Călătoria cu trenul. Necesitate sau coșmar? „Mă gândeam în mintea mea: Doamne iartă-mă! Mă iau oamenii ăștia la bătaie pe aici, nu mai ajung acasă.”

interiorul unui tren cu scaune portocalii.

Siguranța în tren este un subiect nu suficient de discutat luând în calcul gravitatea incidentelor care se petrec fregvent. Multora le e frică să vorbească despre ce au văzut, despre ce au trăit, pentru că adevărul e că, uneori e mai dureros să îți amintești. Tăcerea rămâne ultimul răspuns. Tăcerea rămâne singurul răspuns.

Luciana, o adolescentă de 17 ani, a luat trenul în iulie, vara aceasta pentru a merge într-o tabără de vară. Așteptările legate de călătoria cu trenul nu erau ridicate. Ruta Botosani- Cluj, un drum de aproximativ 10 ore cu trenul nu sună incitant.

Când ne-am urcat în tren era totul ok, am stat în partea aia din tren care nu are compartimente, în partea din mijloc și spate în spate cu noi stăteau niște oameni care vorbeau mai tare, dar e normal că în tren sunt tot felul de oameni știi?

Nu a fost nevoie de prea mult timp însă, ca atmosfera să devină sufocantă, și nu doar din pricina caniculei accentuate de vagoanele fără aer condiționat.

Am văzut că oamenii ăștia au scos o sticlă de vodkă (foarte mare) și au început să bea. De la Botoșani la Suceava au băut încontinuu și au început să fie violenți. Erau 2 femei și 2 bărbați, probabil erau cupluri. Femeile au început să se tragă de cap. Nu vorbeau română, vorbeau altă limbă, un băiat cu care eram zicea că vorbeau ungurește, dar mie nu-mi suna ungurește, nu știu ce vorbeau și nu înțelegeam de ce se ceartă știi? Și când nu înțelegi de ce se ceartă oamenii și sunt atât de violenți e foarte scary.

Violență fără bariere

Ca adolescent, dar nu numai, să fii nevoit să asiști la scene de violență te marchează pe termen lung. Să fii blocat într-un spațiu închis cu oameni care își împart unul altuia pumni fără milă, provoacă teamă și un sentiment de repulsie puternic. Nu ar trebui să îți fie frică că respiri prea tare pentru că s-ar putea să te audă. Nu ar trebui să te simți vinovat pentru că nu poți să faci nimic, dar cu toate astea, cu fiecare palmă care sparge liniștea, tensiunea crește și încerci să devii cât mai mic în scaunul tău. Nu știe nimeni motivele pentru care se bat și nimeni nu are curaj să întrebe, să vorbească. Cu privirea îndreptată spre geam, încerci să ignori ce ai văzut, dar strigătele de pe fundal și sângele de pe geam dau de gol cadrul sumbru care domină acum. Încerci să readuci liniștea de acum câteva minute, dar nimic nu mai e la fel.

Se luau de cap, s-au bătut la un moment dat bărbatul cu soția lui. A dat-o cu capul de geam, i-a tras un pumn. A trântit-o cu capul de geam și după i-a dat un pumn. Deci… și vedeai cum îi curge sânge, gen, a tras-o de cap cumva și avea părul tot ciufulit și îi curgea sânge din gură, avea buza spartă, i-a spart-o cumva și… săraca…

Fumatul în tren

Deși interzis în regulamentul pentru călătoria cu trenul de pe site-ul oficial CFR călători, se pare că pentru unii se acceptă excepții. Oricum regulamentul nu pare a fi luat foarte în serios.

După ce se băteau începeau iar să bea. Au început să fumeze, în tren! Nici măcar la geam, în tren, în tren.

Lipsă de reacție din partea autorităților

Într-un spațiu public legea se laudă că amendează comportamentele necorespunzătoare, dar când legea e în vacanță cine sare în ajutor?

Noi ne-am dus să vorbim cu controlorul, pentru că ne era extrem de frică. A mers băiatul cu care eram să vorbească, controlorul a venit și singura chestie pe care le-a spus-o a fost: “Cred că nu e nevoie să chem poliția, sunteți oameni civilizați, nu-i așa?” și ei au zis “Da, da, da suntem civilizați” și controlorul a plecat și ATÂT! Atât a făcut controlorul, gen nimic nu a făcut..

