Talentul nu este suficient

O imagine cu mai multe persoane la o ședință.

Să ne gândim puțin la caracteristicile perioadei în care trăim acum. Fie că ne referim la termeni precum digitalizare, globalizare, tehnologie, inteligență artificială, toate au un punct comun: ne afectează direct pe majoritatea. În perioada modernă, se conturează noi provocări prezente atât pe scena vieții profesionale, cât și în culisele vieții personale. În contextul actual, echilibrul între cele două vieți este ideal, iar navigarea cu ușurință prin acestea este esențială.

Se pare că, pentru a performa în prezent, nu este de ajuns să ai doar talent. Astfel, în interiorul organizațiilor, companiilor, se desfășoară o realitate diferită a succesului profesional. Reușitele profesionale nu depind doar de ceea ce știi, de ceea ce poți face, ci și de însușirile și abilitățile care definesc un angajat ca un element-cheie al unei companii.

O imagine cu o echipă.
Photo by Memento Media on Unsplash

Este important talentul?

Pentru a avea succes în viața personală și profesională (în carieră), nu e suficient să ai talent, cunoștințe sau experiență într-un anumit domeniu. Cu siguranță, talentul joacă un rol important, dar este nevoie și de alte elemente pentru a-l întreține. Este nevoie să ai încredere și să transmiți încredere, fapt care consolidează talentul. Nu întotdeauna poți alege ceea ce faci în viață, dar poți alege să acționezi cu pasiune, fapt care îți energizează talentul. Este important să fim proactivi, să avem inițiativă, elemente care activează talentul. Prioritizarea eficientă și concentrarea direcționează cunoștințele și talentul. Pregătirea susținută și exercițiul modelează și îmbunătățesc talentul. În același timp perseverența și curajul susțin talentul și contribuie la atingerea obiectivelor. Personalitatea și caracterul fiecăruia dintre noi influențează și protejează talentul, în timp ce învățarea îl dezvoltă.

Bogdan Gabor este Country Manager al unei companii multinaționale de recrutare și un specialist în domeniul resurselor umane. El susține că “deşi piaţa muncii dă primele semne de stagnare, lupta pentru talente este mai strânsă ca niciodată. Într-un studiu realizat de Asociaţia Furnizorilor de Resurse Umane, AFSRU, primele trei provocări pe care companiile le anticipează ţin de implicarea şi motivarea angajaţilor, retenţia şi achiziţia de talente.”

O imagine cu două persoane la birou care bat palma.
Photo by krakenimages on Unsplash

Evoluția temelor de softskills abordate

Pentru a înțelege mai bine acest concept, haideți să ne imaginăm aventurile unui medic, ale unui arhitect sau ale unui inginer IT în diverse perioade de pe piața muncii. Medicul, cu halatul alb și stetoscopul la gât, arhitectul, serios, îmbrăcat la costum, cu o valiză plină de proiecte în ea și inginerul în IT, îmbrăcat casual, cu ochelarii pe nas și accesoriile tehnice la el, fiecare în mediul lui specific de lucru. În anii ’90, pentru a performa în oricare dintre aceste profesii erau relevante cunoștințele, expertiza și implicarea. În anii 2000, au apărut și devenit populare câteva teme de dezvoltare personală și profesională, cum ar fi: Tehnici de Vânzare, Management-ul Afacerii, Leadership și primele generații de Time Management. Acestea au început să contribuie la îmbunătățirea activității, a vieții, a calității serviciilor și produselor. În prezent, abilitățile, skill-urile sunt un “must”. Temele abordate se îmbunătățesc și se diversifică mereu, constant. Subiectele clasice abordate rămân cele legate de Vânzare, Leadership, Customer Service, Comunicare și Time Management. Periodic se adaugă teme și capitole mari care dezvoltă abilitățile de Stress Management, Public Speaking, Management-ul Schimbării, Reziliență, Colaborare și Comunicare în Echipă, Inteligență Emoțională și Socială, Presentation Skills, Luare de Decizii sau Design Thinking.

Ritmul și amploarea schimbărilor cu care ne confruntăm, dezvoltarea tehnologică rapidă, ne obligă să învățăm și să ne pregătim continuu, să fim tot timpul la curent cu informațiile, cunoștințele și skill-urile necesare pentru a ne descurca în viața personală și pentru a avea succes în activitatea profesională.

Conform studiului “Future Of Jobs” de la World Economic Forum, se estimează că “44% din competențele actuale ale angajaților vor deveni disrupted (aproape inutile) în următorii 5 ani.”

Disruption To Skills conform World Economic Forum, Future of Jobs Surveys 2016, 2018, 2020 and 2023.

Educația este extrem de importantă în orice activitate. Bogdan Badea, CEO la una dintre cele mai importante platforme de recrutare din România subliniază acest lucru și consideră că “investiţia în educaţia angajaţilor, pe lângă o modalitate eficientă de îmbunătăţire a performanţei organizaţiei, este şi o strategie de retenţie. Totodată, costurile de recrutare cresc pe măsură ce rolurile pentru care se fac angajări au o senioritate mai mare sau un nivel ridicat de specializare.”

Ce soft skills trebuie să avem în contextul actual?

Pentru a înțelege și mai bine ce fel de soft skill-uri sunt necesare, trebuie să analizăm și să înțelegem realitatea actuală. Tot mai des întâlnim informații drastice și, deși nu vreau să fiu “the bearer of bad news”, unele roluri vor dispărea, de exemplu: operatori ghișeu, casieri, datorită digitalizării, automatizării, inovației și dezvoltării continue. Una dintre principalele tendințe de pe piața muncii este faptul că “peste 85% dintre companii își doresc adoptarea rapidă a noilor tehnologii și extinderea digitalizării pentru a genera transformarea în organizația lor” (World Economic Forum, “Future of Jobs Report 2023”). Între timp, vor crește importanța și ponderea rolurilor legate de tehnologii actuale, digitalizare și sustenabilitate. Printre noile roluri care se dezvoltă, căpătând importanță și relevanță, se numără: AI and Machine Learning Specialists, Sustainability Specialists, Business Intelligence Analysts, Information Security Analysts, Renewable Energy Engineers, Solar Energy Installation, System Engineers.

Largest job growth, conform World Economic Forum, “Future of Jobs Report 2023”
O imagine cu un grafic.
Largest job decline, conform World Economic Forum, “Future of Jobs Report 2023”

Specialiștii care activează pe piața muncii consideră că în 2024 angajații trebuie să aibă o atitudine pozitivă, proactivă și să aibă un nivel ridicat de implicare. Tatăl meu, Magnoliu Stan, specialist resurse umane, crede că “trebuie să dăm dovadă de responsabilitate, iar flexibilitatea, capacitatea de a anticipa schimbările și adaptarea rapidă la provocări diverse îi vor ajuta să aibă succes și să își îndeplinească obiectivele. De asemenea, pentru a fi eficienți, va fi nevoie de o bună capacitate de concentrare și de o prioritizare corectă și consecventă.”

Conform World Economic Forum, “Future of Jobs Report 2023”, printre cele mai important skill-uri sau abilități de business până în 2027 se numără: Leadership, Reziliență, Flexibilitate și Agilitate, Empatie și Ascultare Abilă, Gândire Analitică și Gândire Creativă.