GRAIN EFFECT: pasiune și business

O grămadă de role de film

Cu toții am văzut poze cu noi de când eram mici, deci și fără să realizăm am fost expuși la “Grain Effect”, adică la fotografia pe film. Fotografia pe film, deși fiind o tehnologie a trecutului, încă ajunge să fie apreciată de mulți oameni în era digitalului. Pentru mulți oameni care au ajuns să fie acaparați de boala filmului, nu există nici o scăpare. De la prima rolă de film terminată ești acaparat de natura frumoasă și crudă a fotografiei pe film care nu se compară cu nicio fotografie digitala și soft de editat.

primul Cadru

Primul cadru reprezintă un început al unei aventuri de dezvolatare personală, dar și creativă când vine vorba de fotografia pe film. Începutul pasiunii.

Pe lângă pozele făcute de părinții mei când eram mic și în care cel mai probabil eram în costumul lui Adam, primul contact adevărat cu fotografia pe film am avut-o atunci când l-am văzut pe un prieten că scoate un recipient cilindric din buzunar și, suprinzător, scoate un aparat foto micuț din celălalt buzunar. Fiind foarte nedumerit de ce se întâmplă am ajuns să îl întreb tot felul de chestii despre această pasiune, ajugând să fiu atras și inrigat tot mai tare de acet fenomen pe care nu credeam că o să îl observ prea curând.

Acel prieten din paragraful anterior poate fii chiar oricine cine este pasionat de fotografia pe film. Poate fi chiar și Cristi Tohătan. Cristi sau cum ii mai spun prietenii apropiați Toh, este un tânăr din Baia Mare mutat de câțiva ani în Cluj care este pasionat pe lângă artă, grafică digitală și muzică și de fotografia pe film. Acesta fiind de profesie graphic designer, fotografia pe film a venit ca o extensie a laturii sale creative.

Toată pasiunea lui Cristi pentru fotografia pe film a început pe la finalul anului 2021 având ca bază curiozitatea de a experimenta și din atracția pentru tonurile de culoare ale rolelor de film. De acolo acesta a experimentat cu diferite aparate si tipuri de film.

Din dorința de a avea o experiență cât mai cuprinzătoare a fenomenului, am căutat să-mi achiziționez cât mai multe și mai diverse aparate. Primul aparat cumpărat a fost un rangefinder, apoi au venit SLR-urile și P&S-urile.
Predominant folosesc un point & shoot Canon, 35mm, pentru portabilitatea acestuia.

Cristi Tohătan

Desigur ca orice altă formă de obicei care are nevoie și de partea creativă a unei persoane, este nevoie și de inspirație. Partea mai interesantă la fotografia pe film este că inspirația este absolut peste tot în jurul nostru. În camera ta, la birou, pe drum spre facultate sau o ieșire cu prietenii, toate astea pot fi o sursă de inspirație pentru o fotografie reușită. Este nevoie să îți formezi un obicei pentru astfel de cadre interesante care merită să îți folosești u cadru din rola de film, fiecare cadru având un preț la fotografia pe film.

Cristi reușește să observe astfel oportunități în viața de zi cu zi, încercând să caute cadre oriunde se află. După spusele lui “De la natură moartă, la poze de lifestyle sau arhitectură urbană, un element principal pe care îl caut în cadre este lumina. Un joc de lumini poate să-ți transforme orice moment uzual într-un cadru excelent.”

cu ce râmâi

Ca orice subiect nou de care devii interesat și ajungi să îl cercetezi și de la fotografia pe film rămâi cu anumite aspecte. Aspecte care te pot ajuta în viața reală sau să îți dezvolte anumite simțuri cum ar fi observarea cadrelor estetice din locurile prin care trecem în fiecare zi. De astfel ce ne răspunde și Cristi la întrebarea “De ce îți place?” este că fotografia pe film te ajută să apreciezi mult mai bine fotografia în general.

Ai tras un cadru, l-ai oprit în timp în cea mai brută formă a lui.

Cristi Tohătan

Un alt motiv pentru care Cristi adoră fotografia pe film este nerăbdarea care intervine în tot procesul până ajungi să îți vezi pozele. Până nu termini rola nu ai cum să știi dacă poza a ieșit , dacă lumina e bine, dacă nu e mișcată, dacă e subiectul în focus sau dacă s-au alterat chimicalele.

Fotografia pe film te poate ajuta să înțelegi mult mai bine importanța fiecărui moment din viață.

Cristi Tohătan

ultimul cadru

Ultimul cadru este momentul când ai posbilitatea să observi cu ce ai rămas și ce au observat ochii tăi în cele 24 sau 36 de cadre pe care o rolă de film le are. De altfel și momentul în care mulți realizează ce înseamnă această pasiune pentru ei.

