Stop Bullying: Construirea unui mediu școlar sigur și incluziv

Într-un liceu din Târgu Mureș, o adolescentă de 16 ani trăiește povara bullyingului zilnic. Adoptată de la o vârstă fragedă de o familie iubitoare, adolescenta se confruntă cu prejudecăți care depășesc limitele sălii de clasă: „În fiecare zi, mă simt ca și cum aș fi invizibilă. Că nimeni nu mă înțelege cu adevărat. Tot ce vreau este să fiu acceptată pentru cine sunt și nu pentru ce cred unii că sunt din cauza statutului meu familial. Mulți nu știu nimic despre ce înseamnă să fii adoptat sau ce provocări aduce asta în viața unui copil. Mă lovesc adesea de atitudini care mă fac să mă simt inferioară, ca și cum nu aș avea dreptul să fiu acolo, în clasă, alături de ceilalți.”

Bullyingul, acea agresiune repetitivă și intenționată care afectează elevii din școli, este mai mult decât un simplu comportament nociv. Este o problemă socială care lasă urme adânci asupra victimelor, impactându-le emoțional, psihologic și educațional. Fenomenul ia multe forme, de la insulte și porecle, până la excludere socială și agresiuni fizice, iar consecințele se resimt pe termen lung.

Bullying-ul poate lua forme variate, fiecare având un impact semnificativ asupra victimelor. Bullying-ul fizic implică agresiuni precum lovituri, îmbrânciri sau distrugerea obiectelor personale, adesea repetate și desfășurate în absența unui adult protector. Bullying-ul verbal constă în insulte, porecle, umiliri sau mesaje cu conținut ofensator, demonstrând puterea cuvintelor de a răni. Bullying-ul social, mai subtil, urmărește izolarea victimei prin răspândirea de zvonuri, excluderea din grupuri sau umilirea publică. În era digitală, cyberbullying-ul utilizează tehnologia pentru a răspândi mesaje sau imagini ofensatoare, excluderi deliberate online și alte forme de hărțuire rapid propagabile, greu de gestionat. Fiecare tip de bullying are consecințe profunde, de la deteriorarea stimei de sine până la afectarea socială și emoțională a victimelor.

Sursă: Școli fără bullying

Un exemplu clar al impactului bullyingului verbal asupra unei victime este povestea unei adolescente care a fost supusă constant unor atacuri legate de aspectul său fizic în timpul liceului: “Totul a început când am ajuns la liceu. Colegii din clasă au început să mă facă în toate felurile din cauza aspectului meu fizic. Îmi făceau remarci urâte despre cum arăt, iar uneori simțeam că fiecare cuvânt mă rănea mai adânc decât ar fi putut-o face orice altceva. De fiecare dată când mă așezam pe o bancă, mă arătau cu degetul și râdeau. La început, am încercat să mă fac că nu mă afectează, dar pe măsură ce treceau zilele, începeam să mă simt din ce în ce mai jenată. A devenit o obsesie să mă uit în oglindă și să mă gândesc dacă sunt destul de subțire sau nu. Totul mi se părea o bătălie zilnică.”


Pe lângă consecințele emoționale resimțite de victimele bullyingului, acest fenomen are un impact direct asupra performanței școlare și a integrării sociale a elevilor. Psihologul-pedagog Daniela Ana Ilioasa, de la Colegiul Național “Al. Papiu Ilarian” din Târgu Mureș, subliniază importanța abordării bullyingului din perspectiva educațională și explică: “Formarea cadrelor didactice pentru prevenirea discriminării, excluziunii sociale sau a actelor de agresiune poate fi sprijinită prin implicarea psihologului școlar. Intervențiile bine coordonate, alături de programele de învățare socio-emoțională, pot contribui la schimbarea climatului școlar. Este esențial să promovăm respectul, generozitatea, empatia și alte abilități de comunicare socială armonioasă. Din experiența mea ca psiholog, jocul de rol poate fi o strategie eficientă pentru a ajuta copiii să înțeleagă impactul agresiunii și dezvoltarea empatiei.

Cazul unui adolescent care a trăit excluderea și umilința în cadrul colectivului său, însă, cu ajutorul psihologului școlii, a reușit să înțeleagă situația, să-și recâștige încrederea în sine are un ecou puternic și subliniază importanța sprijinului în astfel de momente: “Nu m-am simțit niciodată cu adevărat parte din grup. Colegii mă evitau, iar unul dintre ei obișnuia să facă glume pe seama mea, râzând de mine și influențându-i și pe ceilalți să facă la fel. Situația a devenit și mai greu de suportat atunci când, într-o zi, m-a lovit peste spate în glumă, stârnind râsete în întreaga clasă. M-am simțit expus, umilit și fără sprijin. Am decis să merg la psihologul școlii, iar acesta m-a ajutat enorm. Mi-a oferit un spațiu sigur în care să vorbesc despre ceea ce simțeam și m-a încurajat să-mi recâștig încrederea. Am înțeles că merit respect și că am dreptul să cer ajutor atunci când mă confrunt cu astfel de situații.”

Cristina Pantea, coordonator programe al organizației Salvați Copiii din Târgu Mureș, a subliniat implicarea activă a organizației în combaterea bullying-ului în școlile din oraș, punând accent pe importanța unui astfel de program pentru elevi și comunitatea școlară: “Începând cu 2017, organizația noastră, Salvați Copiii Târgu Mureș, a fost activ implicată în numeroase școli din orașul nostru, cu scopul de a implementa și susține programul antibullying. Deși acest program este deja introdus în școli de Ministerul Educației, noi aducem un element distinctiv, accentuând importanța fenomenului și oferind o abordare complementară. Școlile care cred că putem aduce o contribuție suplimentară ne cheamă pentru sesiuni educaționale, sesiuni de conștientizare și suport psihologic, contribuind astfel la un mediu școlar mai sigur și mai incluziv.”

Implicarea directă în activități educaționale despre bullying poate avea un impact profund, atât asupra copiilor, cât și asupra celor care desfășoară aceste inițiative. Carla Nagy, voluntar în cadrul programului antibullying derulat de Salvați Copiii filiala Mureș, povestește cu entuziasm despre experiența sa și despre rezultatele pe care le-a observat: “Am avut oportunitatea să merg prin sălile de clasă și să discut direct cu elevii despre efectele bullyingului și despre importanța de a lua atitudine împotriva acestuia. A fost o experiență super tare! Am simțit că proiectul prezentat de mine chiar a avut un impact asupra copiilor. Îmi amintesc cum, după discuțiile din clasă, mulți dintre ei au venit să-mi spună cât de mult i-a ajutat să înțeleagă situațiile de bullying și cum pot să le gestioneze. Acele clipe m-au făcut să înțeleg cât de importantă este educația în prevenirea bullyingului și cât de mult pot conta astfel de inițiative.”


Lupta împotriva bullyingului în școli este un drum dificil, dar nu imposibil. Fiecare acțiune pozitivă, fiecare gest de susținere contribuie la schimbarea mentalităților și la crearea unui mediu mai sigur pentru toți. Este nevoie de implicare din partea tuturor: elevi, profesori, specialiști, părinți și comunități. Prin educație, empatie și solidaritate, se poate construi un viitor în care fiecare copil să se simtă respectat și în siguranță. În final, schimbarea vine din puterea colectivă de a înfrunta și depăși această problemă.