De ce aleg tinerii români să plece la studii în străinătate?

Tinerii din ziua de azi părăsesc țara pentru a studia în afară, acesta fiind un fenomen care a luat amploare în ultimii ani. Sistemele educaționale performante regăsite în țări precum Olanda, Spania, Anglia, Italia, SUA, constituie motivul principal pentru care studenții aleg să părăsească țara, dorind să-și construiască un viitor mai bun. Decizia de a pleca la studii în străinătate este mai mult decât o alegere educațională, aceasta transformă complet viața unui tânăr fiind primul pas către independență și succes, acestea datorându-se oportunităților și provocărilor întâlnite.

Motivele plecării

Tot mai mulți tineri iau decizia de a pleca în afara țării pentru a urma studii superioare. Acest număr de plecări crește exponențial de-a lungul anilor deoarece tot mai mulți absolvenți de liceu își găsesc vocațiile în diferite domenii care în străinătate sunt mai bine dezvoltate și structurate, acest lucru atrăgându-i pe viitori studenți să părăsească țara, visând la oportunități și întâlnind noi provocări ce-i vor forma atăt pe plan profesional cât și pe plan personal.

Având în vedere că foarte mulți tineri părăsesc țara pentru a studia în străinătate, am cunoscut la rândul meu o persoană, Sos Anemona, care a plecat la vârsta de 16 ani într-un schimb de experiență în Mexic pentru un an, iar la revenirea în țară a decis să își continue studiile în afară, mai exact în Barcelona, la o facultate de business internațional. Am luat legătura cu ea pentru a-i adresa mai multe întrebări cu privire la experiența ei din afară și deciziile pe care le-a luat de-a lungul timpului.

”Am decis sa plec după ce am trăit un an in Mexic și am realizat cât de tare m-am schimbat și m-am dezvoltat încât simțeam că nu aș mai putea sta în Mureș , pentru faptul că simțeam că nu aș avea suficiente oportunități.

⁠În primul rând, pentru că odată ce am început să vorbesc spaniola, am decis să plec în Spania, pentru a continua să vorbesc limba și pentru că aici am mult mai multe oportunități pe plan profesional cat si pe plan personal decât aș fi avut in țară. Și în al doilea rând , țările vestice sunt mult mai dezvoltate din orice punct de vedere, și se simte, mai ales când vine vorba de oameni și mentalitate, lucru care pentru mine e foarte important și mă ajută mult la dezvoltarea mea.

⁠Sincer nu prea am termen de comparație vorbind de învățământ pentru că nu știu exact cum funcționează o universitate de business în România, dar ce pot să spun este că aici totul se predă practic, prin proiecte și prezentări pentru companii reale și în fața unor investitori care cu adevărat sunt interesați în viziunea noastră. Tot ce am învățat pâna acum pot aplica în cariera mea profesională și mai ales conexiunile și relațiile pe care le-am făcut aici, care sunt cu oameni din efectiv toată lumea, contează mult și sigur mă vor ajuta pe plan profesional în continuare.

⁠In momentul ăsta dacă mă intrebi, o să îți spun că nu vreau să mă întorc după ce termin, deoarece cu cât mai mult călătoresc cu atât mai mult îmi dau seama cât de mare e lumea și cât de tare vreau să văd fiecare colțișor. Pentru acum, vreau ca următorii ani să călătoresc prin America latină, să descopăr culturi și oameni din acea zonă, să îmi continui studiile acolo și după acea voi decide unde mă voi stabili.”

O altă părere vine din partea studentei Pavel Rose la Facultatea Vatel din Nimes, Franța.

”În primul rând am plecat pentru că eu îmi doream să studiez horeca, un profil care nu este prea bine dezvoltat în România și facultățile de hotelierie din țara nu ating nici primele 150 de locuri în a fi bune.
În al doilea rând, pentru că aici nu facem numai ore ( cum aș fi făcut în București sau alt oraș) aici fac practică ca sa trec clasa și îmi place extrem de mult; decât să stau în bancă câteva luni să-mi predea cineva teorie, așa învăț prin practică. Cel puțin sistemul din facultatea mea este diferit de ce aș fi făcut în București ( Fabiz sau Ase) pentru că aici suntem puțini copii în clasă (25) și profesorii și supraveghetorii noștri ne pot analiza mai bine, ne pot da sfaturi fiecăruia și se pot focusa pe noi mai mult, când într-o clasă din București sunt și 100 de copii la vreun curs. În plus, mai ales profilul pe care-l studiez, nu Îl pot învăța dacă o fac prin muncă ca să vad cum e. Această programă în 3 ani îmi oferă și o diplomă și experiență foarte multă, pe când în România, aș fi ieșit doar cu o diplomă neștiind cu ce se mănâncă această industrie și ce fel de muncă necesită.
Și al treilea rând, pentru că studiind într-o țară cu o economie mai mare, vorbind în alte limbi, îmi deschide mai multe oportunități pentru viitor decât ar fi făcut-o o facultate din România unde vorbeam doar română.

Cu ajutorul unui consilier, acesta m-a îndrumat și mi-a prezentat și avantajele și dezavantajele acestui proces și cu sfaturile familiei și a prietenilor. Cel mai mult tata m-a sfătuit să studiez în străinătate, susținând că îmi va fi mult mai bine aici și voi învăța mai multe lucruri utile.”

Din spusele Anemonei Sos și Pavel Rose, putem concluziona că viața unui student din afara țării noastre are multe părți bune folositoare pentru viitorul acestora, printre care se enumeră calitatea educației, oportunități de carieră, cultură și experiență profesională.

Concluzie

Prin alegerea tinerilor de a studia în străinătate aceștia își expun ambițiile lor personale și profesionale exprimându-și dorința de a întâlni oportunități care în țara noastră nu se pot concretiza. Alegerea spre un viitor mai bun, precum studierea într-un sistem educațional mai performant sau șansele mai bune de angajare, vine la pachet cu unele provocări semnificative, ce pot îngreuna experiența studenților, mai exact gestionarea unor costuri ridicate sau adaptarea la un mediu nou. În cele din urmă, toată experiența acumulată pe parcursul studiilor îi schimbă profund pe tineri, nu doar prin cunoștințele oferite, ci și prin încrederea și perspectivele dobândite.