Presiunea de a excela la școala reprezintă una din cele mai mari provocări cu care se confruntă mulți elevi din România prvocându-le astfel stres, anxietatea, frica de eșec sau alte efecte negative asupra sănătății lor mentale și emoționale. Sistemul de învățământ centrat exclusiv pe note și performanța academică le fură copiilor adevăratele valori umane și le umbrește personalitatea, devenind astfel niște simple numere fiind validați doar în condițiile în care sunt printre ,, cei mai buni”.
Factori care contribuie la presiunea academică
- Așteptările părinților: Mulți părinți consideră că un viitor de succes, lipsit de griji și sigur este asigurat de notele exemplare și de performanța academica. Aceștia se asteaptă la reușite constante și note maxime, facându-i pe copii să credea că valoarea lor este condiționată de prestanța academică, nu de personalitatea și valorile umane care îi ghidează.
- Presiunile din partea profesorilor: Sistemul educațional al țării noastre se focalizează asupra rezultatelor remarcabile și preformanță academică, ignorând adevăratele valori ale fiecărui copil, introducându-i într-o anumită categorie datorită notelor pe care le obțin. Profesorii tind să nu ia în considerare ritmul diferit de lucru al fiecăruia și capacitățile individuale, cerându-le tuturor elevilor să exceleze.
- Mediul social: Tinerii generației noastre au aspirații mari și încearcă să fie mai buni ca alții pentru a crește în societate și pentru a impresiona. Simt nevoia de validare exterioară, astfel se supra-solicită și amplifică stresul, deja existent, prin frica de eșec.
Presiunea-în ochii tinerilor
Presiunea academică și stresul ajung la apogeu în clasa a XII-a întrucât pe langă importanța notelor intervine și anxietatea provocată de examenul de bacalaureat. O elevă de la un liceu din Târgu-Mureș se confruntă cu acestea zi de zi “Până în momentul de față resimt stresul zilnic în principal din cauza matematicii și a limbii germane. La aceste două materii profesorii, persoanele din jurul meu, dar și eu, pun cea mai mare presiune pe mine pentru că trebuie să excelez. Notele și școala sunt în acest moment primordiale, dar cu toate acestea îmi fac timp și pentru prieteni și hobby-uri datorită faptului că sunt o persoană destul de organizată și nu îmi place să las totul pe ultima sută de metrii. Consider că stresul și anxietatea vor crește cu timpul, dar încerc să gandesc pozitiv și să nu ma las influențată de presiunile aduse asupra mea chiar dacă au un mare impact până în prezent.”.
Mulți ar crede că doar ultimul an al liceului este greu și că în rest implică doar distracție, dar aparențele pot înșela. O elevă de clasa a XI-a a aceluiași liceu se confruntă cu astfel de probleme chiar și fără susținea examenului de bacalaureat în acest an ” Presiunea este foarte mare din cauza multitudinii de teste care se adună într-o singură săptămână și așteptarile unor note exemplare la toate. La acestea se adaugă notele pe teme nefăcute sau neterminate pentru că nu ai știut, lucru care nu te ajută să înțelegi ci doar îți oferă o pedeapsă. Încerc să nu ma las influențată de presiunile care vin asupra mea pentru că sunt conștientă că nu mă ajută ci doar mă fac și mai dezamăgită de mine dacă nu reușesc să excelez întotdeauna. Eu sunt și sportivă de performanță și încerc în fiecare zi să mă autodepășesc și în acest domeniu, dar câteodată e foarte greu să fac față stresului. Se adună multă oboseală, și o pauză este necesară câteodată.”.
Cum putem ajuta?
Reducerea presiunilor academice și sprijinirea tinerilor în fața acestor provocări necesită implicare atât din partea parinților și a profesorilor, cât și efort individual.
- Părinții trebuie să adopte o abordare echilibrată, susținând importanța sănătății mintale și a timpului liber, nu doar a rezultatelor academice, să aprecieze progresul copiilor și efortul acestora și, poate cel mai important, să își încurajeze copiii să vorbească despre problemele lor sau de anxietatea pe care o resimt.
- La nivel școlar, ar trebui ca accentul pus pe note să fie redus, iar progresul fiecarui elev să fie mai important decât rezultatele.
- La nivel individual, este necesară organizarea timpului pentru a evita supraaglomerarea, exerciții de reducere a stresului, concentrarea asupra progresului, nu a rezultatului și, nu în ultimul rând, înțelegerea faptului că greșelile sunt normale și te ajută să evoluezi.
Concluzie
Presiunile academice în rândul tinerilor sunt o problemă majoră influențată de familie, mediu social și sistemul educațional. Efectele negative pe care acestea le au asupra sănătății mentale și emoționale ale elevilor demonstrează că percepția pe care o avem asupra succesului ca fiind influențat exclusiv de note este greșită. Este esențial ca mediul pe care îl promovăm să pună accent pe echilibru, fiind importantă atât învățarea cât și timpul liber, acesta fiind, defapt, cheia către succes. Doar astfel, tinerii vor fi pregatiți, nu doar academic, dar și mental pentru ce înseamnă viața cu adevarat.