Dezvoltarea industriei fitness în România în ultimii 10 ani

sală de fitness

Industria fitness-ului este într-o constantă evoluție și schimbare. Fitness-ul a existat încă din vremea Antichității, însă pe atunci era reprezentat prin activitățile de supraviețuire, precum alergatul, antrenamentul cu armele, înnotul. Odată cu evoluția omenirii, aceste activități de supraviețuire nu au mai fost necesare, iar astfel s-a instalat confortul în rândul obiceiurilor oamenilor, crescând și rata obezității. Discutăm despre o creștere a pieței fitness începând cu anii 1950 când oamenii au început să dezvolte o atracție în această direcție. Din acel moment și până în zilele noastre industria de fitness a evoluat foarte mult și în special comportamentul consumatorilor s-a schimbat. Echipamentele de fitness au devenit mai bune și mai inteligente și evoluează odată cu industria.

Dacă ne raportăm la ultimii 8-10 ani, putem spune că această industrie a crescut și s-a dezvoltat foarte bine. Piața de fitness din România este într-o dezvoltare constantă și accelerată. Oamenii sunt mult mai conștienți de nevoia de a avea un stil de viață sănătos, o rutină în ceea ce privește activitatea fizică și o alimentație pe măsură. Totodată este și mai ușor ca oamenii să aleagă cel fel de mișcare vor să facă, pentru că fitness-ul conține mai multe categorii:

· fitness & bodybuilding, ce presupune antrenamente la aparate cu greutăți, antrenamente cu greutăți libere sau cu echipamente de forță;

· antrenamente de grup precum aerobic, pilates, zumba;

· crossfit-ul sau cross training-ul, care în ultimul timp a luat o amploare foarte mare prin rândul iubitorilor de sporturi de anduranță;

· weightlifting și powerlifting.

Evoluția industriei înainte și după pandemie

„S-a simţit foarte mult în momentul în care a scăzut TVA-ul, undeva la sfârşitul lui 2017, începutul lui 2018, atunci când a scăzut TVA-ul de la 19 la 5%. În momentul în care a scăzut TVA-ul, s-a simţit o creştere semnificativă a industriei, atât printr-o chestie naturală, cât şi prin înălbirea industriei. Asta pentru că la vremea aceea nu erau jucători foarte puternici în piaţă, era un singur lanţ semnificativ, foarte mulţi jucători mici, o piaţă foarte fragmentată, nu se fiscaliza. În momentul în care a scăzut TVA-ul la 5 %, toată lumea a ajuns la concluzia că nu are rost să îşi mai bată capul şi să rămână în zona gri şi au ales să intre în legalitate.

Dacă în 2016, industria a avut cifră de afaceri undeva la 120 de milioane de euro, în 2019, înainte de pandemie, a fost o dublare, de la 120, la 240 milioane de euro, apoi în 2020, a fost foarte afectată, a scăzut cu 40-45%. În 2021 şi-a revenit, iar 2023, din estimările noastre, o să ajungă undeva de la 320-330 milioane de euro. Adică încă o creştere cu 30% faţă de 2019 când a fost vârful. În 2016, estimativ, veneau la sală în jur de 300.000 de oameni. În 2019, potrivit unei statistici, industria avea 900.000 de membri activi, iar anul acesta, deşi nu avem date oficiale, cu siguranţă am sărit de un milion de membri”, a declarat pentru G4Media.ro, Alexandru Lascăr, fondatorul unuia dintre cele mai mari lanţuri de săli de fitness din România şi preşedinte Executiv al Organizaţiei patronale Romania Active.

