În acest articol am urmărit identificarea și îmbunătățirea contextului social din România referitor la problema hărțuirii prin intermediul internetului sau a rețelelor de voce-date, cunoscută sub numele de “cyberbullying”. O posibilă rezolvare ar putea fi abrogarea unei legi de către Parlamentul României care să facă o referire exactă la fenomenul denumit „cyberbullying” sau hărțuire cibernetică și care să reglementeze modul de folosire a produselor electronice și să protejeze copiii și adolescenții de pericolele apărute în mediul virtual. La această rezolvare ar trebui sa ia parte atât școlile si părinții, dar și ONG-urile, așa încât să funcționeze întreg procesul ca un tot unitar.
Hărțuirea cibernetică pe rețelele media folosite de tinerii din zilele noastre este o problemă în creștere care provoacă multe probleme mentale, dar pot ajunge să provoace chiar și vătămări corproale, conducând adesea la anxietate si depresie, scăzând foarte mult încrederea de sine.
Deși este o problemă actuală majoră la noi în țară, din păcate, autoritățile din România nu acordă destulă atenție acestui fenomen, iar având un cadru legal deficitar și, în același timp, în lipsa unor politici bine definite ale unităților de învățământ, care să reglementeze această situație, hărțuirea cibernetică continuă să se manifesteze tot mai mult conducând la un număr tot mai mare de victime.
Tipuri de Hărțuire Cibernetică
Conform unui site preluat de pe internet, inițiat de Kaspersky, există zece tipuri de hărțuire cibernetică:
- Gossip (bârfă)
- Exclusion (excluderea)
- Harassment (hărțuire)
- Cyber stalking (urmărire online)
- Trolling (întărâtare)
- Comments (comentarii)
- Dissing (insistență abuzivă)
- Fake profiles (profiluri false)
- Trickery (dezvăluire)
- Fraping (sabotarea)
- Sexting (distribuirea materialelor pornografice minorilor)
[1] https://www.kaspersky.com/safe-kids
Consecințele Hărțuirii Cibernetice pot fi încadrate în trei categorii:
1.Consecințe la nivel social:
-Diminuarea dorințeo de a comunica și socializa atât în mediul cibernetic, cât și în viața reală
-Comportament necorespunzător în societate
2.Consecințe la nivel emoțional:
-Comportament afresiv sau depresie
-Frică si anxietate
3.Consecințe la nivel fizic:
-Vătămare corporală
-În anumite cazuri extreme, victima se poate izola refuzând să ceară ajutor din exterior, caz care poate duce chiar la suicid
Hărțuirea Cibernteică în funcție de genul respondentului
Cum puteți defini fenomenul de hărțuire?
“ESTE VORBA DE O HĂRȚUIRE, O AGRESIVITATE CARE SE REPETĂ ÎN MOD CONSTANT, NU ESTE UN CONFLICT CARE DISPARE CI ESTE CEVA CE SE ÎNTÂMPLĂ ÎN FIECARE ZI FAȚĂ DE O ANUMITĂ PERSOANĂ, UMILIREA CONSTANȚA ȘI REPETATĂ, HĂRȚUIREA UNEI PERSOANE, JIGNIREA, BULLYING ESTE DEFAPT EMARGINAREA UNEI PERSOANE”
Unde se manifestă acest fenomen?
“BULLYING UL SE POATE MANIFESTĂ ORIUNDE, LA ȘCOALĂ, ÎN MEDIUL PROFESIONAL, ACELE GLUMIȚE, JIGNIRII REPETATE, TE LEGI DE CINEVA ÎN MOD CONSTANT.”
Care sunt cauzele Cyberbullying-ului? Dar consecințele?
“ANUMITE PERSOANE AU ȘI ELE PROBLEME, PRIND TUPEU ȘI LE ESTE MAI UȘOR SĂ SE ASCUNDĂ ÎN SPATELE UNUI ECRAN ȘI SĂ ADRESEZE ANUMITE CUVINTE, INJURII, ATUTUDINI FAȚĂ DE ALTE PERSOANE, ÎN MEDIUL ONLINE ESTE MAI UȘOR. CONSECINȚELE LA NIVEL EMOȚIONAL CREEAZĂ DISCONFORT, TE AFECTEAZĂ DIN PUNCT DE VEDERE PSIHOLOGIC, NU TE SIMȚI ÎN LARGUL TĂU ȘI DE ACEEA ESTE INDICAT SĂ PĂSTREZI O DOZĂ DE REZERVĂ FAȚĂ DE PERSOANE MAI MULT PENTRU A TE PROTEJA.”
În experiența dumneavoastră profesională ați întâlnit cazuri de acest gen?
“ÎN MEDIUL ȘCOLAR EXISTĂ CAZURI DE CYBERBULLYING DAR ȘI DE BULLYNG, EXISTĂ PROGRAME DE PREVENȚIE, ACTIVITĂȚI DE CONSILIERE DE GRUP CARE URMĂREȘTE CREȘTEREA ÎNCREDERII DE SINE A ELEVILOR, COMUNICAREA ASERTIVĂ, DEZVOLTAREA UNOR ANUMITE ABILITĂȚII SOCIALE UNDE CER AJUTOR CÂND ÎNTÂLNESC ACESTE SITUAȚII.”
De ce apare tot mai mult în rândul copiilor?
“FENOMENUL ASTA A VIOLENȚEI DIN TOTDEAUNA A EXISTAT CHIAR ȘI SUB ALTE FORME ȘI VA EXISTĂ, ESTE PROBABIL DEZVOLTAT ȘI DE MASS-MEDIA, FORȚĂ DE A DOMINĂ PE CELĂLAT, EXISTĂ ALȚI FACTORI CARE ȚIN EMOȚIONALI ȘI PSIHOLOGIC, AGRESORULUI CĂRUIA ÎI PLACE SĂ UMILEASCĂ, CEA CE INSEAMNA CE, LIPSA DE EMPATIE. DE MULTE ORI ÎN BULLYING SUNT MULȚI ÎN JUR INDIFERENT FIZIC SAU ONLINE CARE NU INTERVIN CI DOAR PRIVESC DE FRICĂ ȘI OARECUM ȘI EI SUNT COMPLICI LA ACEASTĂ AGRESIUNE ȘI AR PUTEA SĂ FACĂ MAI MULT.”
Există soluții de combatere a acestui fenomen tot mai des întâlnit în școli? Ce recomandări puteți oferi în acest sens?
“EXISTĂ PROGRAME DE PREVENȚIE ÎN ȘCOLI LEGATE DE ACEASTA, PENTRU VICTIMA ȘI PENTRU AGRESOR, EXISTĂ ȘI CONSILIEREA FAMILIEI, DEZVOLTAREA UNOR DEFECTE SOCIALE, DEZVOLTAREA INTELIGENȚEI EMOȚIONALE ȘI SOCIALE.”