Cum să transformi pasiunea în profesie – curajul de a alege o carieră non-tradițională

o persoană care lucrează pe Macbook, lângă un carnețel deschis

De mici copii suntem copleșiți de rude cu întrebarea „Și? Ce vrei să te faci când crești mare?”. Dintotdeauna mi s-a părut o întrebare ciudat de adresat unui copil care abia a învățat că nu este politicos să arate cu degetul în public. Totuși, în încercarea de a răspunde acestei întrebări, adesea îmi îndreptam arătătorul fie spre mama (când voiam să devin profesoară), sau spre tata (când îmi surâdea idea de a fi IT-istă).

De-a lungul anilor, m-am tot confruntat cu această întrebare. Am fost destul de norocoasă ca părinții mei să mă îndrume „să fac ce-mi place”. Așa că, am ales să urmez Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, specializarea Media Digitală, cu speranța de a-mi crea o cariera ca multimedia designer.

Încercând să îmi creez un portofoliu de lucrări, să acumulez cât mai multă experiență și, fiind foarte încântată de ideea de a intra în câmpul muncii, m-am lovit de diferite obstacole. Fie că e vorba de concurență ridicată, acces limitat la clienți sau lipsa încrederii de sine, toate acestea m-au determinat să caut răspunsuri întrebărilor mele.

Revederea

Drumul meu către găsirea acestor răspunsuri m-a adus la poarta Elenei. Elena Iosub este fondatorul unei agenții de publicitate și soția vărului meu. Am admirat-o încă de la prima noastră interacțiune, pe când eu abia descopeream design-ul. Felul în care își alegea cuvintele, pasiunea ce se reflecta în ochii ei când vorbea despre proiectele sale și curajul pe care l-a avut să aleagă o cariera non-tradițională, au contribuit la alegerea pe care aveam să o fac 10 ani mai târziu, aceea de a lucra într-un domeniu asemănător.

Așadar, așa am ajuns în Tazlău, un sat de munte în care timpul parcă a stat în loc, iar drumurile prăfuite te ghidează către case tradiționale, fiecare cu porți de lemn sculptate și acoperișuri de șindrilă. Pe una dintre aceste case Elena o numește astăzi „acasă”.

Mă așteaptă călduros, cu zâmbetul până la urechi, înconjurată de 5 pui de ciobănesc german care abia așteptau să mă cunoască. Rezistând tentației cu succes (abținându-mă din a dezmierda cățelușii), am intrat în casă la căldură și m-am așezat la masa din lemn de brad din sufragerie. Elena îmi aduce o ciocolată caldă, se așază în fața mea pe un fotoliu și se învelește cu o pătură. Mă întreabă, cu ochi curioși și pe un ton puțin ironic „Cum de ai venit până aici? Nu era mai simplu să mă suni?”. Îi explic că ce urmează să o întreb necesită o discuție față în față, ținând cont că venisem cu așteptările ca ea să-mi răspundă tuturor întrebărilor existențiale și să-mi înmâneze cheia succesului.

Primele provocări ale drumului profesional

Pentru a putea avea o mai bună înțelegere a domeniului publicității și marketingului digital, am rugat-o pe Elena să îmi povestească puțin despre începutul carierei sale: „Când am intrat în acest domeniu (anul 2012), marketingul digital era încă o idee exotică în România. Practicile erau rudimentare, iar reticența business ownerilor era copleșitoare. Oamenii erau obișnuiți să dețină control total asupra tuturor aspectelor afacerii lor și aveau mari rezerve în a lăsa pe cineva să le ghideze comunicarea și promovarea.”  De atunci, lucrurile s-au schimbat la 180 de grade. De la ziare și flyere, am trecut la campanii integrate, complexe, care includ social media, branding, marketing de conținut, influenceri și multe altele.

„Lipsa bugetelor era o altă problemă majoră. A fost o perioadă în care trebuia să conving companiile nu doar că aveau nevoie de promovare, ci și că aceasta ar putea fi gestionată cu succes de un profesionist extern.”, adaugă Elena. Odată cu creșterea accesului la internet, companiile au înțeles că online-ul nu este doar o opțiune, ci o necesitate. Clienții sunt acum mult mai educați și mai deschiși să investească în strategii bine fundamentate. Și totuși, munca celor ce lucrează în domeniu este în continuare subapreciată.

Echilibrul între serviciul oferit și tariful stabilit nu trebuie neglijat. Mulți începători au tendința de a-și subestima valoarea muncii. Și Elena a făcut această greșeală la început „ eram un one-man-show: prospectare, vânzări, execuție și gestionare de clienți”,  însă m-a asigurat că „odată cu experiența, înveți să analizezi piața, să înțelegi nevoile clienților și să stabilești prețuri care reflectă timpul, efortul investit și expertiza ta”.  „Sfătuiesc pe oricine să nu se teamă să negocieze și să comunice clar valoarea pe care o oferă.”  adaugă cu o voce hotărâtă și parcă strângându-și pumnii, făcându-mă să înțeleg că ar fi dorit ca cineva să îi fi transmis aceeași învățătură.