Photo by Mark Bertulfo on Unsplash

Fitness-ul în perioada pandemiei Covid 19

Industria de fitness a fost afectată în perioada pandemiei mai ales în perioada în care sălile au fost închise complet din cauza reglementărilor, dar și în perioada în care au fost deschise sălile în baza unor restricții ce nu au permis utlizarea acestora la capacitate maximă. A fost o perioadă destul de grea pentru deținătorii sălilor de sport, însă au existat și antrenori personali care au încercat să își desfășoare activitatea în mediul online. Din acest punct de vedere, perioada pandemiei a fost una grea pentru această industrie, dar cu toate acestea, sedentarismul din pandemie a avut un beneficiu pentru perioada ce avea să urmeze. Prin urmare, fie din lipsă de ocupație sau plictiseală, fie din cauza faptului ca oamenii au pus câteva kilograme în plus în carantina, lumea a început să se intereseze tot mai mult de fitness și de tot ce înseamnă “un stil de viață sănătos”, iar astfel numărul consumatorilor de servicii din domeniul fitness a crescut remarcabil.

Pentru a afla cât mai multe detalii despre procesul de dezvoltare a industriei fitness din ultimii 10 ani în România, am contactat 3 antrenori de fitness pentru a le pune câteva întrebări:

  • “Câți clienți apelau la serviciile tale când ai început profesia de antrenor fitness?”
  • “Câți clienți apelează la serviciile tale în prezent?”
  • “Aproximativ câți oameni îți cer zilnic sfaturi zilnic cu privire la alimentație ,somn, exerciții, etc?”
  • “În calitate de antrenor de fitness, de când practici această meserie până în prezent, care consideri că a fost anul în care a crescut cel mai mult numărul de oameni care au apelat la servicii firness în România?”

De 7 ani sunt antrenoare de fitness. La început aveam 15-20 clienți lunar, iar acum în prezent am 30 de clienți cu care lucrez în sală și dețin un program de fitness online unde am un număr generos de fete cu care lucrez. Am observat în timp că interesul pentru mișcare a crescut foarte mult. Nu aș putea spune un număr exact, dar primesc zilnic destul de multe mesaje din domeniu. Clar 2020 a fost anul în care s-a dezvoltat cel mai mult industria, iar de atunci este într-o continuă creștere.

-Andreea Astafei, Personal Trainer

Practic meseria de antrenor de fitness din 2020, iar la începutul carierei aveam 2-3 clienți lunar. În prezent am în jur de 25 de clienți pe lună. De când practic această meserie am observat că numărul oamenilor care apelează la servicii fitness crește lunar și primesc zilnic minim 4-5 mesaje cu tot felul de curiozități legate de fitness și nutriție. Personal consider că anul 2021 a fost un an în care lumea a apelat cel mai mult la serviciile mele și a colegilor mei, deoarece nu se simțeau bine dupa sedentarismul din 2020 provocat de pandemie.

-Radu Codoiu, Personal Trainer

Sunt antrenor personal de aproape 10 ani. Când am început eu să antrenez, acest sport nu era foarte cunoscut în România, iar meseria de antrenor nu era luată în serios. Aveam undeva la 5-6 clienți pelună, iar în prezent am 45 de persoane pe care le antrenez fizic și pe partea de online amaproximativ 15 clienți. Numărul de persoane care frecventează sala de fitness este într-o continuă creștere și ținând cont de faptul că ofer lumii foarte mult content despre tot ce ține de mișcare și nutriție pe multe platforme precum Facebook, You Tube, Instagram, Tik Tok, mă contactează zilin un număr mare de oameni interesați de această ramură.

Industria fitness în România se dezvoltă de la an la an. Nu pot spune că un an a fost mai bun decât altul. Eu îmi țin o evidență a clienților, a încasărilor și a cunoștințelor mele și pot spune că de la an la an există creșteri contante pe toate planurile

-Cosmin Fărcaș, Personal Trainer

Surse:

https://www.g4media.ro/fitness-ul-o-industrie-in-plina-ascensiune-care-a-crescut-odata-cu-apetenta-romanilor-pentru-un-stil-de-viata-sanatos-de-la-120-de-milioane-de-euro-in-2016-la-peste-320-de-milioane-de-euro-in-2023.html

https://www.efitsolution.ro/blog/fitness-in-romania#1.%20Cum%20s-a%20dezvoltat%20fitness-ul%20%C3%AEn%20Rom%C3%A2nia?