Erau toți zbârliți, bătuți, se vedea pe ei că nu erau ok, aveau sticla de vodka la vedere și e ilegal să bei în CFR. Și să te bați e destul de ilegal.
A fost atât de ciudat! Nu a chemat poliția, nu a făcut nimic!

CFR. Bătaie de joc sau doar un joc?

Conform raportului cu privire la calitatea serviciilor furnizate de către CFR în anul 2022 de pe site-ul oficial, s-au înregistrat:

https://www.cfrcalatori.ro/wp-content/uploads/2023/05/RAPORT-CU-PRIVIRE-CALITATEA-SERVICIILOR-FURNIZATE-2022.pdf

Reclamațiile au fost provocate în primul rând de întârzieri, condițiile și confortul oferit, mersul trenurilor. Un astfel de raport cu privire la calitatea serviciilor nu a mai fost alcătuit din anul 2022.

Investiții

De-a lungul timpului , companiei CFR i-au fost aprobate de către BVC (Bugetul de Venituri și Cheltuieli) fonduri din ce în ce mai mari, pentru investiții în infrastructură.

În anul 2022 bugetul aprobat a fost de 5 miliarde de lei, în 2023 s-au înregistrat 5,1 miliarde de lei, iar în 2024, CFR a avut la dispoziție 5,8 miliarde de lei.

https://cfr.ro/14-mai-2024-bvc-cfr-sa-pe-anul-2024-a-fost-aprobat-58-miliarde-lei-pentru-investitii-in-infrastructura-feroviara/

Condiții precare

În ultimii ani tot mai mulți oameni sesizează si devin nemulțumiți de condițiile CFR. Și pe bună dreptate! Lipsa de aer condiționat vara, lipsa de căldură iarna, întârzieri la ordinea zilei, șine periculos de ruginite, oamenii periculoși din trenuri și neimplicarea controlorilor sunt câteva din multele probleme pe care acest sistem de transport le pune la dispoziție.

„Trebuia să iau trenul de la Bacău la Cluj, iar acesta a întârziat 2 ore. Cel mai rău este că era iarnă și foarte frig iar nouă ni se spunea la fiecare câteva minute că va întârzia doar 20 de minute. Așa au trecut două ore, timp în care am așteptat afară pentru că nu știam sigur când va ajunge. Am observat ca sunt probleme mari și în ceea ce privește condițiile din gări pentru că nu sunt băi sau sunt foarte murdare și neîngrijite sau de igiena din trenuri. La majoritatea este aproape imposibil să mergi la baie din cauza mizeriei sau a faptului ca nu funcționează toaletele” spune Andra Rusu.

„Cu cfr-ul de multe ori nu știi la ce să te aștepti când vine vorba de aerul condiționat: ori e dat atât de tare încât regreti ca n-ai luat mai multe haine pe tine, ori e inexistent și nu știi ce să faci ca să nu te topești de la căldura.” afirmă Miruna Vlad

O altă problemă frecvent întâlnită în trenurile CFR este cea a toaletelor.

„M-am dus frumos să-mi caut locurile si când am văzut ca sunt unele foarte apropiate de wc, am știut ca nu voi avea o călătorie plăcută. Nici nu vreau să descriu în cuvinte mirosul care venea de acolo, în plus, ușa glisantă automată nu funcționa, iar oamenii care se tot plimbau dintr-un vagon în altul nu se sinchiseau să o închida manual.

Și asta nu e tot. O altă practică a CFR-ului este să vândă bilete, fără să fie locuri disponibile. Pe cât înaintam pe traseu, trenul se umplea din ce în ce mai mult, până când tot culoarul vagonului era ocupat de oameni care stateau în picioare.
Acum imaginează-ți, o calatorie de aproximativ 13h, în care te topesti de la căldură, aerul este unul închis și neplăcut, oamenii stau călare pe tine, băile imposibil de folosit și în final, bineințeles că a avut și întârziere.

Dupa fiecare calatorie cu CFR-ul simt ca am nevoie sa fac o baie lunga in clor la cat de murdar e totul.” povestește tot Miruna Vlad despre ultima ei experiență cu trenul.