Aviz începătorilor

Din ce în ce mai multe persoane își doresc să se ocupe de crearea și implementarea strategiilor de marketing, dezvoltarea de campanii creative, copywriting, design grafic și social media. Concurența la facultățile ce îți pot crea o bază în una dintre aceste domenii este în creștere semnificativă de la an la an, iar tinerii la început de drum întâmpină diverse dificultăți în a se face remarcați.

Elena a venit în ajutorul lor atunci când mi-a împărtășit câteva dintre secretele ei:

Expunerea este cheia. Construiește-ți un brand personal puternic, pe Insta, pe TikTok, pe LinkedIn, pe un site propriu. Oriunde, numai să ofere vizibilitate maximă.

Prospectează piața și contactează direct potențiali clienți cu o propunere clară și bine fundamentată. Nu te teme să îți prezinți talentul și dorința de a evolua.

Construirea unui brand personal pe rețelele de socializare este esențială și o alternativă potrivită pentru a te face cunoscut cu bani puțini. De asemenea, este indicat să ne promovăm pe cât mai multe platforme pentru a ajunge la audiențe diferite, fiecare platformă având propriul public țintă.

Clienții apreciază entuziasmul și dorința de a crește, mai ales dacă acest lucru vine la pachet cu puțină carismă. La începutul carierei, trebuie să încerci „să te vinzi”, iar încrederea în propriile aptitudini poate fi contagioasă: dacă pari sigur pe tine, clienții vor fi mai dispuși să îți acorde o șansă.

Alte sfaturi

Nu este un secret pentru nimeni că networking-ul este este esențial. Unii îl consideră o formă de manipulare socială, alții se tem de respingere sau se simt inconfortabil să deschidă conversații cu necunoscuți. Eu aș propune persoanelor care gândesc așa să își schimbe perspectiva, căci doar prin încercarea de a ne părăsi zona de confort ne vom redescoperi potențialul adevărat. La urma urmei, un alt lucru pe care îl învățăm de mici este acela că „prietenii ne ajută la greu”. Același principiu se aplică și în afaceri, relațiile construite cu autenticitate fiind cele care vor rezista în timp. „Construirea unor relații profesionale autentice poate deschide uși neașteptate. Participă la evenimente, fii activ în comunități profesionale online și implică-te în discuții relevante.” mă sfătuiește Elena. „Nu te limita doar la a căuta oportunități; contribuie activ și oferă valoare celor din jur.”. Prin urmare, networking-ul nu presupune doar ca noi să acceptăm ofertele altora, ci să oferim, de asemenea, șanse celorlalți atunci când se ivește momentul potrivit.

Adaptabilitatea este echivalentă cu supraviețuirea. Într-un domeniu precum publicitatea, unde tehnologiile, tendințele și așteptările clienților se schimbă rapid, trebuie să fii mereu cu un pas înainte.  „Adaptabilitatea înseamnă să oferi clientului soluții personalizate și să adopți rapid instrumente noi și strategii inovatoare. Este esențial să ai o minte deschisă, să înveți constant și să accepți că schimbarea este singura constantă.” explică Elena, susținând că abilitatea de a se adapta cu ușurință în diferite contexte a diferențiat-o de concurență în momente critice.

Resurse, cursuri și experiențe folositoare

O greșeală frecventă a începătorilor este să ignore fundamentul teoretic din spatele practicii pe care sunt atât de entuziasmați să o pună în aplicare. Deși procesul de învățare nu este la fel de captivant ca cel de „trial and error”, acesta poate facilita parcursul unui novice. Elena încurajează urmarea unor cursuri de strategie, personal branding și copywriting: „Indiferent de nișa de marketing pe care te specializezi, combinația acestor 3 dimensiuni ale marketingului și educarea în spiritul fiecăreia dintre ele le va fi de foarte mare ajutor. Atât pentru buna înțelegere a pieței și a diferențelor dintre clienți și proiecte, dar și a propriei munci.”.

Platforme precum Coursera, HubSpot Academy sau chiar YouTube oferă conținut valoros. Cu toate acestea, experiențele practice nu trebuie neglijate – „e vital să lucreze la proiecte personale, să creeze simulări și să se implice în proiecte pro bono pentru a acumula experiență.” adaugă ea.

În plus, Elena oferă o serie de cursuri, cu prezență fizică în Cluj Napoca. Majoritatea cursurilor pe care le-a lansat anul acesta sunt dedicate creativilor aflați la început de drum și pun accent atât pe teorie, cât și pe practica cea de toate zilele.

Cuvinte de încheiere

În fuga aceasta după succes, avem tendința de a ne neglija nevoile. Totuși, nu trebuie să uităm să avem grijă de noi înainte de toate. „Un business puternic nu poate exista fără o minte clară și un corp sănătos. Mi-aș fi dorit ca cineva să-mi spună la început: «Muncește din greu, dar nu uita să-ți acorzi timp pentru tine.».”, mărturisește Elena. Așa că, ar trebui să încercăm să fim mai înțelegători cu noi înșine, să ne acordăm timp și răbdare pentru a învăța din greșeli. Doar așa putem avansa și prospera în cariera noastră.