Made în România—Clothing brands de la concept la realitate

Haine haine și iar haine…

Probabil cu toții cunoaștem proverbul “Haina nu îl face pe om”, ei bine nu îl face dar îl ajută să se exprime. Fashionul a devenit un real subiect de interes atât pentru sexul feminin cât și pentru cel masculin în România secolului XXI, în special pentru generația z. Tinerii sunt din ce în ce mai preocupați de accesorii, culori, proporții, calitate și autenticitate. Toată lumea vrea să iasă în evidență și să își lase amprenta prin propriul stil. Odată cu popularizarea Tik Tok-ului au apărut și trendurile/micro-trendurile (existau și înainte dar nu le-a fost acordată o importanță considerabilă) y2k, coquette, opium, grunge sau street wear sunt doar câteva care i-au atras pe români. 

Photo by <a href="https://unsplash.com/@markadriane?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">MARK ADRIANE</a> on <a href="https://unsplash.com/photos/man-wearing-jacket-near-wall-in-room-bO3S03I2Aw8?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Unsplash</a>

Influențele externe

Orice om inspiră și se lasă la rândul său inspirat. Românii tind să preia exemplele occidentale în materie de fashion. Încă din anii 90’ moda americană a blugilor largi, a șepcilor întoarse și a bascheților și-a făcut simțită prezența și la noi în țară. Zeci de ani mai târziu românii continuă să se inspire de peste hotare, branduri precum Nike, Adidas, Balenciaga, Louis Vuitton, Dior sunt printre preferatele înfocaților de fashion. Surse majore de inspirație sunt și artiștii internaționali, Playboi Carti, Asap Rocky, Central Cee, Lil Yachty fiind favoriții românilor atât în muzică cat și în fashion.

Pie Chart
Infogram

Moda autohtonă


Românii s-au consacrat în lumea fashion-ului internațional prin nume ca Adina Buzatu, Amina Muaddi, Joseph Seroussi care au construit adevărate imperii. Făcând abstracție de greii industriei, România se mândrește și cu micii antreprenori care din dorința de a schimba ceva și a își lasă amprenta generațiilor viitoare, au înființat propriile branduri de haine. 

Facem o vizită pe malul mării, la Constanța, acolo unde tânărul Robert Anghel în vârstă de doar 18 ani pune bazele propriului său brand de haine, “Veliumin”. 

L(eu, Lorena):Bună Robert! Îmi poți spune te rog cum a început totul?

R(Robert, creator Veliumin):Salut, desigur.. totul a început acum aproximativ un an, în Februarie, când lucram cu diferiți artiști în domeniul de 3D Design si Graphic Design, începusem sa am destul de multe sketch-uri care se potriveau mai mult pe haine decât în mediul digital. Așa a venit si ideea de brand de haine, care la început, am vrut pur si simplu sa aduc design-uri 3D pe tricouri, cum nu mai văzusem.

L:Care este povestea din spatele brandului?

R:Povestea brand-ului este foarte simplă si anume inspira libertatea la exprimare în arta, ceea ce m-a si atras la domeniul respectiv.

L:Ce te-a inspirat să îți deschizi propriul brand?

R: Nu am planificat prea mult brand-ul la început si nici nu aveam skill-urile necesare pentru a administra o afacere. A fost pur si simplu o voință de a materializa lucrările artistice la care munceam în acea vreme. Majoritatea treburilor mai complicate au venit pe parcurs si se rezolva mai ușor decât pare… Trebuie pur si simplu sa te afli în procesul respectiv, iar apoi vine de la sine.

L: Cum ți-ai atras primii clienți?

R: Primii clienți au fost oameni din cercul meu de prieteni, colegi, familie. Vorbeam cât de mult posibil despre brand pentru a răspândi ideea si de a-i convinge sa cumpere o bucata, totul pentru un mic review care avea să-mi aducă încrederea următorilor potențiali clienți.

L: De unde te inspiri? Ai un model anume?

R: În principiu muzica pe care o ascult se regăsește într-un mod deosebit în design-urile mele, dar în același timp am si câțiva “role models” pe care ii urmăresc încă de când am început sa fiu interesat de industriile fashion si streetwear precum Virgil Abloh (Off-White, Louis Vuitton), Demna Gvasalia (BALENCIAGA, VETEMENTS) si Dimitri Gerasimov (RACERWORLDWIDE).

L: Ai un anume end goal pentru brand? Dacă da, care este acela?

R: Un anume end-goal pentru brand nu exista, sunt de părere ca ar trebui sa existe un progres constant, având în vedere mișcarea industriei de fashion si tendințele cele mai cerute pe piață, insa îmi doresc sa ating si nivelul de “WORLDWIDE BRAND” pentru a răspândi cât mai departe viziunea acestuia si de asemenea sa aduc cât mai mulți oameni talentați în procesul creativ.

L: Ce sfat le oferi persoanelor care vor să conceapă propriul brand de haine?

R: Consistenta si disciplina e cheia în orice situație. Am analizat foarte mult de ce eșuează brand-urile mici si am ajuns la concluzia ca devotamentul este si el un factor important. Trebuie să-ți ridici brand-ul în slavi si sa fii, teoretic, obsedat de succesul acestuia. Astfel, daca ești cu adevărat interesat, vei face orice sa găsești răspunsuri pentru problemele care apar pe parcurs. Also, be different.

O poveste similară are și “Revamped”, brand care a luat naștere la Oradea în urmă cu aproximativ 2 ani.

Totul a inceput cu o simplă pagină de resale de haine second, pe parcurs am văzut ca mă pasionează mult afacerea asta, și am zis să îmi deschid propriul brand. Story-ul din spate este foarte simplu, am realizat că ce fac aș face-o și pe gratis, deci nu m-aș fii plictisit niciodata. Pot spune că mă inspir din foarte multe locuri, de la branduri de designeri până la un om random pe care îl vad pe stradă și îmi place cum e îmbrăcat. Nu îl ultimul rând vreau să le transmit un gând celor care vor să pună bazele unui brand dar le este frică: faceți ce vă place vouă, dacă faci ce îți place, o să ai performanțe mai mari. Să vă focusați pe practică mai mult decât pe rezultat. Faceți în fiecare zi cu 1% mai multă treabă decât ați făcut în ziua precedentă. 

David, creator Revamped

Nu putem neglija nici partea feminină din industria fashionului, căci până la urmă fetele sunt cele mai înfocate fane ale hainelor, genților și papucilor..nu îl ultimul rând, al corsetelor. Ce fata nu iubește corsetele? Așadar am discutat cu Daria, o tânără de 21 de ani care în urma plictiselii crunte din pandemie a pus bazele propriului business cu corsete, “Corsettiere”. 

Eu făceam corsete din pasiune, mă relaxa activitatea și îmi plăcea să am puterea de a crea ceva atât de frumos din materiale pe care oamenii le considerau nefolositoare. La un moment dat, am găsit într-un second 5 cămăși Ralph Lauren în culori pastelate și mi-a venit ideea de “colecție” de corsete și implicit și ideea de a le vinde. Brand-ul meu s-a născut din dorința de a recicla, doresc să inspir oamenii să cumpere și articole de îmbrăcăminte sustenabile, să le ofere o nouă ocazie de a fi iubite. 

Daria, creatoare Corsettiere

Așadar, viitorul României în materie de fashion este pe mâini bune, micii mari designeri și antreprenori sunt gata să ne facă mândrii și peste hotare cu creațiile lor unice. Nu uitați, support ur local small business..:)

Details