Sportul și educația au fost deseori percepute ca domenii separate în viața elevilor. Cu toate acestea, din ce în ce mai multe cercetări sugerează că există o interacțiune semnificativă între aceste două aspecte ale vieții școlare.

Participarea la activități sportive aduce numeroase beneficii sănătății fizice și mentale. Copiii și adolescenții care fac sport regulat prezintă o stare generală de sănătate mai bună. Aceasta se traduce într-o creștere a energiei și a capacității de concentrare, ceea ce poate contribui la îmbunătățirea performanței școlare.

Elevii-sportivi relatează că practicarea regulată a sportului le oferă o eliberare de stres, îmbunătățește starea de spirit și contribuie la un sentiment general de bine. Aceste aspecte pozitive pot, la rândul lor, influența atitudinea și motivația pentru învățare, având un impact benefic asupra performanțelor școlare. Practica sportului presupune aderarea la programe regulate de antrenament și, uneori, participarea la competiții. Aceasta necesită o gestionare eficientă a timpului și o disciplină personală. Copiii implicați în activități sportive dezvoltă abilități precum planificarea, organizarea și prioritizarea, care sunt transferabile și în mediul școlar.
Datorită activităților sportive nu mi-am îmbunătățit doar concentrarea și gestionarea stresului, ci m-au ajutat să îmi gestionez și timpul. Pentru că am respectat un prgram de antrenamente, am reușit să dezvolt abilități de planificare ceea ce contribuie la o gestionare mai eficientă a timpului și la îmbunătățirea performanței școlare.
Eduard Nistor, elev la “Colegiul Național Horea, Cloșca și Crișan”
Exercițiile fizice eliberează endorfine, cunoscute și sub numele de “hormoni ai fericirii”, care pot reduce nivelul de stres și pot îmbunătăți starea de spirit. Un elev relaxat și fericit are șanse mai mari să absoarbă și să proceseze informațiile învățate în clasă, ceea ce poate conduce la o mai bună performanță școlară.
Baschetul m-a ajutat să scap dintr-o închisoare creată involuntar de rutinele impuse de scoală. Având o pauză de la învățat, reușesc mereu să îmi reîmprosătez mintea.
Andrei Ungureanu, student la Facultatea de Matematică și Informatică
Cum este situația la nivel European?
În România, în general, orele de educație fizică sunt parte a curriculumului școlar. Planurile de învățământ stabilesc un număr minim de ore de educație fizică pe săptămână pentru elevi. Cu toate acestea, este posibil ca aceasta să varieze în funcție de nivelul de învățământ și de școală.
Comparativ cu alte țări, există diferențe notabile. De exemplu, în unele țări europene, cum ar fi Finlanda, educația fizică este privită ca o componentă esențială a educației, iar elevii beneficiază de mai multe ore de sport în fiecare săptămână. Finlanda pune un accent deosebit pe abordările inovatoare în educație și consideră sportul ca un element esențial pentru dezvoltarea holistică a elevilor.

Așadar, există variații semnificative între țări în ceea ce privește durata și importanța acordată orelor de sport în școli. Fiecare țară abordează acest aspect în funcție de prioritățile sale educaționale, sociale și de sănătate.
Se va schimba ceva în sistemul Român de învățământ?
Deși suntem obișnuiți ca lucrurile să dureze mai mult la noi, secretarul de stat Sorin Ion a declarat pe data de 3 noiembrie că dorește să acorde o importanță sporită orelor de sport: „Luăm în considerare un număr de ore, sunteți cel puțin la fel de importanți ca orice altă disciplină”.
În principiu, dorința este de a mări numărul de ore acordate educației fizice în școli, în special pentru clasele IX – XII. În anul 2023 am observat un progres în procesul de dezvoltare a sportului, spre exemplu a fost prima dată când copiii care au participat la concursurile sportive organizate de federațiile de specialitate, de federațiile sportive au fost premiați, iar în bursele de excelență au fost încadrate și aceste categorii de concursuri.
Ajută practicarea sportului la îmbunătățirea abilitățiilor sociale?
Participarea la echipe sportive și competiții încurajează dezvoltarea abilităților sociale. Elevii învață să lucreze în echipă, să comunice eficient și să își dezvolte încrederea în sine. Aceste abilități sociale pot avea un impact pozitiv asupra relațiilor cu colegii de școală și profesorii. În cadrul activităților sportive, elevii interacționează cu colegii lor în diverse situații. Ei pot ajunge să înțeleagă și să empatizeze cu diverse perspective și abilități ale membrilor echipei. Această înțelegere crescută contribuie la dezvoltarea empatiei și a abilităților interpersonale.
Echipele sportive oferă un cadru pentru construirea unor relații interpersonale solide și durabile. Prieteniile formate în timpul activităților sportive pot contribui la un mediu școlar pozitiv și susținător, având un impact direct asupra stării de bine a elevilor.
Numeroase studii precun “Sport-Based Life Skills Programming in the Schools” scris de Steven J. Danish , Tanya Forneris & Ian Wallace publicat în “Journal of Applied School Psychology”, autorii se concentrează pe impactul sportului școlar asupra stării de bine mentale a adolescenților. Aceștia constată că participarea activă la sport poate avea beneficii semnificative asupra sănătății mentale și sociale, inclusiv dezvoltarea abilităților sociale și a relațiilor interpersonale.
Baschetul m-a făcut să cunosc oameni, să-mi fac prieteni noi din liceu si să formez un colectiv cu ei
Ștefan Bal, elev la “Colegiul Național Horea, Cloșca și Crișan”
Este sau nu sportul o alegere bună pentru tineri?
În ansamblu, participarea activă la activități sportive nu doar îmbunătățește sănătatea fizică, ci și contribuie la dezvoltarea unui individ echilibrat, cu abilități sociale solide și cu o bază pentru succesul academic. Este important să se promoveze un echilibru sănătos între educație și activități fizice, recunoscând și valorizând rolul esențial al sportului în dezvoltarea sănătoasă a elevilor.