Alegerea facultății: Între vise, influențe și sprijinul din umbră

Studiile superioare sunt adesea considerate cheia poziției noastre pe scara ierarhică a societății. “Fă ceea ce îți place, iar noi te vom susține.”,  erau vorbele mamei pe care mi le spunea în ultimul an de liceu. Cu aceste cuvinte mereu în minte, fiecare pas spre viitor devenea mai sigur, iar decizia finală mai ușor de luat.

Alegerea facultății este una dintre cele mai importante decizii din viața unui tânăr, iar susținerea părinților este un element important în acest proces. Prezența lor poate face diferența între o decizie conștientă și una influențată de așteptările exterioare. Având sprijin emoțional, acești tineri au libertatea de a-și urmări visele și pasiunile cu adevărat.


Pasiunea pentru tehnologie, sprijinită de familie.

 Într-o situație asemănătoare se regăsește Bâgiu Cristian, elev în clasa a douasprezecea-a, aflat în fața unei decizii importante. Încă din primii ani de școală, a observat că are o pasiune profundă pentru tehnologie, în special pentru calculatoare. Din lipsa de acces la informație, dar ajutat de părinții lui, Cristian a găsit o altă cale de a-și înmulți cunoștințele. “Obișnuiam, în școala generală, să repar și să construiesc calculatoare. Îmi plăcea să privesc în detaliu fiecare componentă, să îi înțeleg rolul și compatibilitatea cu restul elementelor. La sfatul părinților, am început sa lucrez alături de vecinul meu, pasionat de tehnologie. Eram amândoi clasa a noua. Împreună am realizat un computer de la zero . Fiecare etapă reprezenta o provocare, dar și o sursă de satisfacție care ne motiva să continuăm”.

La un an după construirea calculatorului, Cristian începea clasa a zecea. Într-o seară de duminică, în sufrageria lui, a avut loc o discuție deschisă între părinți, sora lui și prietenii ei legată de facultăți. Liceanul a întrebat entuziasmat ce domenii doresc să aprofundeze pe viitor. „Un anume răspuns mi-a rămas în minte « facultatea de automatică și calculatoare, specializarea calculatoare și tehnologia informației».  Acesta a fost momentul în care am știut ce vreau să studiez în viitor.”

Părinții l-au încurajat să exploreze subiectul și să discute cu profesori sau cu studenți de la facultate, oferindu-i totodată sprijinul emoțional pentru a-și urma visul. Pe lângă informațiile primite de la oamenii din jur, a găsit mai multe pe site-ul facultății sau pe rețelele sociale.  În acest mod, Cristian a fost influențat într-un mod pozitiv de părinții săi în cultivarea pasiunii pentru tehnologie, încurajându-l să urmeze un domeniu care îi va stârni interesul.

Factori și perspective

În contextul alegerii unei facultăți, tinerii  întâmpină adesea incertitudini , însoțite de numeroase întrebări și prea puține răspunsuri. Decizia finală este ghidat de o varietate de factori precum familia, mediul social, reputația universităților sau condițiile de trai. În plus, elevul este nevoit să fie la curent cu toate informațiile și aspectele legate de tematica admiterii, data de susținere a examenului, taxele universitare sau opțiunile de cazare, fie că este vorba de un cămin studențesc sau de închirierea unui apartament. dintre studenți abandonează programele de licență datorită provocărilor și sacrificiilor peste care trebuie să treacă singuri sau ajutați de părinți.  Chiar dacă statul român încercă să împiedice acest abandon universitar prin  „Primul student din familie”, oferind un ajutor fianciar de 300 de lei pe lună, acest lucru nu este de ajuns.

Vise proprii, sprijin străin

Ioana Gălan este studentă în anul I la Facultatea de Matematica și Informatică din cadrul Universității Babeș-Bolyai. A urmat la liceu profilul Matematică-Informarică, participând și la diferite olimpiade specifice. A decis să își continue studiile la facultatea din Cluj, știind că este una dintre cele mai grele. Nu s-a lăsat descurajată de acest aspect și a continuat să muncească zi si noapte pentru visul ei “Obișnuiam să am un caiet mic pe noptiera de lângă pat, în care îmi notam întrebările sau exercițiile la care nu aveam răspuns. Astfel, reușam să nu îmi uit ideile sau neclaritățile legate de materie.”

