Era duminică…15 august 2021. Jacopo se pregătea să își ia revanșa după ce a obținut locul 4 în cursa din ziua precedentă. Vremea incertă a fost un obstacol suplimentar pentru ceilalți piloți, însă nu și pentru pilotul român care se descurca incredibil pe pista umedă. Totuși, vremea s-a dovedit a fi destul de prietenoasă, iar ploaia nu și-a făcut apariția așa cum era de așteptat în condiții de cer înnorat, fapt ce a asigurat condiții optime pentru cursa care urma să se desfăsoare. Atmosfera agitată și încărcată dinaintea cursei i-a oferit un boost de încredere lui Jacopo, acesta reușind să câștige cursa după o depășire în ultimele viraje, surprinzând pe toată lumea.
Cine este Jacopo Hosciuc?
Jacopo Adriano Hosciuc este un pilot român de motociclism-viteză în vârstă de 18 ani. Născut și crescut în Italia, la Roma, Jacopo a fost ghidat și îndrumat de părinți, care i-au inspirat valorile, și a decis să concureze sub steagul României, deși având cetățenie italiană, poate că aceasta ar fi constituit un avantaj, fiind un sport extrem de popular în Italia, țara care este cunoscută pentru marea legendă a motociclismului, Valentino Rossi. Jacopo este una dintre tinerele speranțe ale motociclismului românesc, fiind extrem de motivat și ambițios să își facă țara mândră și să ajungă pe culmile motociclismului, asemenea idolilor săi, Marc Márquez și Valentino Rossi, pe care îi admiră pentru mentalitatea lor și pentru modul de abordare a weekend-urilor de cursă. Tânărul motociclist este legitimat în România la Clubul Sportiv HOS Racing Team, în prezent concurând cu echipa italiană MMR în Campionatul European Moto2. Jacopo este de asemenea și primul pilot român care a concurat pe o motocicletă Moto2.
Unul dintre cele mai frumoase momente din carieră, după cum susține chiar el, a fost dubla victorie de la Cupa Aprilia din 2023: “Contează foarte mult să arăt că și eu pot să câștig pe astfel de circuite pentru România. A fost senzațional să aud imnul pe unul din cele mai cunoscute circuite din lume. A fost și unul dintre cele mai frumoase momente din cariera mea, pentru că pentru prima oară am reușit să mă desprind de grup și să câștig singur în ambele curse”.
Ce este motociclismul-viteză?
Motociclismul-viteză este un sport mai puțin popular în rândul românilor, însă este urmărit de milioane de oameni din întreaga lume. Este un sport dificil și periculos, care atrage iubitorii de adrenalină deoarece motocicletele ating viteze uimitoare de până la 350 km/h (în MotoGP). Celebrele curse sunt trăite cu sufletul la gură de toți fanii, fapt datorat spectacolului realizat de bătăliile dintre piloți, dar și de întorsăturile de situație care se întâmplă frecvent. Acest sport este divizat în mai multe categorii și clase de motociclete, cele mai importante fiind:
- Mondial (motocicletele sunt prototip și nu se vând): Moto3 (motor de 250cc), Moto2 (motor de 765cc), MotoGP (motor de 1000cc) și MotoE (electrice);
- Mondial Superbike (motociclete de stradă modificate): World Supersport 300 (motor de 300cc), World Supersport (motor de 600cc) și World Superbike (motor de 1000cc);
- European/Mondial JuniorGP: European Talent Cup (motor de 250cc), JuniorGP (motor de 250cc, mondial, echivalentul a Moto3 mondial), Stock (motor de 600cc, european, echivalentul a World Supersport), Moto2 (motor de 765cc, european, echivalentul a Moto2 mondial);
- Cupe pentru tineret: Northen Talent Cup, Asia Talent Cup, Oceania Talent Cup etc.
De unde a pornit pasiunea lui pentru motociclism?
Încă din copilărie, Jacopo a fost pasionat de motociclete, fapt evidențiat de tatăl său în urmă cu ceva timp: “Cu biberonul în gură, pot să zic, când auzea o motocicletă pe stradă se oprea cu biberonul. Veneam de la lucru, mă aștepta lângă ușă și tot timpul îmi zicea: Tati, tati, mergem la circuit?”. Adesea, acesta se oprea pe stradă când zărea o motocicletă pentru a o studia în detaliu alături de tatăl său, care îi explica componentele acesteia. Pe vremea aceea, nu existau o mulțime de moduri de promovare precum în zilele noastre, iar părinții lui Jacopo nu știau la acel moment că există un sport care ar putea să îi cultive pasiunea pentru motociclete. Totuși, primul contact al lui Jacopo cu acest sport a avut loc în 2010, la vârsta de 4 ani, când pilota o mini-motocicletă cu care a câștigat mai multe trofee.
Care sunt cele mai importante momente din cariera lui?
Cel mai greu moment din cariera lui Jacopo, după cum susține chiar el, este reprezentat de evenimentul neplăcut din anul 2023, de la cursa susținută la Estoril, Portugalia. Atunci Jacopo a suferit o căzătură care s-a soldat cu ruperea claviculei, fiind nevoit să se opereze și să ia o pauză. Acesta a stat pe tușă 2 curse, revenirea fiind destul de dificilă, însă datorită ambiției sale și atitudinii de campion, aceasta a fost totodată spectaculoasă, revenind mai puternic și mai motivat. Astfel, participând cu 4 Wildcard-uri la Cupa Aprilia RS 660, a dovedit de ce e capabil, obținând 2 victorii cu un avans de 3 secunde și un loc 3. După această revenire în forță, impresionând staff-ul echipei cu care a participat la Cupa Aprilia RS 660, Jacopo a devenit primul român care a pilotat o motocicletă tip Moto2, îndeplinindu-și un mare vis: “Este un vis devenit realitate să fiu primul român din istorie care va pilota o motocicletă Moto2. Sunt foarte mândru pentru toată munca pe care am depus-o alături de familie și de antrenor. O motocicletă Moto2 e foarte greu de învățat, dar cu timpul facem tot posibilul să mergem tare!”.
Jacopo amintește ca fiind printre cele mai frumoase și glorioase momente din cariera sa dubla victorie din 2018 de la Campionatul Național al Italiei, clasa PreMoto3 125cc, victoria de la Assen, Olanda din 2021, de la Northen Talent Cup, iar nu în ultimul rând, cursele de la Cupa Aprilia RS 660 desfășurate la Mugello, Italia din 2023, în care a revenit spectaculos după o accidentare gravă la claviculă, curse pe care a reușit să le câștige cu un avans considerabil.
Unde vrea să ajungă Jacopo Hosciuc?
Cu siguranță Jacopo își dorește să ajungă cât mai bun și să evolueze din ce în ce mai mult, precum să ajungă la nivelul idolilor săi și chiar să îi depășească, scriind istorie pentru România: “Vreau să devin cel mai tare pilot din istorie și să câștig mai mult decât toți. Voi face tot posibilul să câștig!“. Un posibil scenariu ar putea fi continuarea în Campionatul European Moto2, pentru a dobândi mai multă experiență, sau debutul în Campionatul Mondial MotoE.