Relațiile online strică relațiile offline. Ei de ce și noi nu?

În ultimii ani, social media a acaparat atenția oamenilor de toate vârstele. Rețelele de socializare sunt utilizate atât de copii și tineri, cât și de adulți și persoane mai în vârstă. Acest lucru dă naștere unor noi concepții și prejudecăți ale societății despre tot ceea ce vedem și trăim zi de zi. 

Oamenii au început tot mai mult să își expună viețile personale, dar și cele amoroase pe social media, dar fiecare se prezină așa cum își dorește să fie văzut, într-un mod cât mai favorabil și pozitiv cu putință. Viețile tuturor par a fi desprinse din povești, lipsite de griji și greutăți, iar relațiile sunt, mai nou, idilice, părând și acestea desprinse din romanele de dragoste. Acest fapt și mod de expunere în mediul online au un mare impact asupra oamenilor care îi urmăresc pe diferitele rețele de socializare, apărând astfel două mari manifestări: compararea socială a relațiilor și invidia. 

Compararea social a relațiilor, o problem reală, dar deloc dezbătută

În primul rând, această greșeală de a ne compara cu cei din jurul nostru apare, pentru unii dintre noi, încă de la o vârstă fragedă, din copilărie, din timpul școlii sau chiar din familie. Ne putem compara din absolut orice puncte de vedere și cel mai problematic este faptul că poți face această greșeală cu absolut oricine: de la membrii familiei pâna la alte rude, prieteni sau chiar străini din mediul online, influenceri sau celebrități. 

“Festinger (1954) susține că ființele umane au tendința de a se compara cu ceilalți pentru a-și evalua opiniile și abilitățile.” (Lien Faelens et al, 2021, 2). Acest fapt demonstrat se aplică și în ceea ce privește relațiile. Chiar dacă fiecare cuplu este diferit și unic, întâmpină probleme diferite, trăiește stări, sentimente, experiențe diferite, cu toate acestea, tindem să credem, conform unui sondaj, că cei din jur au o viață amoroasă “mai bună și fericită” decât a noastră (Hui-Tzu Grace Cho et al, 2012, 117). Acest comportament “strică bunăstarea indivizilor, scade stima de sine și promovează gândirea negativă repetitivă” (Lien Faelens et al, 2021, 1). Cuplurile care se afișează pe social media postează întotdeauna poze sau videoclipuri cu ei din diferite cadre romantice, cine la lumina lumânării, întâlniri, poze haioase în pijamale identice sau alte activități pe care le fac împreună, dar niciodată nu menționează certuri, neînțelegeri sau greutăți prin care trec sau au trecut. Astfel că, cei care văd acest gen de postări ajung, inconștient, să își compare relația cu ceea ce văd la oamenii pe care îi urmăresc, fapt care poate avea ca urmări nemulțumiri, certuri și cel mai probabil dezamăgiri, aceste comportamente afectându-ne viața de cuplu și relația cu partenerul. 

Invidia, sentiment periculos

În al doilea rând, invidia este un sentiment puternic și periculos pe care putem să îl simțim.  Invidia derivă, de cele mai multe ori, din compararea socială, între cele două fiind o “linie” forte subțire. Acest sentiment este unul în totalitate negativ deoarece “se leagă de bunăstarea afectivă” ( Jung Ah Lee et al, 2022) și apare în majoritatea cazurilor manifestat față de personae influente, celebrități, sau cei care se promovează și se afișează mult în mediul online. 

