Frumusetea este pentru multi oameni o valoare greu de obtinut, dar odata ce o detii poti vedea cu ochii tăi că lumea roz, care credeai ca există în spatele acelor gene lungi sau a dinților perfecți este mai întunecată decât crezi. Obsesia societății pentru aparențe ne poate face să credem că aceasta este esența progresului vieții, căci dacă ești atractiv, ești mult mai câștigat decât ceilalți. Cu toate acestea, conceptul de „pretty privilege” este o sabie cu două tăișuri și se poate remaca încă de la prejudecățile pe care le au oamenii despre tine. A fi frumos nu are în balanța sa buze mari și roz, pomeți conturați sau jawline-ul perfect, din contră acest lucru este referitor la simetria chipului tău, lucru pe care nu-l poți schimba, decât schimbându-ți înfățișarea cu totul.
Din 2020, s-a observat o creștere remarcabilă la produsele de make-up sau de îngrijire personală din cauza dorinței de a arăta ca și cum ai purta un efect,un chip fără imperfecțiuni. Adesea, oamenii consideră persoanele mai atractive mult mai de încredere în detrimentul celorlațti, astfel s-a demonstrat în urma unui studiu cuprinzând 357 de voluntari la Paris. Acest experiment a constat în punerea încrederii în anumite personae în funcție de pozele care le erau arătate. Prin urmare, o persoană cu acest privilegiu de frumusețe o determină să aibă putere asupra ta și să te manipuleze. În cadrul influencerilor sau chiar a persoanelor din mediul online, este foarte ușor să induci oamenilor ideile tale când ești arătos și astfel să creezi controverse asupra principiilor sau credințelor oamenilor.
Pretty privilege-ul le creeză persoanelor iluzia că oamenii arătoși sunt cu mult mai valoroși și totuși sunt obiectivați. Ceea ce urmează să fie demonstrat este ipocrizia umană referitoare la acest concept deoarece beneficiile unui astfel de avantaj aduc cu el și stereotipuri sau prejudecăți. Într-adevăr viața pare cu mult mai ușoară când ești complimentat mereu, primești diverse atenții datorită modului în care arăți sau lucrurile par să se alinizeze în favoarea ta, totuși acest lucru e temporar, frumusețea e trecătoare iar cel mai de preț lucru va râmane sufletul și valorea ta ca om.
Este de remarcat faptul că oportunitățile sunt mai vaste, iar ușile ți se deschid mai ușor odată ce ai un aspect fizic plăcut. Prin urmare, se creează acest efect numit „efectul halo”, menționat prima dată in 1920 de către psihologul Edward Thorndike printr-un experiment care dovedește existența acestui fenomen. Aproximativ 75% din cauzuri, oamenii percep o persoană frumoasă ca având și calitățile pozitive necesare, precum inteligența, sociabilitatea, vivacitatea și încrederea spun cercetătorii de la Harvard. În special în mediul online, persoanele publice pot influența foarte ușor un public tânăr datorită aspectului lor. Astfel, îi pot manipula în a crede convingerile lor fie ele bune sau nu, iar ulterior poate să apară dorința de validare pe care să o obțină prin schimbarea look-ului în a arăta ca ei. În cadrul oricărui context social, spre exemplu la serviciu, la școală, la petreceri, indivizii atrăgători sunt promovați sau au mai mulți prieteni în detrimentul celorlați. Ceea ce poate să ducă la discriminare față de celelalte persoane, batjocură și scăderea încrederii în sine, iar acest lucru este vizibil încă de când ești mic copil. De exemplu, raportul de frumusețe dintre două prietene va fi înclinat către cea convențional atractivă, care va determina repercursiuni relației lor de prietenie, dar și probleme cu încrederea în sine ambelor părți. La rândul meu am fost considerată doar drăguță, sau nu mi s-a acordat atenție, fiind dată la o parte în comparație cu prietenele mele. Desigur, acest aspect de conduită și a vedea dincolo de aparențe este un lucru care trebuie normalizat pentru că și în rândul oamenilor frumoși există diferite preconcepții : “Cercetările arată că femeile atractive pot experimenta disonanță cognitivă sau conflict mental atunci când beneficiază de un privilegiu destul de mare, deoarece se pot confrunta simultan cu disprețul, ostilitatea și lipsa de empatie din cauza avantajelor lor, ceea ce duce la un declin al sănătății lor mintale. Oricât de mult ar putea fi puse pe un piedestal, pot fi devalorizate de alții din aceleași motive.”. spune revista Forbes
Cu toate aprecierile pe care oamenii atractivi le primesc, pe atat de mult sunt obiectivați și considerați doar niște chipuri frumoase. În lucrarea lui Chelsie Longstreet explică experiența ei ca și model, dar și a actriței Ratajkowski, Kimberly Diei o studentă din Tennessee și Yalda Safai, doctorița care a început trend-ul #medbikini. Cele patru femei au ceva în comun, mai exact pretty privilege-ul și consecințele lui. Din cauza postărilor cu corpul lor în costume de plajă, Kimberly a fost exmatriculată, Chelsie nu a fost acceptată să dea examenul pentru a deveni profesoară, iar actrița Ratajkowski și Yalda Safai au fost agresate. Lucrarea lui Chelsie subliniază aspectele negative a acestui privilegiu, în special obiectivizarea și stereotipizarea. Orice calitate vine la pachet cu un defect, iar pentru ea frumusețea ce o însoțește i-a devenit un vis urât la care a trebuit să găsească scăpare. De-a lungul timpului a trebuit să se obișnuiască cu glumele legate de blonde sau cu remărcile despre nivelul ei de inteligență, până când nu a fost acceptată să devina profesoară din cauza pozelor de pe rețelele de socializare și pentru că era prea frumoasă. Nici în cazul bărbaților atractivi viața nu este mai ușoară, astfel cei de la Vice au intervievat mai mulți domni care au explicat nesiguranța pe care au față de motivul pentru care oamenii stau cu ei, dar și frica cum că frumusețea lor va dispărea. Desigur, preconcepțiile și obiectivizarea sunt doar două dintre aspectele care îngreunează posesia acestui privilegiu.
Iluzia pe care noi ne-o creăm despre oamenii frumoși ne aduce în poziția îndoielii asupra propriilor calități și scot la suprafață ura, insecuritatea noastră, dar și obiectivizarea sau batjocura asupra lor. Recunoașterea și abordarea privilegiului frumuseții sunt esențiale pentru promovarea unei societăți mai echitabile, în care indivizii sunt apreciați pentru calitățile lor morale, mai degrabă decât pentru aspectul lor. Prin creșterea conștientizării și contestarea normelor sociale, putem lucra spre un viitor în care toți indivizii au șanse egale de a reuși și de a prospera.
Bibliografie
Pretty Is As Pretty Does: A Speech Act View of Sex Roles
Pretty Privilege In Education: More Than A Body, More Than A Blond