În ultimii ani, tehnologia și mediul digital au evoluat admirabil, dacă în trecut părinții reprezentau singura sursă de informație din primii ani de viață a unui copil, acum se poate vorbi despre o inversare a rolurilor. Trăim momente istorice în care copilul cunoaște mai mult decât părintele. Educația copilului reprezintă un subiect amplu, abordat de mulți specialiști de-a lungul timpului, fiind prin urmare un lucru de interes pentru orice familie cu copii. În ziua de azi copiii, cresc și se dezvoltă cu un acces fără precedent la informație, lucru care poate afecta relația cu părinții. Astfel, teza pe care voi încerca să o demonstrez în eseul meu este următoarea: evoluția tehnologiei și a mediului digital influențează în mod direct relația dintre părinți și copii.

În primul rând, prima interacțiune a copiilor din ziua de azi cu tehnologia se petrece la o vârstă fragedă în cele mai multe cazuri, fapt ce poate influența relația cu părinții. Conform unui studiu1 realizat de către Pew Research Center pe un eșantion de 3640 de părinți din Statele Unite ale Americii, 60% dintre aceștia admit că, interacțiunea copilului cu un telefon inteligent a început la o vârstă mai mică de 5 ani. Astfel, copii din ziua de azi cresc sub denumirea de „digital native`s” (nativi digitali2) (Prensky, 2001) și reușesc să își dezvolte capacitatea de adaptare în ceea ce privește orice instrument digital mult mai rapid decât părinții lor. În cadrul aceleiași cercetări, 54% dintre părinți recunosc faptul că, copiii i-au învățat aspecte noi cu privire la telefonul mobil sau tabletă. Conform unui studiu3 realizat de către Eugene Geist în cadrul lucrării „Journal of Instructional Psychology”, un copil în vârsta de 2 ani va interacționa în mod natural cu un dispozitiv dotat cu „touch-screen” așa cum își folosește instinctul de a descoperi o jucărie nouă. Faptul că, tot mai mulți părinții apelează la dispozitive precum un telefon inteligent sau o tabletă pentru a-i capta mai ușor atenția copilului duce la deteriorarea relației dintre aceștia. Copiii sunt foarte ușor de influențat, astfel ei preiau orice aspect li se pare interesant din lucrurile pe care le consumă în mediul digital, atât jocuri video sau desene și le implementează involuntar în comportamentul lor, lucruri ce vor putea fi schimbate foarte greu de părinți în viitor.

În al doilea rând, copii reprezintă o țintă vulnerabilă a informațiilor false din mediul online și totodată o masă foarte ușor influențabilă, fapt ce va afecta în timp relația cu proprii părinți. Copiii din ziua de azi încep să își construiască o identitate virtuală cu mult timp înainte de a-și consolida un caracter real, bazat pe anumite principii și valori. Astfel, capacitatea lor de a comunica și de a gestiona informațiile pe care le primesc este diminuată. În cadrul unui studiu4 realizat de „Autoritatea de Reglementare a Comunicațiilor” din Marea Britanie, 33% dintre părinții participanți au recunoscut faptul că, copiii lor, cu vârsta cuprinsă între 5 și 7 ani au un profil de social media. Deși majoritatea platformelor de acest gen au o vârstă minimă de înregistrare de 13 ani, copiii reușesc cu ușurință să își creeze un profil cu o vârstă falsă și intră astfel într-o lume virtuală, în care se expun fără să se gândească la consecințele ce pot să apară. Multitudinea de informații la care sunt expuși copiii în mediul online afectează direct modul în care aceștia gândesc și iau anumite decizii. De multe ori copiii valorifică ideile și principiile oamenilor influenți pe care îi apreciază și neglijează lucrurile corecte pe care părinții i-au învățat.

Totodată, timpul pe care îl petrec copiii în mediul online sau folosind anumite dispozitive digitale influențează relația acestora cu părinții. Un articol5 publicat de ABC News confirmă faptul că, copiii cu vârsta cuprinsă între 8 și 12 ani petrec aproximativ 4 ore și 44 de minute folosind telefonul, principala activitate fiind vizionarea de conținut video. Părinții trebuie să învețe cum să le capteze atenția copiilor și să creeze o balanță între activitățile ce implică tehnologia și mediul digital și cele fizice, care implică interacțiunea cu ei și cu alte persoane.

Un contraargument pentru această teză este reprezentat de faptul că, atât mediul digital cât și tehnologia contribuie la dezvoltarea copiilor și oferă părinților posibilitatea de a menține o relație cu aceștia, nefiind nevoie să fie prezenți fizic, prin intermediul aplicaților și servicilor de mesagerie. Chiar dacă mediul online poate fi unul periculos pentru copii, dacă expunerea acestora este făcută de către părinți, într-un mod sigur și conștient, copiii pot accesa informații valoroase și educative într-un mod simplu și rapid. Într-un studiu6 realizat de către „Family Online Safety Institute” pe un eșantion de 589 de părinți, 78% dintre aceștia consideră că utilizarea tehnologiei și a mediului online are un efect pozitiv asupra copiilor în ceea ce privește viitorul, cariera și abilitățile de adaptare. În cadrul aceluiași studiu 87% dintre ei au confirmat faptul că, le impun copiilor anumite reguli cu privire la conținutul pe care îl pot vizualiza, timpul pe care îl petrec online și ce pot posta pe platformele de social media. Existența aplicaților de mesagerie destinate copiilor precum „Messenger Kids” ajută la protecția acestora în mediul online și la păstrarea comunicării cu părinții și prietenii de oriunde și în orice moment.

În concluzie, evoluția tehnologiei și a mediului digital influențează în mod direct relația dintre părinți și copii, fiind doua lucruri care în ziua de azi apar inevitabil în creșterea unui copil și pe care părinții trebuie să învețe să le integreze în procesul de educație și formare a acestora.

Bibliografie

1- Brooke Auxier, Monica Anderson, Andrew Perrin and Erica Turner- Parenting Children in the age of Screens- link.

2- Marc Prensky- Digital Natives, Digital Immigrants- link.

3- Geist, Eugene A. – Journal of Instructional Psychology; A Qualitative Examination of Two Year-Olds Interaction With Tablet Based Interactive Technology- link.

4- OFCOM- Children and parents:media use and attitudes report 2022 – link.

5- Julia Jacobo- Teens spend more than 7 hours on screens for entertainment a day- link.

6- Hart Research Associates- Parents, Privacy & Technology Use- link.