10 Artiști care au împrumutat ritmul pieselor altor artiști și au făcut-o mai bine ca originalul.
Odată cu avansarea tehnologiei și dezvoltarea de noi tehnici muzicale digitale, a devenit chiar mai ușor pentru artiști să “sampleze” și să integreze toată înregistrarea sau părți din înregistrarea altcuiva într-o lucrare nouă, modificată și derivată, creată de un alt artist.
“Samplarea” poate fi descrisă cel mai bine ca reutilizarea unei anumite părți a înregistrării audio a altei persoane. Cât de mult se folosește din înregistrare variază de la caz la caz; de la doar o combinație de tobe sau un riff de chitară la un refren sau o strofă întreagă. În termeni simpli, această acțiune poate fi privită ca o “copiere și lipire” a unei părți dintr-o înregistrare deja existentă într-o înregistrare nouă.
Pentru a putea sampla creația altcuiva într-un mod corect și legal,artistul trebuie să obțină o “permisiune de samplare” de la toți proprietarii înregistrării originale.Pentru că există două tipuri de drepturi de autor pe fiecare piesă – cele care vizează înregistrarea audio și cele care vizează compoziția muzicală — terțul trebuie să obțină permisiunea ambilor titulari ai drepturilor de autor și să încheie câte un contract de licență cu fiecare dintre ei pentru a putea folosi “sample-ul” legal.
1. Murder to excellence – Kanye west și Jay-z
Nu e un secret! Kanye West este probabil regele samplărilor în industria muzicală. Cântărețul are o colecție vastă de drepturi artistice asupra pieselor altor muzicieni. Biblioteca largă a rapper-ului american se întinde până în România anilor 80. Acesta deține o parte din repertoriul Fetelor de la Căpâlna, un ansamblu de muzică populară din județul Alba. Vocile interpretelor se pot auzi pe întreaga durată a piesei. West și Jay-Z au scris și produs împreună totul albumul pe care se regăsește melodia „Murder to Excellence”.
2. House Of Balloons/Glass Table Girls – The Weeknd
The Weeknd, pe numele său real, Abel Tesfaye, a fost nevoie să recurgă des la samplare în începutul carierei sale. Cântărețul de R&B a lansat oficial în 2012 albumul său de debut „Trilogy” – o colecție de 3 EP-uri. Printre piesele lansate atunci se numără și „House Of Balloons”, o reinterpretare mult mai întunecată a piesei „Happy House” a trupei rock Siouxsie and the Banshees. Abel transformă ironia inofensivă a versurilor originale într-un adevărat horror muzical, modificând ritmul și contextul conform viziunii sale. Sursa: WhoSampled
3. Vezi – Specii
Specii este una dintre cele mai vechi trupe de hip-hop din România care încă își continuă activitatea. Gazah, Dragonu și Chimie, cei 3 membrii ai trupei, colaborează des cu alți artiști români precum Kazi Ploaie, El Nino sau Cedry2k, dar și cu artiști de renume internațional. Bjork se numără printre aceștia. Începutul piesei „Vezi” samplează melodia „I’ve seen it all”, interpretată de Bjork și Thom Yorke pe coloana sonoră a filmului Dancer in the dark.
4. The Powers That B – Death Grips
Se pare că Bjork este o muză și o sursă de inspirație pentru trupele de trei băieți. Death Grips combină o varietate de stiluri muzicale, de la hip-hop la punk rock la electronic. Al 4-lea lor album de studio: „The Powers that B” este un album dublu, alcătuit din 2 EP-uri de 9 piese fiecare. Prima parte este construită în jurul vocalizelor lui Bjork. Pe fiecare piesă din album există un sample Bjork intercalat undeva în linia melodică sau versuri.
5. Toxic – Oscar
Dacă Kanye West poate împrumuta de la români, și artiștii români pot împrumuta de la Kanye, mai mult sau mai puțin. Oscar este exemplul perfect. Osky sau pe numele său real, Ștefan Căpraru, a reușit să obțină un sample de la o piesă nelansată. Din nefericire, piesa originală a ajuns pe internet după un incident de furt al unui drive cu muzica nelansată a lui Kanye. Melodia „Toxic” a lui Oscar a devenit un sample, nu o piesă unică, în urma dezvăluirii producătorului.
6. Deja Vu – Olivia Rodrigo
Nici planul muzicii Pop nu e ferit de incidente nefericite. Albumul de debut al Oliviei Rodrigo a cauzat multe controverse. Trupa Paramore a dat în judecată artista pentru piesa „Good 4 u”, susținând că se aseamănă cu melodia lor „Misery Business”. Se zvonește că Paramore ar fi primit despăgubiri de milioane de dolari în urma procesului. Același lucru s-a întâmplat și cu piesa ”Deja Vu”, al cărui sfârșit se aseamănă cu melodia „Cruel Summer” a lui Taylor Swift. Însă acest caz a avut un final fericit. Swift nu a văzut asemănarea dintre piese, deși Olivia dezvăluie că s-a inspirat din discografia lui Taylor. Sursa: Variety
7. Fentanyl Tester – Danny Brown & JPEGMAFIA
„SCARING THE HOES” e unul dintre cele mai bune albume ale anului 2023. Este cel mai experimental și versatil proiect din discografia lui Danny. Colaborarea dintre cei doi muzicieni a adus odată cu sine multe samplări, acestea fiind unele dintre lucrurile preferate ale lui JPEG, cunoscut pentru integrarea în piesele lui ale altor artiști cum ar fi Carly Rae Jepsen, Britney Spears și Cyndi Lauper. Melodia „Fentanyl Tester” are probabil cel mai evident sample de pe tot albumul: Milkshake – Kelis.
8. Break up with your girlfriend – Ariana Grande
„Break Up With Your Girlfriend, I’m Bored” a ajuns pe locul 2 în Billboard Hot 100, blocat de propriul „7 Rings” al Arianei Grande. Cel de-al treilea single de la „Thank U, Next” include o parte care imită „It Makes Me Ill”, o tăietură profundă din albumul din 2000 al lui *NSYNC „No Strings Attached”. Mai târziu, Grande a invitat trupa de băieți să împartă scena în timpul setului ei de afiș din 2019 la Coachella.
9. Harder, better, faster, stronger – Daft Punk
Daft Punk a folosit samplări de cântece din scena disco din anii 1970 și 1980 în cea mai mare parte a muzicii lor. La cel mai faimos hit al lor, „Harder, Better, Faster, Stronger”, Daft Punk preia începutul piesei din 1979 a lui Edwin Birdsong „Cola Bottle Baby”. Mai târziu, Kanye West samplează piesa celor de la Daft Punk pe albumul lui „Graduation”.
10. Close to you – Frank Ocean
Frank Ocean este unul dintre cei mai apreciați artiști contemporani. Acesta și-a câștigat numele prin stilul unic de a scrie și a cânta, dar fiecare artist are la un moment dat un blocaj creativ. Pentru a termina albumul „Blonde”, acesta a reinterpretat melodia „Close to you” a lui Stevie Wonder. În timp ce Frank își etalează vocea cu blândețe putem auzi și vocea lui Stevie în instrumental. Pe măsură ce melodia progresează, aproape că se simte ca un duet. În loc să interpreteze direct versurile originale, Frank folosește acest lucru ca o oportunitate de a promova temele Blonde.