA sau NFL, care au ajuns sa fie mai cunoscute și aici.”
Prin urmare, pentru majoritea tinerilor atracția spre această cultură a fost puternic influențată de accesul la muzica și videoclipurile muzicale din industria hip-hop, după cum descrie și Ovidiu:
„Pentru mine pasiunea de sneakers a început in clasa a-3-a când am dat de 50 Cent și am văzut music video-ul de la Hate it or love it și stilul pe care îl aveau ei.”
Industria sportului american a fost de asemenea un factor important în propagarea acestei culturi, în special baschetul, cu NBA și rolul imens pe care legenda baschetului american Michael Jordan l-a avut asupra culturii de sneakers. Brandul Air Jordan apărut în urmă cu aproape 40 de ani stă, împreună cu Nike, la baza culturii sneakers & streetwear, iar perechi de adidași care înainte erau folosite în cadrul sporturilor, cu precădere baschet și skateboarding, au ajuns azi să fie purtați de catre oameni în viața cotidiană.
Industria Între pasiune și afacere
În ultimii ani, evoluția culturii a condus la creșterea cererii pe piață a diverselor produse, fapt pentru care piața de resell a crescut in mod semnificativ. Astfel a apărut acest „hustle” al pasionaților de sneakers și streetwear care cumpără diverse iteme exclusive din cadrul unui stoc limitat, pe care le vând apoi, profitând de pe urma diferenței foarte mari dintre cerere și ofertă.
Ovidiu susține că impactul pe care îl au comunitățile în cadrul culturii este unul esențial, oferind mai multă libertate pe o piață destul de limitată.
„Comunitățile au ajutat mult pentru că poți face rost de perechi pe care nu ai reușit candva să le iei sau alte chestii mai limitate, în plus întâlnești mulți oameni faini cu același hobby”.
Fiecare pasionat în domeniu are o pereche sau două preferată de sneakers care nu se mai găsesc în stocuri, prin urmare pot fi achiziționate doar la preț de resell, fie de pe site-uri autorizate fie de la resellers, prin intermediul paginilor de pe Instagram sau grupurilor de pe Facebook. În ultimii ani, tot mai mulți pasionați au avut șanse să intre în posesia unor iteme favorite datorită dezvoltării acestei culturi în România.
Ovidiu, deși are multe perechi limitate în colecție, mereu descoperă modele noi sau mai vechi care merită puse pe „wishlist”.
„Momentan pereche mea favorită pe care o am este Jordan 7 Citrus, dar mi-ar placea foarte tare și o perche de Jordan 1 Chicago.”
Jordan 7 Citrus se găsește doar la resell pentru aproximativ 250$. Jordan 1 Chicago este un model foarte exclusiv și reprezanativ pentru cultura Sneakers, fiind modelul purtat de Michael Jordan în vremea când juca la Chicago Bulls și se găsește în prezent doar la resellers autorizați pentru minim 700-800$, în funcție de mărime.