La preadmitere, o simulare a concursului de admitere, Ioana a reușit să obțină nota 8,75, o notă foarte bună care îi ștergea o parte dintre temeri. Fericită, i-a sunat pe părinții ei pentru a-i anunța vestea ce bună. “I-am sunat pe ai mei la scurt timp dupa ce am ieșit din sala de examen. Eram entuziasmată să le spun nota și mă așteptam ca reacția să fie la fel. În schimb, am fost lovită de cuvintele “Cu nota asta crezi că o să intri la facultate?”. Am rămas mută.”

În ciuda obstacolelor și a lipsei de susținere din partea părinților, Ioana nu s-a lăsat demoralizată. Cu muncă multă și perseverență, a reușit să obțină nota 9,37 la examenul de admitere. Însă, același tipar s-a repetat. Părinții au început să îi spună că ei nu o vor susține financiar în cazul în care nu va facilita de un loc la cămin.”Credeam că acum vor fi mulțumiți de rezultatele mele.”

Chiar dacă părinții au fost pesimiști și nu i-au oferit sprijinul moral de care avea nevoie, acest lucru nu i-a lipsit. Omul care i-a alimentat ambiția și a motivat-o să continue să lupte a fost profesorul ei de pregătire, Lucian Ciorvârtă. “Mereu mă ajuta să fac mai multe decât mi-am propus. A reușit să scoată tot ce e mai bun din mine. Vorbele lui mă ghidează și la facultate.”

Primul pas: Informarea

 Lăcrimioara Bodnar este elevă în clasa a unsprezecea. Privește cu o oarecare îndoială viitorul an școlar. Se gândește să aleagă o carieră în inginerie, fiind foarte pasionată de partea reală precum matematică, fizică și informatică. Părinții ei, conștienți de importanța de a luat o decizie bine informată, o sfătuiesc să caute mai multe informații despre cursuri, avantaje, dezavantaje și experiențele altor oameni. „Părinții mei sunt cei care îmi oferă mereu un sfat bun. De-a lungul anilor au observat că mă descurc destul de bine pe partea științelor reale. Din acest motiv, mă îndrumă să explorez ofertele educaționale a Universității Tehnice.”

Principala sursă de informare a Lăcrimioarei este site-ul facultății tehnice, unde află mai multe legat de materii, forma de examinare a acestora sau despre profesori. Alte resurse sunt rețelele sociale cu ajutor cărora oameni își împărtășesc experiențele și le oferă elevilor o perspectivă diferită. „Explorez des site-ul facultății pentru a vedea ce cariere pot urma studenții sau ce facilități aduce facultatea pentru a susține elevii precum : bursele Erasmus+ sau contractele cu marile companii.”

Un îndemn spre succes

„Stresul este accentuat de perceperea elevilor despre caracterului definitiv al examenelor, respectiv al deciziei în carieră. Există ideea că de această hotărâre, pe care o luăm acum, va depinde toată viața elevilor. Acesta este un lucru care poate fi auzit des de la părinți sau profesori. Astfel, se sublinează presiunea și anxietatea, iar elevul devine vulnerabil și plin de frici.”  ne spune Ramona Pop, consilier școlar a Colegiul Național „ Simion Bărnuțiu”.

Discuția cu o persoană matură și expertă în psihologie poate aduce un echilibru esențial în viața elevului, sar și a viitorului student. Acesta va fi mult mai sigur de decizia lui și va avea încredere că alege drumul cel bun. Însă, el nu trebuie să uite ca decizia sa poate sa se schimbe în orice moment . „Alegerea de azi corespunde intereselor, dorințelor tale actuale, în timp acestea se pot schimba. Atunci poți decide în funcție de acest factori pentru a te reorientezi profesional.”