Stresul este răspunsul corpului nostru la orice formă posibilă de amenințare. Factorii de mediu, precum traumatismele, emoțiile, căldura, frigul etc pot provoca o stare de tensiune care supun organismul unei reacții de alarmă. Stresul poate determina îmbolnăviri grave atât la nivel psihic (depresie, anxietate), cât și fizic (hipertensiune, diminuarea tonusului și motilității, inhibarea secreției anumitor glande necesare funcționării corpului).

Stresul crește producția de “hormoni ai stresului” cortizol, adrenalină, noradrenalină care scad vitalitatea și imunitatea organismului.

Totuși, stresul nu este neapărat un factor negativ. El reprezintă un mod prin care ne putem apăra de pericolele din jur. Ne menține alarmați, concentrați asupra unui anumit aspect. Dacă stresul lucrează în favoarea noastră, poate imbunătăți in mod semnificativ sănătatea mentală si fizică. 

Iată câteva metode de combatere a stresului :

  • Mișcare fizică intensă (alergat, fitness etc) – efortul fizic intens produce endorfine “hormonul fericirii”
  • Practici yoga– posturile corporale, respirația, meditația din cadrul practicilor yoga au ca efect producerea stării de calm și de fericire prin eliberarea de dompamină și serotonină
  • Psihoterapie– este o metodă frecvent utilizată care ajută pacientul să înțeleagă care sunt factorii care le determină stările și îi ajută să accepte punctele lor slabe și să le valorifice pe cele forte, astfel diminuând factorii de stres.
  • Meditația bazată pe respirație– tehnică simplă care se desfășoară pe intervalul a 5-10 minute centrată pe felul în care respirăm :