Fie că vorbim de blugi cu talie joasă, sprâncene subțiri sau camere pe film, toate au ceva în comun, aparțin aceleiași perioade. Ce perioadă? Perioada în care se făceau filme precum “How to Lose a Guy in 10 Days”, “Mean Girls” și “Clueless”, în care stilul vestimentar era caracterizat de cuvinte precum “colorat” și “țipător”. Acea perioadă în care la TV găseai absolut orice, de la emisiuni de reeducare a adolescenților până la show-uri la care sunai să dai soluția corectă la un cuvânt din 4 litere. Perioada în care toată lumea avea telefoane cu clapetă și în care internetul era un concept puțin explorat. Exact, vorbim de perioada anilor 2000.
Acest interval de timp se încadrează în estetica Y2K, deși datorită Tumblr-ului din 2010, abreviația a căpătat alte conotații care nu au legătură cu stilul caracteristic anilor 2000. Chiar dacă pentru o perioadă stilul milenialilor din anii 2000 a fost ironizat de către membrii generației Z, în ultima perioadă aceștia au început să îmbrățișeze din ce în ce mai multe aspecte ale stilului anilor 2000: piese vestimentare, tunsori, machiaj sau chiar stilul de editare al pozelor.
În timpul pandemiei, putem spune că, estetica anilor 2000 a pus stăpânire pe oameni. În carantină, din lipsă de ocupație oamenii au început să experimenteze în ceea ce privește moda și au ajuns să se reîntoarcă la stilul iconic al anilor 2000.
Însă întrebarea mea este „de ce?”, de ce o eră atât de detestată de unii designeri revine cu atât de mulți susținători?Cristina Crăciun, fashion editor pentru Elle, a încercat să explice de ce revine estetica Y2K:
Cred ca moda a ajuns sa aibe o anumite ciclitate. Pana în anii 2000, fiecare perioada a avut o estetica destul de clară și caracteristică pentru perioada respectivă, determinată de contexte sociale, economice și de inovație în ceea ce privește materialele și tehnologia momentului.
Cristina Crăciun, fashion editor.
Toată lumea se inspiră de la toată lumea, de aceea avem și niște trenduri atât de evidente.Această revitalizare nu se aplică neapărat în ideea în care se dă copy/paste la ce s-a creat atunci, ci se extrag elemente care sunt aduse și integrate într-o actualitate generală. Acea perioadă s-a remarcat printr-o viață mai puțin complicată, înainte de recesiuni, probleme climatice sau conflicte globale. Cred că succesul acestui trend este canalizat de nevoia generală de a găsi puțină relaxare și bucurie în viața noastră, fie și doar la nivel vestimentar.
Year 2000 sau probleme cibernetice?
Pentru început să stabilim ce înseamnă Y2K și cum arată estetica acestei perioade. Y2K poate avea mai multe semnificații, cea mai cunoscută însemnătate presupune că Y2K este o abreviere de la Year 2000 folosită adesea în SUA, dar semnificația pe care nu o cunoaște foarte multă lume are legătură cu Millenium Bug sau numit și Y2K problem. Pe scurt, primele calculatoare complexe au fost dezvoltate în anul 1960. Inginerii au utilizat un cod de 2 cifre pentru a scrie anul folosind doar ultimele două cifre. Ajungând în anii 2000, specialiștii au crezut că calculatoarele nu o să interpreteze corect anul, ducând la glitch-uri grave. Multe bănci și întreprinderi au avut de suferit din cauza acestei probleme deoarece aveau programate în dimineața de 1 Ianuarie 2000 tranzacții care nu au putut fi realizate.
Să revenim la subiect, estetica Y2K este inspirată din stilul pop-culture de la sfârșitul anilor ’90 până la începutul anilor 2000. Stilul vestimentar este caracterizat ca futurist, dar având în același timp o notă retro și cuprinde piese vestimentare ca: ochelarii de soare colorați, tricourile cu imprimeu grafic, șepcile decorate cu strasuri și orice realizat dintr-un material strălucitor și colorat.
Motivele pentru care estetica Y2K a revenit
Nevoia de escapism.
Printre motivele care explică revenirea esteticii anilor 2000 se numără nevoia de escapism. Trăind într-o perioadă în care apariția unui virus necunoscut aduce schimbări majore în viața noastră, știrile despre război au o frecvență ridicată și inteligența artificială începe să ne depășească să ne folosim de fragmente ale altor periode ne-ar putea ajuta să trecem peste problemele care ne înconjoară. Astfel, estetica anilor 2000 vine ca un ajutor pentru persoanele care se simt epuizate, cu toate culorile vibrante, muzică care îți rămâne în minte și piese vestimentare care ies din tipar și reușesc să le transpună într-o eră în care nu există problemele actuale, realizând astfel un safe space pentru cei vulnerabili. În încercarea de a primi o părere specializată pe subiect, am ajuns să discut cu Denisa Niță, psiholog și consilier, care mi-a oferit părerea ei în legătură cu acest come back de proporții.
