Intrând pe ușă, mă teleportez, de fiecare dată, deja de opt ani, într-o cafenea din Brazilia sau Costa Rica. Mă impresionează mirosul de boabe proaspăt prăjite de cafea, portretele mari ale aborigenilor de pe pereți, lampioanele cu pietre multicolore, muzica în spaniolă…”Bună ziua!”, spune o domnișoară de după vitrină. Îmi amintesc că sunt acasă. Mă simt, deci, la fel de comfortabil ca acasă, dar la fel de entuziasmată ca în necunoscut.
Ruslan și noul an
Eroul nostru zâmbește cu dinți albi și priveșteîn jur cu ochi visători și curioși, ca de copil. Este Ruslan Cojocaru,fondatorul și directorul „Tucano Coffee”.
Soarbe cu plăcere o înghițitură de latte de caramel sărat (specialitatea casei) și apoi răspunde cu mândrie că 2018 a fost un an bun, pentru că s-au deschis 9 cafenele în franciză, finalizând anul cu 23 de cafenele Tucano deschise și încă 7 în construcție.
“România a fost piața în care ne-am deschis cel mai mult. Acolo suntem deja în fiecare mare oraș. În 2019 planificăm să creștem la 50 de locații. Ne reținem cu minim 2 ani de la planul nostru de 300 locații până în 2021. Am fost prea ambițios. Dar în final, este importantă calitatea, nu cantitatea. S-a depus un efort considerabil și în prețul de cost și creșterea venitului partenerilor. Le sunt recunoscător membrilor echipei Tucano, care au avut un an eroic. Avem încă multe de făcut, mai ales în statele membre CSI”.
O altă realizare importantă pentru rețeaua de cafenele a fost inițierea unei baze online de cunoștințe, un sistem de monitorizare a calității și învățare a personalului prin platforma Moodle.
Ruslan și vechiul an
Cel mai important eveniment al anului trecut îl reprezintă propria înțelegere a misiunii mele personale. A scopului pentru care m-am născut. Am căutat-o câțiva ani, dar numai întoamna 2018, după mai multe încercări, puzzle-ul s-a format și am simțit că în sfârșit l-am găsit.
Misiunea sa este de a ajuta pe antreprenori sau pe cei care vor să devină anreprenori să dezvolte liderii din ei și să formeze business-uri cu obiective și valori. Acum eu înțeleg că tot prin ce am trecut a fost o pregătire pentru asta.
Începuturi
Primul coffee chain din Chişinău – „Tucano Coffee” – a fost inaugurat în noiembrie 2011. Acesta este primul brand de pe piaţa moldovenească care a introdus conceptul self-service, într-o altă manieră decât se obişnuieşte şi încearcă să promoveze cultura cafelei. Atunci când instrase într-un Starbucks, în una din călătoriile sale, Ruslan a sesizat că nişa conceptului coffee chain nu a fost exploatată totalmente. Aşa a apărut „Tucano Coffee”, care, în scurt timp, a devenit unul dintre cele mai vizitate localuri din Chişinău.
Conceptul şi meniul viitorului local a fost elaborat în octombrie 2010. În iunie 2011, echipa a ales şi o denumire reprezentativă pentru local – „Tucano Coffee”. Tot în iunie a fost elaborat şi designul cafenelei, iar la scurt timp au demarat lucrările de construcţie, încununate cu marea deschidere a „Tucano Coffee” pe 3 noiembrie 2011. Încă îmi aduc aminte de apariția primului „Tucano Coffee” de la intersecţia străzilor Puşkin şi Bucureşti, chiar lângă școala mea. Deja din exterior, părea ceva deosebit, un local nou dintr-o lume nouă. Mă incita de fiecare dată când treceam pe lângă el.
Simboluri
M-am interesat mai întâi ce semnifică „Tucano Coffee” . Am aflat că denumirea a fost inspirată de pasărea Tucan din America Centrală, reprezentată şi pe logoul localului. Acesta este la fel de colorat ca şi pasărea însăşi.
Sloganul „Love. Peace. Coffee” denotă dragostea care e în atmosfera localului, atitudinea personalului, a oaspeţilor faţă de produse, pacea ce se regăseşte în stilul hippie al localului, decorul cu motive abstracte specifice ţărilor producătoare de cafea, acordurile live de jazz, chitară, iar cafeaua vine înainte de toate. Se potrivește perfect cu motto-ul după care se conduce directorul: “All you need is love”.
Simbolurile cafenelei au devenit un brand. Un brand care se vinde. În doar două ore petrecute lângă vitrină (Timpul aici se scurge la fel de repede ca atunci când vizualizezi serialul preferat.), trăgând cu ochii la cine ce comandă, am observat patru persoane care au cumpărat câte cel puțin o cană cu logo-ul și inscripțiile Tucano. Desigur, ar fi putut merge la magazinul de veselă de lângă cafenea, dar nimic nu e mai plăcut ca o dimineață începută cu dragoste, pace și cafea.
Tucano Cluj și Tucano Chișinău
Încă înainte de a veni prima dată în Cluj, am descoperit pe internet că, în centrul orașului, se află Tucano Puerto Rico. Numele mi-a amintit imediat de Tucano Costa Rica, cel la care am fost de atâtea ori după lecții, în Chișinău. M-am uitat cu atenție la singurele trei fotografii pe care mi le propunea google. Deci, mă așteptam să mă simt asemănător. Când în sfârșit am intrat în localul de pe Bulevardul Eroilor 19, am observat imediat că mirosul de cafea nu era atât de intens. Lângă ușă, la drepta, nu era un panou cu 50 de fotografii a clienților pe el. Localul era mult mai mic. Am pășit încet până la vitrină și am rămas uimită de prețuri, care erau considerabil mai mari. Am rostit tare, involuntar: “Aici e mai scump ca acasă!”. “Da, e mai scump”, a răspuns, zâmbind, chelnerița de după vitrină. M-a întrebat dacă sunt din Chișinău și mi-a spus că ea la fel. Mi-a povestit, privindu-mă cu ochi strălucitori, că îi place lucrul ei, că se plătește bine și are clienți fideli. A râs când am întrebat-o dacă a fost acceptată la lucru pentru că era din patria Tucano. M-a asigurat că nu e așa. Mi-a recomandat cel mai bun ceai și prăjitură, care erau, bineînțeles, și cele mai scumpe, dar au meritat toți banii, toți banii mei de student care se întreabă, la fiecare sfârșit de lună, cum să supraviețuiască.
Franciza
În opt ani de existență, cafeneaua funcționează în opt țări. Are contract cu alte șase și este în construcție în încă două. Deci, se vor mai adăga opt. Opt arată ca semnul infinitului. Oare este acesta un semn?