Drag, o artă care prinde contur tot mai puternic și în România, o lume în care spectacolul și lupta pentru acceptare se amestecă inseparabil. Pentru artiștii drag din România, scena nu este doar un loc de divertisment, ci și un spațiu de liberă exprimare personală, de redefinire și redescoperire a unei noi identități și de a împărtăși mesaje mai departe.
Cu toate acestea, în țara noastră, majoritatea oamenilor sunt încă reticienți în acceptarea acestei arte. Deși ceea ce aceștia nu văd este că, în spatele fiecărui spectacol, există ore de muncă, creativitate și, adesea, o doză considerabilă de curaj. Ecaterinca Cranck, Judas și Gazelleh sunt trei artiști drag care oferă o perspectivă proprie, pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest fenomen, cum evoluează scena drag locală și care sunt provocările cu care se confruntă comunitatea.
Originile și transformarea artei drag
Arta drag are rădăcini adânci în istorie, fiind strâns legată de evenimentele culturale și sociale ale secolelor trecute. Originile sale pot fi urmărite până la spectacolele de travesti din secolul al XIX-lea și balurile drag din New York-ul începutului de secol XX. Aceste baluri, organizate inițial în comunitățile afro-americane și latino-americane marginalizate, erau spații sigure unde participanții puteau să se exprime liber prin costume extravagante, dans și interpretare teatrală. (“The early history of drag and its journey to pop culture”, National Geographic)
Cu timpul, drag-ul a evoluat într-o formă de artă globală, cu un impact profund asupra societății și culturii contemporane. Astăzi, arta drag a depășit granițele balurilor underground, devenind o industrie globală influentă și profitabilă. Popularitatea emisiunilor precum RuPaul’s Drag Race a transformat drag-ul într-un fenomen mainstream, oferind artiștilor oportunități de carieră în domenii variate, de la televiziune și publicitate până la modă și muzică. Drag queens și kings colaborează cu branduri de renume, participă la campanii de marketing și își monetizează imaginea prin turnee internaționale și produse personalizate. În multe țări, drag-ul este acum recunoscut ca o carieră legitimă, iar artiștii se bucură de susținerea unor comunități extinse. (Re-Branding Herstory: The Rise of Drag Culture”, PublicisPro.)
Ce înseamnă drag-ul pentru artiștii români
Fiecare persoană percepe drag-ul diferit. Pentru Ecaterinca Cranck, drag-ul este „expresia ființei mele 100%”, reprezentând un mod de a aborda subiecte serioase cu umor. Judas vede drag-ul ca pe o formă artistică de a exprima frustrări sociale și personale, dar și ca pe o cale de a-și găsi „familia aleasă”. Gazelleh descrie drag-ul ca pe o „putere de a te exprima liber”, un univers paralel care ajută la depășirea limitelor personale.
Influențe globale și viziuni personale
Fenomenul drag din România este puternic influențat de cultura globală, mai ales de popularitatea emisiunii „RuPaul’s Drag Race”. Pe plan local, artiștii găsesc inspirație în personalități diverse. Ecaterinca menționează artiști precum Melanie Martinez, Jinkx Monsoon și Kim Chi, în timp ce Judas își preia inspirația creativă din performance-uri experimentale și figuri iconice precum David Bowie sau Dorian Electra. Gazelleh își regăsește inspirația în momentele personale din trecut și în artiști precum Marina Abramovic și Ethel Cain.
Procesul creativ și secretul unui spectacol reușit
Procesul de creare a unui personaj drag este profund personal și variat. Ecaterinca își dezvoltă spectacolele prin brainstorming, până când găsește idei care sunt atât amuzante, cât și captivante, pe când Judas își canalizează furia, anxietatea și energia în performance-uri pline de simbolism social. Libertatea de a experimenta și de a crea fără constrângeri este un element esențial al acestei arte.
Un spectacol drag reușit depinde, în primul rând, de conexiunea cu publicul. Ecaterinca consideră că satisfacerea și divertismentul audienței sunt esențiale. Emoția, energia și elementele surpriză sunt cheia pentru a captiva audiența. Confortul personal al artistului pe scenă joacă, de asemenea, un rol crucial: “Atunci când artistul se simte bine, publicul răspunde pozitiv.” spune Gazelleh.
Provocări financiare și susținerea comunității
Din punct de vedere financiar, scena drag din România se bazează pe resurse limitate, fiind într-o continuă dezvoltare. Artiștii trebuie să fie simultan organizatori, performeri și contabili, iar resursele limitate și lipsa spațiilor dedicate reprezintă provocări constante. Cu toate acestea, artiștii continuă să investească timp și energie pentru a-și susține spectacolele, demonstrând o pasiune profundă pentru această formă de artă.
Arta drag ca voce pentru schimbare creează momente memorabile
Un alt aspect important este legătura dintre drag și activismul social. Mulți artiști folosesc platforma pe care o au pentru a aborda probleme tabuu, legate de drepturile LGBTQ+, discriminare și acceptare. Prin spectacolele lor, ei transmit mesaje puternice despre diversitate și egalitate, sperând să schimbe percepțiile publicului și să creeze un mediu mai incluziv.
În ciuda dificultăților, există și momente memorabile care consolidează comunitatea drag. De la visul împlinit al lui Gazelleh de a performa pe catwalk până la amintirile lui Judas despre primul său show, aceste experiențe subliniază impactul profund pe care drag-ul îl poate avea asupra artiștilor și publicului.
Visurile artiștilor drag din România
Artiștii drag din România privesc cu optimism spre viitor. Ei visează la o scenă mai bine organizată, cu mai multe oportunități de performanță și un public mai larg.
Mi-aș dori să existe spectacole peste tot în țară și să putem trăi doar din drag – Ecaterinca
Drag-ul în România este mai mult decât o formă de divertisment. Drag-ul este o artă care aduce oamenii împreună, provocându-i să-și depășească prejudecățile și să îmbrățișeze diversitatea. Pe măsură ce scena continuă să crească, artiștii speră că munca lor va contribui la o schimbare pozitivă, nu doar în comunitatea drag, ci și în societatea românească în ansamblu.
Credit foto: Constantin- Claudiu Biriș. Toate drepturile rezervate.