Cum avem acces la internet, avem șansa de a explora trecutul. Cum nu putem prezice ce o să se întâmple în viață, alegem să trăim ceva ce ne face să ne simțim confortabil, fiindcă prezentul nu e ceva plăcut, iar viitorul ne produce anxietate, unde altundeva să mergem decât în trecut?
Denisa Niță, psiholog.
Nostalgia și the nostalgia effect.
Dacă credeai că această revenire se regăsește doar la generația Z, te înșeli, milenialii împrumutau părți din estetica anilor 90, iar cei din anii 90 aveau un atașament față de anii 80. Mulți indivizi asociază anii 2000 cu perioada copilăriei, atunci când totul era mai simplu și viața era mai bună. Fiecare generație se simte nostalgică față de perioade din viața lor pe care nu au apucat să le trăiască 100%, fiind copii sau pre-adolescenți. De aceea, oamenii tind să aprecieze perioadele acelea pentru că nu au fost expuși problemelor reale cum se întâmplă cu situația actuala. Acest fenomen a fost numit de experți “The nostalgia effect” sau tendința oamenilor de a vedea trecutul mult mai roz decât prezentul, de cele mai multe ori făcând ca totul să pară mai bine decât a fost. Cu toate că estetica anilor 2000 se întoarce, nu o face în totalitate, generația Z preluând doar elementele cu care sunt de acord. Am îmbrățișat clips-urile cu fluturași și machiajul strident dar am refuzat fat shaming-ul și normalizarea anorexiei, am acceptat butterfly cut-ul și chuncky highlitters dar am spus nu tatuajelor cu mustață de pe deget. Tot Denisa adaugă:
Gen Z preferă brand-urile care spun o poveste, brand-urile storyboard, poveștile ne îndeamnă să empatizăm și la un moment dat în viața noastră toți ne regăsim într-o poveste, atunci e evident că există acolo familiariate, cunoscut, predictibil. Tot timpul ne atrage ceea ce este cunoscut dinainte, ne face să ne simțim confortabil și nu ne produce o stare de anxietate. Acolo am empatizat cel mai mult, comparativ cu estetica actuală, în care totu se bazează pe imagine și pe brand, nu pe ce înseamnă pentru mine ca emoție. Atunci când empatizăm cu ceva, ne leagă mai mult de acel lucru.
Denisa Niță, psiholog.
Împotrivirea față de estetica minimalistă actuală.
În momentul actual, pe lângă estetica Y2K cu ținute extravagante și culori stridente, oamenii sunt adepții esteticii minimaliste, cu elemente puține și culori reci. Această estetică minimalistă se numără printre motivele revenirii esteticii Y2K. Persoanele apelează la estetica Y2K ca o împotrivire față de minimalism. Prin minimalism înțelegem un stil simplu, sobru și linear, stil care nu atrage toate categoriile de oameni, de aceea ei apelează la Y2K care e absolut complet diferit de minimalism, fiind caracterizat de explozii de culori, diferite moduri de a purta hainele și exagerare în general. Cei care apreciază minimalismul consideră estetica Y2K ca o mulțime de haine luate de la reduceri aruncate una peste alta, în timp ce adepții esteticii anilor 2000 se referă la minimalism ca la ceva robotizat, inuman, rece și plictisitor.” Pentru a avea mai multe puncte de vedere, am vorbit și cu Miruna Marcu, pasionată de fashion dar mai ales adeptă a stilului Y2K:
Mi se pare că noi am trăit o perioadă, 2016-2018, în care ni s-a pus în cap că haina trebuie să fie bej cu bej cu bej cu bej și că kitschosul e urât. Mi se pare că atunci ni s-a limitat creativitatea iar acum, oamenii își vor creativitatea înapoi. Aici a contribuit foarte mult și Pandemia, perioadă în care am stat doar în case și viața noastră s-a redus la minimalism, de care oamenii s-au săturat deja, considerându-l boring. În filmele și serialele ieșite recent, cum ar fi Euphoria, stiliștii apelează foarte des maximalism. Uite, de exemplu Maddy avea un stil foarte Y2K iar oamenii au început să-și dea seama că un personaj feminin nu trebuie să poarte doar rochii albe sau negre.
Marcu Miruna, iubitoare a esteticii anilor 2000.
Fie că purtăm blugi baggy, ascultăm Simplu sau ne uităm la sitcom-uri vechi, toate trebuie făcute din plăcere, nu pentru a ne încadra într-o categorie de oameni. Mulți iubesc Y2K-ul pentru că te lasă să-ți folosești imaginea și nu există un mod greșit de a purta un articol vestimentar. Această revenire ne spune că, toți sunt liberi să se îmbrace cum doresc, atâta timp cât ei sunt mândrii.