Care este istoria maşinii electrice?
“Puțini știu că mașina electrică a apărut la mijlocul secolului al XIX-lea. Prima mașină electrică, propulsată de baterii nereîncărcabile, a apărut între 1832 -1832, fiind inventat de Robert Anderson al Scoției.
Inventatorii americani Thomas Davenport si Scotsmen Robert Davidson au fost primii care au folosit baterii nereîncarcabile, in jurul anului 1842.
O baterie mult mai performantă a fost realizată de francezul Gaston Plante, in 1865, care a fost îmbunătățită apoi de compatriotul său Camille Faure, in 1881. Performanțele acestora au condus la dezvoltarea atenției către mașinile electrice.
Wood’s Queen Victoria Electric Car, mașină electrică produsă în 1906, aveau mai multe avantaje față de mașinile cu motor pe benzină sau abur. Modelul electric funcţiona mult mai uşor, nefiind pornit manual ca automobilele pe benzină, nu necesita schimbareamanuală a vitezelor, nu mirosea și nu producea vibrații. De asemenea nunecesitau atâta timp de punere în funcțiune ca modele pe abur, dar viteza demers si distanța de parcurgere erau mici.
Dacă în anii 1900 maşinile electrice dominau piaţa, în 1935 erau deja o raritate, datorită descoperirii țițeiului în Texas, care a redus prețul benzinei, și a modelul mult mai ieftin de autovehicul alimentat cu gaz, produs de Henry Ford. Pentru comparaţie, o maşină pe benzină, marca Ford, costa mai puțin de jumătate față de o mașină electrica.”
De unde a pornit interesul pentru maşina electrică?
“ Interesul puternic pentru maşina electrică a fost resuscitat de problema poluării cauzată de emisiile produse de autoturismele care funcționează cumotoare termice, dar și de creșterea foarte mare a prețului combustibililor.Astfel, începând cu anii 60 și până în prezent s-au depus eforturi considerabile pentru a îmbunătății capacitățile acestor mașini.
Compania de Camioane Battronic, fondată la începutul anilor 60, a construit primul camion electric, care putea atinge o viteza de 25 mph și o distanta de parcurgere de 62 mile.
Toyota Prius, model produs în Japonia, în 1997, devenit disponibil în întreaga lume în anul 2000, a fost unul din primele vehicule hibrid produse în masă. În primul an de la lansare compania a vândut 18.000 de astfel de maşini.
În Europa, primul constructor auto ce a fabricat un vehicul hibrid in serie a fost Audi, dar modelul nu a avut succes, iar europenii s-au concentrat pe investițiile asupra motoarelor diesel.
În anul 1999,Honda a lansat piața automobilelor din Statele Unite, prima mașina hibrid -Insight-, în două uși, care a câștigat numeroase premii, iar în anul 2002 a introdus modelul Civic Hibrid, cea de-a doua mașină hibrid benzina -electric disponibilă.
Prima mașină sport 100% electrică, Tesla Roaster, afost lansată în anul 2008 de compania Tesla Motors, denumită astfel dupa inginerulelectric si fizician Nikola Tesla. Aceasta folosea baterii cu celule Li-Ion si a fost primamașină de producție care avea o autonomie mai mare.
În 2009 ,Tesla a prezentat urmatoarea sa mașină, Model S, 100% electrica sedan. Apariția Tesla Model 3 aconstituit însă un moment istoric, datorita unei autonomii de cel puțin 350 kmși demaraj 0-100 km/h sub 6 secunde.
De asemenea in U.S.A s-a extins o rețea deîncărcătoare construite de Tesla care pot încărca mașina de la 0 în numai 2 ore, fiind gratuit pentru posesorii unui model Tesla.
Majoritatea constructorilor europeni de autovehicule electrice, importă bateriile din Asia, jumătate dintre acestea fiind fabricate în China. Împreună cu Coreea de Sud şi Japonia, producţia asiatică de baterii pentru mașinile ,,verzi„ atinge un total la nivel mondial, de 88%.
Cei de la WV estimează că bateriileconstituie aproximativ 30-40% din costul de producţie al vehiculelor electrice.
În China, SUA, Japonia, Canada, Norvegia, Marea Britanie, Franta, Germania, Olanda si Suedia au fost vândute 95% din totalul mașinilor electrice. Numai în China s-au vândut în 2017 peste 300.000 de unități, ajungându-se la un umăr total de 640.000 de automobile electrice, în timp ce în Statele Unite ale Americii există un număr de 560.000 unități vândute.”
Sunt romanii interesaţi de maşinile electrice?
“Potrivit Asociaţiei Producătorilorşi Importatorilor de Autoturisme (APIA), interesul românilor pentru automobileecologice a crescut cu 83%, în primele patru luni ale lui 2018 față de aceeașiperioadă a anului anterior.
În primele patru luni ale anului 2018, cele mai mai comercializate marci auto electrice 100% au fost: BMW cu 14 unitati, Mercedes-Benz (11), Audi (7), Volkswagen (4), Volvo (3), Porsche (2).
Conform estimărilor, în2020 vor fi nouă milioane de vehiculeelectrice puse în circulație, iarpână în2025 se va ajunge la 40 de milioane.”
Care sunt avantajele maşinii electrice?
“ In primul rand , gradul de poluare al unui motor electric . Acesta este incomparabil mai mic ca cel al motoarelor termice.Trebuie să fim conştienţi că energia electrică trebuie si ea produsă. Fenomenul prin care se producede energia electrică poate să polueze.
In al doilea rand , motoarele electrice sunt mai eficiente. Acestea pot atinge eficienţa de aproximativ 90% în comparaţie cu motoarele termice care sunt alimentate cu motorină, benzină sau gaz.
In a treilea rand , un avataj major este acceleraţia acestor maşini. Un motoar electrice , poate să aibă o acceleraţie cu valori asemanatoare cu cele ale celor mai rapide maşini de serie . Motorul electric poate produce cuplul maxim din momentul 0 , iar cel termic produce cuplul maxim la o anumită viteză şi anumite turaţii ale motorului.
Eficienţa motoarelor electrice este un al avantaj , deoarece daca privinm în ansamblu, motoarele elecrice pot avea o eficienţă de aproximativ 90%, asta în comparaţie cu motoarele termice , care sunt alimentate cu motorină, benzină sau gaz. Eficienţă superioară a motoarelor electrice este comparată cu cea a motoarelor termice, datorita faptului că unele componente sunt folosite pentru stocarea , producerea şi distribuirea energiei folosite pentru alimentarea vehiculelor electrice. Motoarele termice produc energie folosită la propulsia maşinii , producand căldură. Eficienţa maşinii creste atunci cand este nevoie de mai multă energie care este produsă pentru a pune în mişcare maşina,si nu pentru producerea de energie termică. Motoarele electrice şi sistemele periferice sunt producătoare de căldură, şi au tipuri diferite de pierderi .
Care sunt dezavantajele maşinii electrice?
Dintre dezavantaje ar fi infrastructura pentru alimentarea cu energie si durata de viaţă al acumulatorilor. Datorită acestei noi tehnologii pe pentru piaţa de consum larg , infrastructura nu are capacitatea de a tine pasul cu evoluția tehnologică. Pe autostrazile din ţările din vest ale Europei au început să apară, staţii de încărcare destinate maşinilor electrice .