În birouri aglomerate din toată țara, unde zgomotul tastelor și al telefoanelor mobile se amestecă cu o atmosferă rapidă a muncii, tineri din Generația Z fac față zi de zi provocărilor unei piețe a muncii aflate în continuă schimbare. Trecerea de la viața de student la cea de angajat full-time poate fi dificilă, iar aceștia se confruntă cu o serie de așteptări, dificultăți, dar și oportunități de carieră. Cum se adaptează tinerii din această generație la provocările locului de muncă? Ce înseamnă, cu adevărat, să fii angajat în era digitalizării?
Provocările Gen Z pe piața muncii
Aceste provocări nu sunt prezente doar în teorie, ci ele sunt simțite din plin în viața de zi cu zi a tinerilor care încearcă să își găsească un loc potrivit pe piața muncii. Într-o perioadă marcată de avansul rapid al tehnologiei, aceștia se regăsesc deseori în ipostaza unui alergător la curse pentru a ține pasul cu cerințele pieței. În mod surprinzător, multe joburi disponibile cer o experiență vastă, deși acestea sunt destinate, conform descrierilor lor, unor poziții entry-level (pentru începători). Emi, în vârstă de 25 de ani și recent angajat în domeniul IT, povestește despre experiența aplicării la joburi: „M-am speriat când am văzut câte cerințe erau pentru joburile postate pe LinkedIn, chiar și pentru poziții de juniori. Credeam că ceea ce am învățat în facultate va fi de ajuns și că vor exista traininguri pentru programele pe care nu le cunoșteam. Am realizat repede, după mai multe răspunsuri negative de la HR, că angajatorii aveau nevoie de cunoștințe foarte specifice încă de la primul job. Nu am primit nici măcar o invitație la un interviu.”
Dificultatea cu care tinerii își găsesc primul loc de muncă este reiterată și de Andreea, care este front-end developer și are 25 de ani: „O piață a muncii mai prietenoasă pentru cei aflați la primul job ar fi foarte utilă. E greu să capeți experiență dacă nimeni nu te angajează pentru că nu ai experiență”.
După oferirea oportunității unui loc de muncă, dificultățile nu se opresc aici. Tot mai mulți tineri din Generația Z se confruntă cu sindromul impostorului, un rezultat al cerințelor ridicate ale angajatorilor. Cristi, în vârstă de 23 de ani, menționează: „După ce am aplicat peste tot, după ce am văzut cerințele foarte mari pentru pozițiile de junior, după ce am primit o ofertă de job și am început munca, m-am simțit out of place (ne la locul meu). Mă simțeam de parcă nu meritam să fiu acolo. Eram înconjurat de oameni mai în vârstă decât mine și cu experiență mai vastă. Mi-a luat ceva timp până să scap de sindromul impostorului.”
Așteptările Gen Z pentru locul de muncă
Pe lângă provocările inițiale, tinerii au așteptări bine definite legate de modul în care ar trebui să arate un loc de muncă. Astfel, există o tendință clară a acestei generații, trecute prin pandemie, spre locuri de muncă remote (telemuncă), tendință care se află în contrast cu politica tot mai frecventă a companiilor care promovează întoarcerea la birou (“back to the office”). Această preferință pentru munca de acasă nu ține doar de comoditate, ci și de posibilitatea de a crea un mediu personalizat, care să sporească productivitatea. Andreea, front-end developer în vârstă de 25 de ani, explică: „La muncă e o atmosferă plăcută pentru că lucrez de acasă, cu lumânărele, lo-fi pe fundal și am tastatura roz.” Declarația ei subliniază cât de important este mediul de lucru pentru această generație, care consideră că adaptarea spațiului personal este esențială pentru a da randament maxim.
Totuși, această viziune se află în contrast cu unele companii care solicită întoarcerea angajaților la birou. Sabina, în vârstă de 24 de ani, împărtășește propria experiență: „Primele luni am lucrat exclusiv de acasă, a fost liniște și mă puteam concentra mult mai bine. Apoi, am primit un e-mail pentru toți angajații, în care ni se comunica că trebuie să ne întoarcem obligatoriu la birou. Primele zile în care a trebuit să merg au fost groaznice! Îmi era mult mai greu să îmi fac treaba cu toată gălăgia din birou. Atunci am început să mă gândesc serios la schimbarea locului de muncă.”
Un grafic Google Trends, realizat pe ultimii 5 ani, arată că termenul „remote work” a fost cel mai căutat tocmai în județele cu cele mai mari centre universitare din țară, precum Cluj, Ilfov, Iași și Timiș. Acest lucru demonstrează o strânsă legătură între interesul pentru munca remote și județele cu o populație tânără.
Sănătatea mentală la locul de muncă
Pe lângă afinitatea pentru locul de muncă remote, tinerii din Generația Z își doresc ca organizațiile să adopte o cultură organizațională centrată pe angajați, cu reguli și practici care să promoveze sănătatea la locul de muncă. Lorina, în vârstă de 24 de ani, explică: „Aș vrea ca, în cadrul locurilor de muncă «la privat», angajatorii să nu mai fie focusați doar pe profit. De preferat ar fi o companie în care cultura organizațională să aibă la bază bunăstarea angajaților, colaborarea și empatia. Acestea nu trebuie să existe doar la nivel declarativ în cadrul personalului care gestionează resursa umană.”
În aceeași notă, Andreea, reflectă asupra unei diferențe de mentalitate între Generația Z și cele mai în vârstă: „Cred că cei din generația mea sunt ceva mai conectați la realitate în ceea ce privește relația cu munca. Chestiile alea pe care le mai prezintă doamna Esca din când în când, cum că tinerii sunt spoiled brats la muncă, sunt de fapt tineri care își cunosc valoarea muncii lor. Atitudinea de martir a celor mai în vârstă, însoțită eventual de povești cum au muncit pe gratis ca să capete experiență, pare că nu s-a transmis, ceea ce e foarte bine.”
Perspective finale
Deși Generația Z se confruntă cu provocări atunci când vine vorba de intrarea pe piața muncii, aceștia aduc cu ei o schimbare de mentalitate, care, în timp, are șansa de a influența modul în care angajații și angajatorii colaborează. De la nevoia unei culturi organizaționale care să pună pe primul loc sănătatea mentală a angajaților, până la inclinația spre muncă remote, tinerii din această generație sunt din ce în ce mai conștienți de drepturile, dar și de valoarea muncii lor. Generația Z este generația care este gata să contribuie la revoluționarea pieței muncii
Bibliografie
Google Trends (graficul)