Partea ușoară a fotografiei pe film este partea care ține strict de individ și aceasta este făcutul de poze. Odată ce ai ajuns la ultimul cadru din film intervine partea meticuloasă a acestei pasiuni și anume developatul. Developatul este procesul prin care ajungi să îți observi munca pe care ai depus-o pentru a realiza fotografiile. Unii pasionați și-o fac singuri achiziționându-și toate materialele necesare, dar fiind un proces foarte meticulos, filmul fiind foarte fragil și sensibil la lumină mulți oameni lasă acest proces pe mâinile altora. Partea grea este să găsești acești oameni care se pricep la developarea filmelor. Dacă găsești persoanele respective probabil ai rezolvat și una dintre probleme fotografiei de film, găsirea de role de film noi.

După spusele lui Cristi, el a găsit un loc în Cluj unde sunt astfel de oameni specializați în acest proces și având și un mic as în mânecă când vine vorba de achiziționa film.

GrainLab este principalul laborator de unde îmi cumpăr și developez rolele. Din păcate cererea este mare, iar producția este mică, deci stocul lor nu a fost tot timpul super divers, dar am găsit tot timpul filme cu care să plec de la ei. Mai sunt apoi locurile complet obscure (ex xeroxuri) unde nu te-ai aștepta să găsești filme, pe care le găsești mult mai ieftin ca la orice laborator profesionist.

Cristi Tohătan

Developare

Aici este un clar exemplu a unui efect ce poate să îl aibă un ultimul cadru tras asupra unui individ. Poate nu chiar după prima rolă de film, dar sigur după câteva zeci sau sute ceva în mintea fotografului face click care îl poate aduce și aici.

Odată ce adaugi pasiunii și dedicare, aceasta devine și un stil de viață. Acesta este și cazul pentru Cristian Ungureanu, dedicare sa pentru fotografia pe film luând numele de GrainLab și Negative. GrainLab este un laborator de film din Cluj care se ocupă cu tot procesul ce include developarea unei role pe film și digitalizarea pozelor și cu vânzare de role de film, fiind locul perfect pentru orice iubitor de fotografie pe film. Negative este localul în incita căruia se află laboratorul, fiind ca o continuare a GrainLab, loc unde se desfășoară workshop-uri, expoziții și party-uri, dar este și un loc unde să mergi seara cu prietenii.

Logo GrainLab

Cristian Ungureanu este unul dintre fondatorii GrainLab, aceștia fiind 3 la număr. GrainLab s-a născut din pasiunea sa pentru film pe care a dobândit-o lucrând într-un astfel de laborator în trecut tot în Cluj. Loc unde a avut ocazia să învețe foarte multe despre fotografia pe film și să aibă multe filme și aparate la dispoziție.

Toată aventura lui Cristi cu fotografia pe film a început acum vreo 10/11 ani . Acesta s-a întors din Olanda, unde lucra în construcții, înapoi în Cluj foarte hotărât că numai vrea să lucreze în acel domeniu. Cristi era hotărâ că voia să lucreze undeva în centrul Clujului, moment în care i s-a ivit o oportunitate de angajare la un alt laborator de developare din Cluj, unde s-a și angajat. Lucrând în acest laborator a prins drag de fotografia pe film, dar și de fotografie în general: ”Încet-încet de acolo a crescut pasiunea pentru fotografia pe film. Aveam o mică pasiune și pentru fotografia digitală dar nu ceva foarte serios. Aveam un point and shoot cu care mai făceam poze din când în când. Lucrând în laborator aveam acces la tot felul de filme și mai ales la informație multă. Multe lucruri ce le-am învățat acolo le-am pus în practică în laboratorul nostru GrainLab.”

Toată acestă perioadă din viața sa a avut ca și consecință creșterea pasiunii pentru fotografia pe film, pasiune căreia s-a și dedicat de atunci.

Aveam la un moment dat două valize de voiaj de aparate, am avut foarte multe Nikon, Canon, Pentax.

Cristi Ungureanu

Lucrând în acel laborator a avut acces la multe feluri de aparate și tipuri de film pe care le testa și avea grijă te ele. Aici intervine o altă frumusețe a fotografiei pe film aceea că trebuie să îți procuri aparate de fotografiat. Găsind foarte rar aparate noi sigilate, majoritatea dintre ele fiind făcute în secolul trecut ajungi să găsești multe pe la târgurile de vechituri și la prețuri mici. Cristi povestea exact cum făcea și el asta la început când nu le găseai pe internet la tot pasul cum se întâmplă acum .

