Lumea a fost surprinsă de răspândirea bruscă a virusului COVID-19 la sfârșitul anului 2019, iar la începutul lui 2020, a devenit o problemă mondială, fiind declarată pandemia globală. Țările din întreaga lume au implementat reguli stricte și restricții de călătorie pentru a încetini răspândirea virusului, ceea ce a dus la o reducere dramatică a călătoriilor aeriene. Aeroporturile, care sunt coloana vertebrală a industriei globale a călătoriilor, au fost puternic afectate de pandemie. Pe măsură ce traficul de pasageri a scăzut, aeroporturile au fost nevoite să se adapteze rapid la noua realitate.
Una dintre cele mai mari provocări pentru aeroporturi a fost implementarea de noi măsuri de sănătate și siguranță pentru a proteja pasagerii și angajații de virus. Aceasta a inclus instalarea de stații de dezinfectare a mâinilor, implementarea măsurilor de distanțare socială și efectuarea de controale de temperatură pentru pasageri. Unele aeroporturi au introdus și tehnologii avansate, cum ar fi camerele termice și sistemele de dezinfecție cu lumină ultravioletă.

Nora-Ștefania Marcu ne-a povestit cum a fost pandemia din perspectiva proprie, fiind Turnaround Coordinator la compania de handling Menzies Aviation, care operează pe Aeroportul Internațional “Avram Iancu” Cluj-Napoca. Ștefania ne-a povestit despre cum a început pandemia pentru ea:
“Nu cunoșteam multe detalii despre virus, iar panica se instaura rapid în rândul pasagerilor dar și a angajaților. Orice pasager care se simțea rău în timpul unui zbor spre Cluj, era suspect de Covid 19, iar prin intermediul Turnului de Control eram anunțați să chemăm izoleta. Am primit combinezoane, măști și mănuși, pentru a putea lucra cu astfel de zboruri. Răspândirea rapidă a virusului a dus la anularea zborurilor, iar activitatea din aeroport se diminua. Am primit concedii și zile libere, iar la finalul lunii aprilie, mai mult de jumătate din angajați am intrat in somaj tehnic.
După un an în șomaj tehnic, majoritatea angajaților s-au întors la muncă, dar au avut un șoc imens:
“Haosul din aeroport nu semăna cu nimic din ce știam că am lăsat în urma. Mulți angajați au demisionat pe perioada șomajului, și era dificil de găsit noi oameni. În ceea ce privește volumul de munca, acesta era uriaș, aproape toate zborurile fiind pline, și a durat destul de mult până s-a găsit cea mai buna variantă de organizare a terminalelor, pentru a se păstra distanțarea sociala. Pe scurt, munca a fost foarte diferită fața de ce știam noi.”
Evoluția numărului de pasageri din aeroporturi de PităRegulile există, oameni care să le respecte: nu
Când există anumite reguli, întotdeauna există și oameni care nu vor să le respecte, astfel că aeroporturile nu au fost ferite de astfel de persoane:
“Pasagerii care nu respectau normele privind masca de protectie, dovada testării negative, sau dovada vaccinării, erau refuzați pentru zbor la ghișeul de check-in sau la poarta de îmbarcare, iar în ceea ce privește distanțarea socială, era dificil de menținut pentru un flux atât de mare de pasageri intr-un spațiu mic și inchis. Încercam să schimb masca la fiecare 2 ore, să mă spăl pe mâini cât mai des și aveam mereu dezinfectant la îndemână, interacționând cu foarte mulți pasageri care nu foloseau corect masca, sau care erau testați pozitiv recent.”
Ajunși în anul 2023, totul a revenit la normal, numărul pasagerilor fiind în creștere de la lună la lună. Deși virusul încă există și se transmite încontinuare, parcă pandemia nici măcare nu a existat:
“Numarul pasagerilor este în creștere, teama de aglomerație fiind inexistentă. Acum cateva săptămâni, purtarea măștii în avion pentru zborurile cu destinația Spania, a fost obligatorie. Toți pasagerii au fost uimiți, găsind cu greu câte o mască rătăcită în fundul bagajului, în condițiile în care acestea erau înainte cele mai cumpărate articole pentru calatorie. Încet s-a redobândit încrederea pentru acest domeniu, apărând noi locuri de muncă în cadrul aeroportului, iar echipele de lucru au reînceput să se întregească.”

Scandaluri și mulți nervi
În această perioadă, au avut loc o și o mulțime de incidente în aeroporturi, în care pasagerii nu au respectat regulile sanitare instituite de către autorități. Aceste incidente au inclus: pasagerii care refuză să poarte măști, pasagerii care refuză să respecte cerințele de carantină, pasageri care călătoresc în ciuda faptului că sunt simptomatici, sau pasagerii care ignoră distanțarea socială.
Foarte mulți dintre aceștia, nu se informau înainte de plecare despre condițiile în care pot să meargă cu avionul într-o anumită țară, astfel îmbarcarea acestora fiind îngreunată. Aceste probleme ne-au fost relatate și de către Denisiana Haisan, Agent Transport Extern în cadrul aceleiași companii de pe Aeroportul din Cluj.
“În perioada pandemiei, toți pasagerii trebuiau să treacă pe la biroul de check-in, pentru a le fii controlate documentele necesare pentru zbor. Majoritatea acestora nu se documentau înainte despre condițiile de călătorie, mergând pe premisa: am auzit eu la vecinu’, ceea ce îngreuna situația. Trebuia dusă o muncă de lămurire cu fiecare pasager, mulți dintre aceștia dorind să meargă cum au ei chef. Astfel, au existat și persoane care au refuzat prezentarea acelor documente, fiind refuzate pentru îmbrcare. Din păcate, au existat și persoane care au început să facă scandal, fiind nevoiți să chemăm paza pentru a calma situația.”
În această perioadă neagră pentru aviația mondială, Denisiana a lucrat 3 luni de zile și pe cel mai mare aeroport al țării, Aeroportul “Henri Coandă” din București. Acolo a avut cea mai neplăcută experiență cu un pasager din perioada pandemiei:
“Eram la Otopeni, iar una dintre pasagere nu avea completat Passenger Locator Form (formular cerut de Regatul Unit pasagerilor, pentru a ști unde vor sta în carantină). Completarea acestui formular nu dura mai mult de 5-10 minute, dar aceasta ajunsese cu câteva minute înainte de închiderea porții de îmbarcare, astfel fiind clar că nu se va putea îmbarca. A început să facă scandal și să țipe că ea vrea să plece cu avionul, încercând să o lovească pe o colegă. Apoi, ajunsă la poarta de îmbarcare, a început să lovească cu pumnii și picioarele în ușă, reușind să o spargă. Aceasta a reușit să ajungă chiar pe platforma unde era parcat avionul, unde a fost imobilizată de către poliția de frontieră a aeroportului. Țipetele ei au fost auzite chiar și de către pilotul avionului, acesta spunând în glumă că o așteaptă pe doamnă, doar să nu mai țipe”

Pandemia e pe final
În încheiere, acest articol a evidențiat provocările semnificative cu care s-a confruntat industria aviației ca urmare a pandemiei de COVID-19. Scăderea bruscă a traficului de pasageri a dus la pierderi financiare pentru aeroporturi și companii aeriene, iar necesitatea implementării de noi măsuri de sănătate și siguranță reprezentând cea mai mare provcare.
Pe măsură ce pandemia se încheie încet și restricțiile de călătorie încep să scadă, industria aviației revine la normalitate. Industria s-a confruntat cu perturbări semnificative, dar această perioadă a reprezentat și o oportunitate pentru ca industria să se îmbunătățească și să evolueze în bine.