Cum a devenit muzica pop coreeană atât de populară în România

K-pop girl group TaeTiSeo on stage

Cu toții suntem familiari cu figurile devenite emblematice pentru cultura contemporană coreeană a idolilor K-pop, cu liniile melodice atrăgătoare, cu mișcările de dans elaborate. Unii dintre noi poate chiar avem cunoștințe din a căror carcase ale telefoanelor nu lipsesc așa-numitele photo carduri care le permit acestora să aibă imaginea trupelor sau membrilor preferați întotdeauna aproape, cunoștințe care colecționează albumele acestora într-un mod care aduce aminte de unul religios, sau cunoștințe care sunt în mod constant entuziasmate cu privire la cele mai noi apariții și evenimente în lumea K-popului. Poate facem chiar noi parte din această categorie: cea a K-pop stans. Te-ai întrebat vreodată însă cum a ajuns acest gen muzical originar în mica țară est-asiatică să fie atât de popular în întreaga lume, ca, mai apoi, un fan-base atât de numeros să prindă rădăcini și în țara noastră?

Fenomenul K-pop a apărut în a doua jumătate a secolului al XX-lea, odată cu încheierea războaielor și revenirea la un ritm de viață mai liniștit, în care divertismentul își găsea din nou locul. În anii 1950, spectacolele muzicale organizate de forțele americane în bazele lor militare și în exterior, au introdus în Coreea noi genuri muzicale moderne. La răscrucea acestor culturi – cea occidentală și asiatică – avea să ia naștere muzica populară coreeană, așa cum o cunoaștem noi astăzi. Astfel, pe parcursul anilor s-au format numeroase trupe, unele dintre ele de băieți, altele de fete, iar ascensiunea K-popului nu a întârziat să apară, celebritatea acestuia crescând din ce în ce mai mult de la decadă la decadă, de la an la an.

Principalul factor care a contribuit la popularizarea acestui gen muzical pe tot cuprinsul globului, precum și a culturii coreene în general, ca rezultat, a fost Internetul. El este cel care le-a transformat în ceva accesibil tuturor utilizatorilor acestuia, nu doar locuitorilor țării în care acestea și-au făcut apariția. Internetul reprezintă mediul care asigură legătura între fani și artiștii lor preferați, cel care facilitează împărtășirea sentimentelor și emoțiilor, ideilor și perspectivelor – atât ale lor, ca indivizi cu viziune creativă, cât și a întregului popor coreean – prin canalul artistic reprezentat de muzică și dansul care îi este asociat, precum și elementului vizual constituit din videoclipurile muzicale care însoțesc multe dintre piese și au deseori scopul de a îmbogăți sensurile.

Interviuri cu fani

Modul în care fanii se manifestă

Impact cultural

Scurtă încheiere