Hallyu – modul în care cultura coreeană a acaparat întreaga lume

străzi din Coreea cu multe indicatoare și semne

Hallyu: valul care a năpădit cu putere asupra întregii lumi, care a avut impact considerabil asupra fashion-ului, a trend-urilor, a intereselor și preferințelor tinerilor, și nu numai. Provenit din limba chineză, “Hallyu” înseamnă tocmai “valul coreean” și se referă la creșterea bruscă a culturii coreene, dar mai ales a culturii populare coreene din ultimii ani. Începând de la muzica numită K-Pop, până la serialele coreene (K-drame), stilul vestimentar, dar și arta culinară, toate au făcut furori în ultimii ani printre adolescenții de pretutindeni. Acest fenomen a reușit să ia amploare în Europa, chiar și în România.

Grafic cu schimbările numerice ale comunităților Hallyu în funcție de regiune per an – trends.google.com
Grafic cu schimbările numerice ale fanilor Hallyu în funcție de regiune – Korea Foundation

K-Pop

K-Pop, prescurtarea de la Korean Pop, nu se referă strict la muzica pop, ci acaparează multe alte genuri, precum hiphop, R&B, rock, jazz, disco, country și multe altele. Termenul coreean care este alocat doar pop-ului este “gayo”. Deși abia în anii 90 K-Pop-ul a început să spargă barierele lingvistice și culturale, devenind popular, prima dată, în Japonia, în anul 2019 era deja numărul 6 din 10 pe piața muzicală internațională, potrivit Federaței Internațională a Industriei Fonografice.

Conform Korean Foundation, factorul care a influențat cel mai mult această creștere semnificantă a popularității culturii coreene este muzica K-Pop. Care este diferența între fanii K-Pop-ului și fanii K-dramelor? O K-dramă este un conținut finit, care urmează un fir narativ, odată ce povestea se termină, fanii nu mai au ce urmări. Pe de altă parte, muzica este în continuă dezvoltare, fanii K-Pop-ului pot interacționa zilnic cu artiștii lor preferați pe social media, pot asculta oricare dintre piesele trupei sau artistului dorit, fără să fie nevoiți să privească un ecran ore în șir și să fie atenți la poveste, așa cum este în cazul K-dramelor. Dar, totuși, ce are muzica coreeană și nu are muzica noastră?

Iulia Dumitru, studentă la Facultatea de Litere, specializarea coreeană – engleză, declară “Prima dată când am dat de muzica kpop, mi se părea la vremea respectivă ceva inedit, oameni care dezbăteau subiecte privind sănătatea mintală, imaginea de sine, bullingul, iar din punctul meu de vedere, acesta e motivul pentru care a luat amploare așa mare.”

“Au făcut totul catchy: costume, coregrafii, ritm, imaginea artiștilor. Au investit mult, dar le a ieșit.” spune și Evelina Andreea, studentă la Facultatea de Litere din Cluj Napoca, specializarea coreeană – engleză.

Efortul pe care îl depun producătorii muzicii K-Pop, observabil în coregrafiile și versurile lor, împreună cu diversitatea de sugbenurile încadrate în termenul K-Pop, sunt ceea ce face acest gen muzical atât de plăcut printre rândurile tinerilor de azi.

Primul contact pe care Europa l-a avut cu muzica coreeană a avut loc în anul 2010, când trupa Super Junior a concertat în Paris, urmați în februarie 2011 de trupele Teen Top și JYJ care au performat în Barcelona și Berlin, artistul Rain a susținut un concert în Germania, iar trupa BigBang a câștigat premiul The Best Worldwide Act la premiile 2011 MTV EMAs pentru performanța sa din Irlanda.

România a avut parte de primul concert K-Pop în anul 2014, atunci când la București a concertat trupa LEDApple. Din acel punct, succesul muzicii coreene a cunoscut o adevarată reușită în România.

Grafic cu creșterea nivelului de interes pentru “K-Pop”, 2010-2023 – trends.google.com

K-drame

K-dramele, sau dramele coreene, au ajuns rapid printre preferințele adepților Hallyu, fiind un mod distractiv de a învăța despre cultura coreeană. Pe lângă toate caracteristicile specifice pe care le au serialele, K-dramele prezintă și un amalgam de noutăți despre Coreea: feluri de mâncare, stilul vestimentar adoptat de către coreeni, comportamente din viața de zi cu zi, împreună cu expresii verbale care nu se găsesc în manualele de coreeană, pentru fanii care vor să învețe limba. Datorită faptului că există K-drame de tot felul, de la cele romatice, la cele horror, dar până și K-drame istorice, fanii învață despre istoria Coreei, despre tradițiile acesteia și despre manierele coreenilor.

“Squid Game” este serialul sud coreean care s-a remarcat peste tot în lume. Primul sezon al serialului încă fiind locul 1 în top-ul platformei de streaming Netflix, dupa 3 ani de la lansare, conform Netflix Top 10. Dacă deja există seriale care să urmeze tiparul prezentat în Squid Game, un joc pe viață și pe moarte în care învingătorul primește premiul în bani, de ce Squid Game a reușit să capteze atenția publicului pentru un timp atât de îndelungat? Deoarece publicul poate relata cu personajele si acțiunea show-ului: oameni simpli cu probleme comune din ziua de azi, printre care se numără adicții, dorința unui trai mai bun, oameni cu un trecut întunecat, care se luptă pentru a câștiga bani, pentru amuzamentul elitelor.

Ce impact a avut descoperirea culturii coreene asupra fanilor?

M-a determinat să învăț limba coreeană la facultate și k pop up a avut un impact pozitiv asupra stării mele emoționale.

– Alexia Pop, studentă la Facultatea de Litere

Dorința de a învâța limba coreeană s-a regăsit în toate răspunsurile primite la formular, oamenii fiind întrebați în ce fel a avut impact valul coreean asupra lor. Astfel, majoritatea menționează că urmează cursuri de limbă coreeană sau chiar studiază această limbă și cultură la facultate.

Alte răspunsuri se axează pe latura creativă pe care au reușit să o descopere sau dezvolte fanii cu ajutorul K-Pop-ului. Coregrafiile melodiilor, talentul artiștilor și clipurile muzicale atractive, determinându-i să îsi înființeze trupe de dans cu conceptul de “dance cover”, în care învață mișcările de dans prezentate în MV-urile (music video) pieselor K-Pop.

Delicatesele întâlnite în cultura coreeană nu au fost nici acestea ignorate de către fanii Hallyu, care au determinat deschiderea mai multor magazine de tipul korean market în toată România, de unde își pot procura ingredientele necesare pentru prepararea diverselor rețete tradiționale coreene.