“Cel mai important lucru pentru a-ți începe o zi de succes, este să fi matinal, așa că aleg să fac asta și mă trezesc de obicei prin jurul orei 08:00. După ce mi-am terminat rutina de dimineață îmi verific agenda pentru a știi exact ceea ce am de făcut în ziua respectivă. De obicei prima jumătate a zilei mi-o petrec la facultate, ulterior când ajung acasă, mă pun la birou și încep să lucrez la proiectele programate pentru ziua respectivă. De obicei, mereu când termin munca pentru o zi realizez că deja e trecut de miezul nopții, dar sunt conștient că altfel nu mă pot menține la un anumit nivel de performanță.”
Laurențiu Lupan – Video Editor
Așa arată o zi din viața lui Laurențiu, un tânăr perseverent și hotărât care a reușit să ajungă la punctul în care principalul venit al său este provenit din freelancing. Acesta a realizat faptul că este esențial să muncești constant și să înveți zilnic câte ceva nou pentru a-ți îmbogății nivelul de cunoștințe în domeniul în care acționezi.
Ce este freelancing-ul?
Freelancing-ul, sau munca independentă, a crescut în popularitate în România în ultimii ani, devenind o opțiune tot mai atractivă pentru oamenii care doresc să-și gestioneze propriul timp și să-și urmeze pasiunile, câștigând totodată sume de bani care devin pe parcursul timpului venitul principal al acestora.
Pe de o parte, freelancing-ul oferă flexibilitate în ceea ce privește programul de lucru și locația. Freelancerii pot lucra de acasă sau de oriunde în lume, ceea ce le permite să-și adapteze activitatea la nevoile personale. De asemenea, le oferă posibilitatea de a lucra pe mai multe proiecte în același timp, ceea ce poate duce la o diversificare a veniturilor.
Pe de altă parte, freelancing-ul poate fi o afacere incertă, deoarece freelancerii nu au garanția unui venit constant și sunt responsabili pentru promovarea și managementul propriilor afaceri. Ei nu beneficiază de beneficii precum asigurările de sănătate sau planurile de pensii.
Cât de greu este să începi?
Pentru început este nevoie să fi pasionat de un anumit domeniu, în care să încerci să dobândești cât mai multe skill-uri pentru a ajunge la performanța dorită, ulterior, un portofoliu profesional este mai mult decât binevenit, pentru că este un loc în care viitorii tăi clienți pot vedea munca ta de până acum.
“Tratează-ți clienții așa cum îți tratezi familia, vei avea mereu de câștigat.”
Laurențiu – Video Editor
A-ți găsi clienți ca freelancer poate fi una dintre cele mai mari provocări. Uneori, poate fi dificil să te faci remarcat într-o piață saturată și să atragi atenția clienților potențiali. Cu toate acestea, există câteva modalități de a-ți găsi clienți ca freelancer:
- Utilizarea platformelor online destinate freelancerilor de pretutindeni, precum Fiverr, Upwork etc.
- Crearea unui portofoliu bun și actualizat care să conțină ce e mai bun din munca ta pentru a atrage atenția clienților
- Promovarea pe rețelele sociale (Instagram, Linkedin, Twitter etc.) unde să postezi regulat materiale legate de munca pe care o prestezi
- Participarea la evenimente de networking legate de domeniul tău unde poți lua legătura cu alți profesioniști din industria ta
- Referințele din partea clienților existenți pot fi un mod eficient de a-ți găsi noi clienți, așa că asigură-te că oferi servicii de calitate pentru a putea fi recomandate mai departe
Un lucru foarte esențial pentru a atrage clienții ca freelancer este acela de a-ți crea un videoclip informativ care să explice posibililor clienți cu ce te ocupi, ce skill-uri ai, experiența de până acum și multe alte detalii utile și convingătoare pentru a demonstra că știi cu adevărat ce faci.
Cât de bine se câștigă ca freelancer?
Câștigurile unui freelancer pot varia în funcție de domeniul în care acesta acționează, numărul de clienți și comenzi, tarifele acestuia pentru serviciile oferite, calitatea și cantitatea livrată de acesta și multe alte motive.
Freelancerii din România sunt adesea angajați în domenii precum programare, design, video editare, copywriting și multe altele, iar cu ajutorul platformelor online, precum Upwork sau Fiverr, oferă oportunități pentru freelancerii din țara noastră să se conecteze cu clienți din întreaga lume, nefiind limitați doar la clienți din România.
Cu toate acestea, freelancing-ul nu este fără provocări. Freelancerii trebuie să-și gestioneze propriul timp și să-și asume responsabilitatea pentru propria lor securitate financiară. De asemenea, aceștia pot fi expuși la fluctuații ale veniturilor, în funcție de disponibilitatea proiectelor.
Care sunt cele mai populare domenii în freelancing?
Freelancing-ul se axează pe o multitudine de domenii, unele dintre acestea sunt mai populare și altele mai puțin populare. Totuși, ăsta nu e un lucru după care să te orientezi atunci când vrei să îți începi o carieră de freelancer. Principalul lucru după care poți să te orientezi ca să știi de unde să începi este să performezi într-un domeniu ce îți este familiar.
Cei de la Payoneer realizează anual statistici cu privire la freelancing, mai jos poți observa un grafic care conține cele mai populare domenii ale freelancing-ului din anul 2022. Deși aceste domenii sunt la mare căutare, asta nu înseamnă ca sunt și cele mai bine plătite. Mulți clienți caută freelanceri din domenii mult mai puțin populare decât cele de mai jos care sunt și ele foarte bine plătite, așadar, trebuie doar să continui cu ceea ce știi să faci.

În ciuda acestor provocări, numărul freelancerilor din România continuă să crească, iar tendința arată că această formă de muncă va deveni tot mai populară în viitor. Freelancing-ul oferă oportunități pentru oameni talentați să-și valorifice abilitățile și să-și construiască carierele în mod independent.