Invidia se poate arăta ca fiind o piedică în absolut orice domeniu al vieții noastre, dar mai ales în relațiile de cuplu. Dacă ajungem să ne uităm la celelalte cupluri din jurul nostru, cum își clădesc viața, prin ce etape trec, felul în care trăiesc și așa mai departe, vom fi mereu urmăriți de nemulțumire și frustrare, comportamente care nu aduc nimic bun relațiilor, doar divergențe, certuri și nemulțumiri între parteneri. Faptul că invidia nu aduce nici un atribut pozitiv vieții de zi cu zi este confirmat și de un experiment făcut pe femei care arată că acestea prezintă un sentiment intens de invide față de creatorii de conținut, deoarece ei prezintă de cele mai multe ori o viață luxoasă, prezentată prin intermediul postărilor ca fiind perfectă, la care mulți oameni doar visează. (Jiyoung Chae, 2017, 1)

Câteva dintre cele mai întâlnite postări sunt vacanțele exotice cu persoana iubită, cadouri scumpe primite de la soț sau iubit, genți, bijuterii, haine, buchete de flori, semne ale unor vieți cât mai oplulente. Dacă o astfel de postare te găsește într-un moment de vulnerabilitate sau pur și simplu nu ai fost obișnuit cu un astfel de tratament cum vezi că ar avea alții pe care îi urmărești online, o simplă postare a unui creator de conținut aflat pe o plajă sălbatică din Maldive cu mic dejun servit la șezlong și un pahar de vin pe care îl ciocnește cu partenerul poate să fie crucială pentru situația care se va descătușa în relația ta la câteva minute după.

Deși aceste două manifestări de comparare social și invidie sunt comportamente pur umane pe care toată lumea ajunge să le simtă și să se confrunte cu ele într-o oarecare circumstanță, putem trece cu ușurință peste ele sau chiar fără a ne afecta deloc viața. O cercetare confirmă faptul că persoanele cu stima de sine ridicată ar fi mai fericite să primească informații pozitive decât informații negative de la prietenii (Jiangmeng Liu et al, 2016, 1 ) și cei care au încredere în propria persoana, dar și în relația pe care au clădit-o alături de partener, găsesc contentul de pe rețelele de socializare ca fiind o sursă de inspirație și motivație. ( Jung Ah Lee et al, 2022)

În concluzie, trăim într-o lume în care tehnologia și mediul online au un impact puternic asupra vieții noastre de zi cu zi, iar tot mai mulți oameni ajung să se familiarizeze cu rețelele de socializare. Dacă nu suntem atenți și ne lăsăm ușor pradă la tot ceea ce vedem pe social media atât viața personală cât și cea alături de partenerul nostrum vor avea de suferit. Astfel că trebuie să preluam ca atare ce vedem la oamenii pe care îi urmărim în online, să nu cedăm sentimentelor de comparare socială și invidie și să delimităm foarte bine viața reală pe care o trăim alături de partenerul nostru de viețile perfecte promovate de ceilalți pe social media.

Bibliografie:

  • Lien Faelens, Kristof Hoorelbeke, Bart Soenens, Kyle Van Gaeveren, Lieven De Marez, Rudi De Raedt, Ernst H.W. Koster. “Social media use and well-being: A prospective experience-sampling study”. Computers in Human Behaviour 114. (ianuarie 2021): 1-2
  • Hui-Tzu Grace Chou, Nicholas Edge. ““They Are Happier and Having Better Lives than I Am”: The Impact of Using Facebook on Perceptions of Others’ Lives”. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking 15, nr. 2 (9 februarie 2012):117
  • Jung Ah Lee,  So Young Lee, Yuhosua Ryoo, WooJin Kim, Yongjun Sung. “The Psychological Consequences of Envying Influencers on Instagram”. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking 25, nr. 11 (14 noiembrie 2022)
  • Jiyoung Chae. “Explaining Females’ Envy Toward Social Media Influencers”. Media Psychology 21, nr. 2 (12 iunie 2017):1
  • Jiangmeng Liu, Cong Li, Nick Carcioppolo, Michael North. “Do Our Facebook Friends Make Us Feel Worse? A Study of Social Comparison and Emotion”. Human Communication Research 42, nr. 4 (8 iulie 2016):1
  • Surse imagini: Unsplash, Instagram