Ideea este că mergeam în piața de vechituri Oser din Cluj și luam cu bani de țigări aparate, câteodată chiar cu țigări. Am un Olympus mju pe care l-am luat de acolo. Era la un vânzător de acolo și l-am întrebat cât cere pe el și răspunsul lui a fost „Dă șefu două țigări”, i-am dat 3 țigări și l-am luat, o fost best deal de pe Oser.

Cristi Ungureanu

GrainLab

GrainLab a luat ființă după experiența lui Cristi cu celălalt laborator. Ideea a început în 2019 când Cristi împreună cu Marian Chițușan, unul dintre asociații GrainLab, s-au gândit să deschidă un laborator pentru procesarea filmului. Motivul principal pe lângă pasiunea celor doi fiind faptul că nu găseau la momentul acela ce căutau ei într-un laborator în Cluj. Astfel aceștia au ajuns la concluzia că este un business care are potențial și în 2019 au făcut primul pas și au luat un spațiu de închiriat. Partea proastă este că după o lună după deschiderea oficial au fost nevoiți să închidă din cauza pandemiei, dar totuși nu s-au dat bătuți și au făcut ce au putut în acele condiții.

Ne-am dat seama ca este un business care poate să crească și în 2019 am luat spațiu de închiriat, vechea chirie din Mihai Viteazu. Am luat chiria in Octombrie și am lucrat la ea până în Februarie. În 14 Februarie am dat un party și am deschis. În 15 Martie am închis. Ne-a închis pandemia. Am stat două sau trei luni acasă, foarte demoralizați. Am încercat după livrări cu bicicleta, cât am putut. Am mers la oameni am luat filmele, le-am dus la laborator le-am developat, le-am scanat și pe urmă încet încet ne-am făcut treaba cum am știut noi mai bine.

Cristi Ungureanu

După un început mai ghinionist, GrainLab a reușit să supraviețuiască cu succes și chiar să evolueze. Astfel în 2022 au ajuns să schimbe locația și să mărească afacerea. Inițial Cristi și cu asociații săi au primit o ofertă de a prelua localul Zorki, unde se află acum Negative, în anul 2020 spre final. Aceștia au refuzat dându-și seama că încă nu sunt pregătiți să facă această schimbare. După ceva timp Mircea s-a alăturat echipei, fiind acum 3 asociați. Cristi spune că decizia finală legată de Negative și preluarea afacerii de la patronul localului Zorki a venit după o discuție purtată cu Mircea în care și-au dat seama ca sunt mult mai capabili și pot să deschidă încă un business pe lângă GrainLab. Mutarea aducând multe avantaje pentru proiectele pe care și le propuneau.

Ideea de spațiu de cafenea, workshopuri, spațiu de developare se poate întâmpla mult mai bine aici decât acolo. Numele de Negative a venit cu ideea de a fi un business separat de GrainLab, dar să aibă aceeași identitate.

Cristi Ungureanu

Ca orice industrie și aceasta are impedimentele ei. Majoritatea impedimentelor sunt create de creșterea prețurilor. Deși aparatele își păstrează prețul, filmele nu sunt un caz așa fericit. Filmele s-au scumpit exagerat de mult în ultimii ani, fiind și tot mai puține stocuri.

Impedimente sunt, se scumpește filmu, material, utilitățile, mână de lucru. Acuma toate se scumpesc și chiar ne-am întrebat dacă mai vrea lumea să facă poze pe film, că ajungi la 100 de lei developarea de film cu 36 de cadre și nu multă lume înțelege chestia asta și nu multă lume își permite.

Cristi Ungureanu

Dar totuși oamenii de la GrainLab reușesc să se descurce. Cristi spune că „din GrainLab a ieșit Negative și ne-am permis să-l renovăm și să reparăm, să ajungem aici. Își merită banii.„ fapt ce arată că reușesc să evolueze și cu aceste impedimente în ecuație. Deși există un pic de scepticism și emoție, după ce Kodak a anunțat încă o scumpire de 30% pentru filme și faptul că filmele devin din ce în ce mai greu de găsit.

Kodak ultra max cu 24 de cadre o ajuns la 75 de lei și acum câțiva ani un Portra (film profesional scump) de 800 era 36 de lei și mă gândeam că-i scump. Sunt scumpe, dar nici nu se găsesc. Găsești 30 acolo, 20 acolo și tot ciupești din fie care un pic. Distribuitorii prima dată dau la magazinele mari din București și după la noi, asta fiind un lucru care ne încurcă. Este întradevăr o criză de filme, nu găsești nicăieri, dar fair ar fii să fie un pic pentru toți.

Cristi Ungureanu

lume nouă

Deși materialele se scumpesc, oamenii de la GrainLab își găsesc motivarea în comunitate. Fotografia pe film crescând din nou în popularitate, tot mai multă lume descoperă acest hobby. Oameni noi apar în fiecare zi la GrainLab, lucru pe care îl știe foarte bine Ingrid care este “Fața GrainLab” după spusele lui Cristi fiind una dintre angajatele care sunt tot timpul la laborator.

