„Îmi amintesc ziua în care am mers pentru prima dată la aerodrom alături de tatăl meu. A fost dragoste de la primul zbor.”
Răzvan Berla, pilot

Răzvan s-a îndrăgostit de zbor atunci când avea doar 12 ani. Totul s-a întâmplat atunci când l-a însoțit, pentru prima dată, pe tatăl său la aerodromul unde acesta urma cursurile pentru a obține licența de pilot pentru aeronave ultra ușoare (ULM).
De atunci, a știut că asta își dorește să facă. A obținut aceeași licență pe când avea doar 16 ani, iar acum pilotează unul dintre cele mai mari avioane din lume: Boeing 747.
Eram mereu pe lângă avioane, așa că a fost parcursul natural ca în jurul vârstei de 16 ani să urmez cursurile necesare pentru a obține la rândul meu licența de pilot pentru aeronave ultra ușoare.
Pentru a obține această licență este necesară parcurgerea a 9 materii precum Legislație aeronautică, meteorologie sau navigație aeriană, care alcătuiesc modulul teoretic, și minim 40 de ore de zbor care conțin exerciții pentru situații normale, respectiv situații de urgență.

Viața de pilot dincolo de aparențe
Diversitatea și provocările pe care acest job le aduce sunt partea preferată a lui Răzvan. Spune că: „Fiecare zbor este diferit și trebuie tratat astfel.”. La acestea se adaugă oporunitățile oferite, șansa de a cunoaște culturi diferite și de a călători în locuri unde poate altfel nu ar fi ajuns. Există, însă, și o parte care îi displace: stresul fizic asupra organismului său.

Răzvan este adesea plecat de acasă mai mult decât și-ar dori, iar pentru a echilibra balanța dintre viața profesională și cea personală, face o prioritate din a se concentra pe timpul petrecut cu cei dragi în zilele libere: „Nu reușesc întotdeauna, dar planific timpul în așa fel încât să mă pot bucura de zilele libere împreună cu cei dragi și să îmi încarc bateriile pentru următoarea perioadă. Încerc mereu să las alte activități deoparte.”
Atunci când se află la manșa unui avion, Răzvan preferă momentele când controlează avionul complet, fără ajutorul piloților automați: „Tot zborul este interesant, dar cu siguranță partea preferată este cea în care zbori manual, deci decolarea și aterizarea.”
Sursa: Instagram
Pregătirea lui Răzvan pentru un zbor începe cu 24 de ore înainte: „Atunci încep să-mi calculez timpul în așa fel încât să fiu odihnit la momentul zborului.” Se asigură mereu că este în cea mai bună formă și evită înaintea unui zbor factorii de stres. În 2023, el a zburat în locații diverse, de la Lagos, Nigeria, și până la Jakarta, Indonezia sau Kabul, Afganistan.

Pentru Răzvan, zborul este parte din el și nu s-ar vedea făcând altceva: „Chiar dacă nu aș mai zbura long-haul, adică ceea ce fac acum zburând cu un Boeing 747 Cargo, probabil m-aș întoarce la a zbura avioane mici, de școală, ca și instructor. Aș rămâne undeva în apropierea zborului.”

Răzvan are multe amintiri frumoase aduse de meseria de pilot, însă cea mai frumoasă dintre ele este momentul în care a avut ocazia de a zbura alături de tatăl său pe o aeronavă Airbus A321: „A fost un zbor special pe care îl voi ține minte mereu.”

Sursa: Instagram
De la vis la realitate
Un curs pentru a ajunge pilot comercial se învârte în jurul sumei de 55.000 euro. Fiind atât de costisitor, Răzvan consideră că cel mai bun sfat pe care l-ar putea da cuiva interesat de această carieră este de a se asigura că este apt din punct de vedere medical: „De fiecare dată când vorbesc cu cineva care își dorește să urmeze această cale primul sfat este să meargă și să îți facă vizita medicală specială pe care noi o facem anual”.
Un alt element care trebuie luat în considerare este faptul că acest proces este unul anevoios, de durată, care necesită multe sacrificii și mult timp de studiu pentru a termina cursurile: „Se începe cu o licență de pilot privat (PPL) pe care apoi se “construiește”, adăugându-se module cum ar fi: IR (Instrumental Rating), MEP (Multi Engine), CPL (Comercial Pilot) și combinații ale acestora. Licența finală după acest proces este CPL/MEP(IR) – licență de pilot comercial pentru avioane cu 2 sau mai multe motoare cu piston și calificare de zbor instrumental. Mai târziu, după acumulare de experiență, această licență va deveni ATPL – Airline Transport Pilot Licence.”
Pentru Răzvan, cea mai dificilă parte din acest proces a fost cu siguranță pregătirea pentru examenele teoretice. Cu un număr total de 14 examene, volumul de informație care trebuie înteles și învățat este considerabil: „A fost perioada cea mai solicitantă în care am fost într-o izolare față de lumea exterioară și m-am concentrat doar pe aceste examene.”
Dincolo de partea frumoasă a acestei meserii, Răzvan spune că puțini iau în considerare stresul psihic al operării. La acesta se adaugă și stresul fizic la care îți este supus corpul în timpul zborului, dar și după ce acesta se termină atunci când organismul este dat peste cap de schimbările de fus orar: „Un pasager stă câteva ore în avion, după care se dă jos. În calitate de pilot, se fac și 100 de ore pe lună de zbor, ore care se adună și se resimt puternic asupra corpului.”
Viața de pilot este, fără dubii, plină de aventură și elemente interesante, dar „nu este totul chiar lapte și miere, deși din exterior așa pare”.