De când mă știu am avut o fascinație cu Youtube-ul. În școala primară nu aveam un laptop sau un calculator la bunici, unde îmi petreceam majoritatea timpului, dar aveam noroc cu vărul meu care venea cu laptopul lui, un stick Vodafone, și o întrebare: Ne uităm la Doza de Haș?
începuturile aventurilor mele pe youtube
În 2012 Doza de Haș era foarte revoluționară pentru un copil de 10-11 ani, aducând simplelor videoclipuri cu “faze amuzante” un chip omenesc și o voce distinctă.
Mai apoi am dat de lumea Minecraft-ului din România, când am primit un laptop și un stick Vodafone de Crăciun. Primele 100 de videoclipuri vizionate pe tema Minecraft-ului au fost sigur de la Snake96, acum aproape inactiv, unul dintre primii creatori de conținut de Minecraft și de gaming în general, din România. Seriile de singleplayer au fost ușor-ușor înlocuite de multiplayer, valul Minecraftului românesc luând amploare.
Desigur, existau și vloggeri, precum Bianca Adam și mai apoi Selly, dar și animații, Codrin Bradea. Dar jucătorii de Minecraft de pe Youtube-ul românesc aveau o comunitate distinctă, creau conținut împreună. Un alt aspect care a făcut comunitatea de Minecraft să crească a fost că nu era necesar să îți dezvălui identitatea, fapt pentru care era un număr mai mare de creatori nișați. Iar noi, cei care vizionam, aveam de unde alege.
Din 2012 până în 2015-2016, youtuberii de Minecraft au dominat Youtube-ul românesc în materie de vizionări, cantitatea și calitatea conținutului produs dar aveau și o comunitate foarte activă. Deși Doza de Haș și Bianca Adam aveau un număr mai mare de abonați și vizionări la videoclipurile postate, content-ul era puțin și ei erau doi, pe când youtuberii de Minecraft erau în numărul zecilor, unii postând zilnic.
Viral-în afara internetului
Ideea e că, toate aceste tipuri de content existau deja de câțiva ani în vest. Mai specific, în Statele Unite ale Americii. Încă din 2010 a luat amploare Youtube-ul în State. Vlog-uri, story-time-uri, gaming, videoclipuri amuzante, faze virale. Un minus foarte mare pe care îl avea Youtube-ul din România era viralitatea pe Internet, dar mai ales în afara Internetului. Youtube-ul nu era popular în România până acum 8-9 ani. În vest Youtuberi precum Pewdiepie, Markiplier, Jacksepticeye atingeau sumele de sute de mii de abonați, pragul de un milion fiind doborât de Pewdiepie, un creator de conținut suedez, în 2012, ceilalți urmând îndeaproape.
La noi, Mickey Haș a încheiat anul 2012 cu suma impresionantă de 150.000 de abonati. Tot el a făcut și primul milion de abonați în mai 2016.
În 2012, nu mulți români care cunoșteau limba engleză consumau content pe platforme precum Youtube, iar content-ul românesc era puțin și calitatea si diversitatea acestuia era mai slabă decât cea din vest. Youtube-ul în sine nu era cunoscut la noi, era cunoscută Doza de Haș, Bianca Adam, Codrin Bradea, iRaphahell. Pe nimeni nu îl interesa de platformă în general. În jurul anului 2015 lucrurile se schimbă, apar mai mulți creatori de conținut români, mai multe nume devin populare. Fluxul de români care folosesc și produc pentru platformă e tot mai mare, ceea ce diversifică conținutul, îl face mai calitativ, iar mai multe opțiuni aduc mai mulți utilizatori.
Cât de înapoiați suntem de fapt?
Acum ceva timp l-am auzit pe Silviu Faiăr zicând că Youtube-ul românesc e cu aproximativ 5 ani în urmă față de cel din vest. Din punct de vedere al calității contentului, al diversității și al numărului de creatori, pot să înțeleg această opinie. Noi nu avem un Mr. Beast, o personalitate hiper-cunoscută datorită Youtube-ului, care continuă să aibe succes cu asta, deși Dorian Popa se apropie. La noi doar curând a început febra influencerilor, în special în perioada din pandemie și după. În sfărșit, a devenit cumva profitabil să creezi conținut în România.
Roșca Mircea / Camau e un Youtuber român care creeză conținut în limba engleză din 2020. ,,Am început cu content în engleză, știam că dacă o să fac în română audiența o să fie mult mai limitată”.
Deși comunitatea de Youtube românesc se dezvoltă, unii creatori de conținut decid totuși să rămână separați de spațiul românesc, creând conținut în limba engleză. Mircea este unul dintre ei, el face conținut de tip gaming și gaming storytelling la jocul Escape From Tarkov pe contul său de Youtube Camau The Tarkov Addict. Va continua să creeze conținut în limba engleză pentru a își mări comunitatea, lucru care e greu de realizat în spațiul românesc, mai ales în comunitățile nișate.
Mircea spune că reclamele din România sunt foarte prost plătite față de altele, motiv pentru care el și alți doi prieteni de-ai lui, IRedSeven și bakeezy fac content în limba engleză, e mai profitabil.
Pe partea de gaming, românii stau cel puțin prost, Mircea e de părere că nimeni nu își dă silința, majoritatea fac clipuri fără să le editeze, sau le editează foarte puțin, iar asta îi influențează pe cei mai mici. Pe de altă parte, contentul din vest e overedited. E o balanță.
E bine să te inspiri și să pui amprenta ta făcând ceva original-Camau
Nu este o rușine faptul că multe canale populare din România au prins la public din cauză că au copiat formatul unor videoclipuri din afară. Nu exista diversitate pe Youtubeul românesc, iar ideile de videoclipuri împrumutate din afară au ajutat comunitatea să avanseze, ceea ce nu e un lucru rău. Mircea spune că există content bun la noi, dar mulți se copiază între ei, și tot timpul o să existe oameni care copiază. ,,E bine să te inspiri și să pui amprenta ta făcând ceva original”.
În momentul de față există destul de multe comunități pe Youtube la noi, iar dacă întreb pe cineva dacă vizionează conținutul vreunui creator român, șansele să îmi spună măcar un nume sunt mari.
Și totuși, este Youtube-ul din românia cu 5 ani în urmă față de vest? Nu cred că există un răspuns corect la această întrebare. Comunitățile din spațiul Youtube românesc o să continue să crească și să se dezvolte, lucru care întotdeauna va avea rezultate pozitive, chiar dacă unele dintre ele se vor pierde pe parcurs.