Zilnic, în fiecare zi apare minim unul. Câteoadată apar 10, câteoadată apar 3, dar nu țin minte când a fost ultima zi când nu am luat datele unei persoane noi.

Ingrid

Noi ne bucurăm foarte mult când observăm oameni noi, că se scumpesc toate dar tot mai apar oameni care încep să facă fotografii pe film. Știu ca nu-i ieftin, câteoadată sunt oamenii și clienți care își dau și ultimii bani pe un film.

Cristi Ungureanu

Orice începător ar avea nevoie de niște sfaturi, fotografia pe film fiind un lucru mai brut și mai fragil. Cristi oferă niște puncte de reper pentru oamenii care sunt la început de tot cu fotografia pe film, dar și cu fotografia în general.

Primul lucru după spusele lui Cristi, este să nu se grăbeacă „Cumva ideea de a face poze pe film este „ Take your time ”. Să faci niște imagini pe care să le aștepți. Să fie nerăbdarea aia, până faci pozele, până se developează și până ajung la tine.„ spunând de astfel cum mulți dintre clienți își cumpără un film azi și ziua următoare vin înapoi cu el la developat.

Din punct de vedere tehnic al fotografiei pe film, dar și al fotografiei în general, un începător nu are nevoie de un aparat foarte extravagant „Dacă n-ai mai avut tangență cu fotografia pe film deloc sau cu fotografia în general, recomand un point and shoot fiind perfect pentru un începător. Este automat și face absolut tot singur, tu numai încadrezi și își face el treaba.” Odată cu familiarizarea aparatului și cu fotografia în sine, după 9 10 role din spusele lui Cristi, urmează etapa de a învăța cum funcționează aparatele prin aflarea termenilor precum ar fii iso, diafragmă, expunere și fac ele și se poate trece la un aparat SLR care este manual.

De acolo în colo câți bani ai atâta îți permiți. Răbdarea și înțelegerea filmului este cel mai important aspect, să nu facă poze ca pe un telefon.

Cristi Ungureanu

Un ultim tip de la Cristi este unul mai controversat în comunitatea de fotografi legat de calitatea unei fotografii și cum este ea categorizată ca fiind rea sau bună „Poate o sa mă înjure mulți pentru asta, dar o fotografie nu trebuie sa fie perfectă din punct de vedere tehnic ca să fie buna. Câteoadată și o imagine mișcată sau neclară îi buna. Cat timp transmite ceva îi o poză bună.”

Motivație și optimism

Ca o utlimă parte în relatarea poveștii lui Cristi cu GrainLab, a povestit ce îi motivează și cum se referă la viitor cu note de optimism și apreciere pentru oamenii din comunitatea de fotografie pe film din Cluj.

Pe primul loc ca motivație este faptul că le place ce au ajuns să facă. Sunt bucuroși să facă și Negative și doresc să meargă împreună cu cele două businessuri mai departe. Au multe proiecte pe care vor să se axeze în viitor cum ar fi partea de print de fotografii și mai multe workshop-uri.

Un lucru normal care îi motivează sunt și banii, dar și comunitatea care s-a creat în jurul fotografiei pe film și a laboratorului.

Aș fi ipocrit să zic că banii nu ne motivează, dar în principiu ne motivează ideea asta de creștere și comunitatea care este în Cluj pentru fotografia pe film. Îi fain când îți vin 50-60 de role la developat zilnic.

Cristi Ungureanu

În final Cristi și echipa sa de la GrainLab sunt optimiști pentru viitor. Deși toate se scumpesc anul care a trecut le-a dovedit că încă se poate „Și anu trecut am zis ca se scumpesc toate iară și numai vine nimeni, dar s-a menținut, a fost liniar. Anu ăsta sper că să fie la fel, fiind ultimele scumpiri probabil”. Pe lângă scumpiri ne arătându-se alte probleme din ce a povestit Cristi reiese că își permit să continue atâta timp cât vine lumea la developat.

Suntem stăpâni pe ce facem, deși mai facem și noi greșeli, dar ne dăm silința să facem ce putem mai bine in final.

Cristi Ungureanu

Scanarea

Ultimul pas al procesului este scanarea negativelor pentru a fi digitalizate. În final fotografie pe film este mai mult decât o tehnică sau o unealtă pentru a face poze. Este un mod de a crea artă, de a învăța, de a observa și de a ne atrage atenția asupra lucrurilor frumoase de pe lângă noi. O să las rezultatul procesului întreg al fotografiei pe film mai jos.