România este „campioană” la abandonul școlar din Uniunea Europeană. În anul 2022, conform Eurostat, oficiul european de statistică, ponderea tinerilor care au părăsit timpuriu sistemul de învățământ românesc a fost de 16%, în timp ce media Uniunii Europene a fost de 10%. Printre statele membre UE care au raportat cele mai scăzute procentaje se numără Croaţia cu 2%, Irlanda, Grecia și Slovenia cu 4%, Polonia şi Lituania cu 5%. În partea opusă a graficului se remarcă România cu 16%, Spania cu 14%, Ungaria, Germania şi Italia cu 12%, având cele mai mari ponderi.
Abandonul școlar: atât o problemă individuală, cât și o problemă a societății în ansamblu. Elevii au ajuns să renunțe la educație, deoarece nu mai respectă valorile reprezentate de instituția de învățământ și nu o mai consideră principala sursă care le poate asigura un „viitor optim”. Printre motivele pentru care tinerii ajung în această circumstanță se numără dificultăți financiare sau de învățare, lipsa sprijinului și motivației sau alte probleme sociale. Copiii proveniți din familii lipsite de posibilități, afectate de sărăcie sau care nu pot face față cheltuielilor necesare sunt predispuși riscului de abandon școlar.
Conform studiului „Învățământul gratuit costă”, părinții trebuie să acopere cheltuieli însemnate pentru ca tinerii să aibă o experiență educațională ideală, deși legea prevede gratuitatea învățământului public. Dreptul copiilor la educație este „încălcat” din cauza diverselor impedimente, fie că este vorba de uniformă, manuale, rechizite sau chiar fondul școlii și costurile pentru transport.
Părăsirea timpurie a școlii
Părăsirea timpurie școlii se manifestă în multiple moduri:
- elevii care au abandonat școala înainte de terminarea ciclului de învățământ obligatoriu
- tineri care au terminat doar învățământul obligatoriu
- persoanele care au urmat cursuri de formare profesională, ce nu se echivalează cu calificare la nivel secundar superior
Efectele negative pe termen lung ale abandonului școlar timpuriu se reflectă în scăderea economiei și dezvoltarea socială. Reducerea ratei mediei europene de părăsire a sistemului educațional cu un punct procentual ar putea oferi economiei europene aproximativ o jumătate de milion de potențiali tineri calificați într-un an.
În ultima perioadă, organizații non-guvernamentale naționale au demarat numeroase programe, în care sunt implicați voluntari, psihologi, cadre didactice și asistenți sociali, care încearcă să le ofere copiilor defavorizați un parcurs educațional îmbunătățit și o șansă la un viitor mai bun.
„Școală după școală” alături de Salvați Copiii
Carmen Clinci, psiholog și coordonator al Biroului Local Brașov „Salvați Copiii”, prezintă programul pe care îl desfășoară în centrul în care profesează, pentru a susține această cauză: „Ca și centru de zi, suntem licențiați de către Ministerul Familiei și funcționăm după Legea Asistenței Sociale. Copiii sunt înscriși în baza unei proceduri de admitere, având ca și criterii: copii cu risc de abandon școlar, copii cu unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate, copii proveniți din familii monoparentale sau cu condiții precare.”
Abandonul școlar este cea mai complicată și din ce în ce mai de actualitate problemă. Eu sunt dezamăgită pentru că nu există destui specialiști, iar cei care sunt nu pot face față. Poate fi observată lipsa de implicare.
Aceasta explică în detaliu care este planul de funcționare al echipei centrului: „Oferim servicii educaționale, sociale, consiliere psihologică individuală și de grup, având ca și angajați: cadru didactic, psiholog, asistent social și coordonator. Specialiștii lucrează pe fiecare palier pe care îl abordăm, iar apoi echipa se unește și alcătuiește un plan specializat de intervenție pentru fiecare copil în parte. În acest plan este implicat și părintele sau tutorele legal al copilului, care va semna ulterior un contract de furnizare de servicii. Pe lângă serviciile menționate de mine anterior, le mai oferim copiilor activități recreative, precum excursii, când ne permit vremea și bugetul, pictură, muzică și activități sportive alături de cei de la Palatul Copiilor. Toate acestea au scopul de a le crește stima de sine și de a-i ajuta să dobândească un stil de lucru independent, deoarece acești copii sunt dependenți de sprijin.”
Învățământul public nu este gratuit. Din păcate este extrem de trist, dar acesta este adevărul.
Majoritatea copiilor prezintă stimă de sine scăzută sau rezultate școlare slabe ori foarte slabe, însă există și copii cu absenteism, care sunt în risc de abandon școlar. Acești copii beneficiază și de o masă caldă pe zi, ceea ce este esențială pentru ei, deoarece majoritatea nu au minimul necesar. De asemenea, le sunt oferite de către angajații Biroului Local Brașov și ghiozdane cu strictul necesar pentru școală, obiecte vestimentare, alimente de bază pentru familii, toate acestea pentru a le asigura un trai mai bun.
Doamna psiholog Carmen Clinci mai declară în legătură cu abandonul școlar și faptul că: „Stăm extrem de prost ca și țară din acest punct de vedere și vine din urmă un fenomen: rata divorțurilor este în creștere. În momentul în care intervine un divorț, unui părinte care rămâne singur îi este extrem de dificil să susțină financiar parcursul educațional al copiilor, deoarece școala necesită foarte multe cheltuieli și aceștia nu mai pot face față.”
Integrarea în programul „Școală pentru școală”, demarat de „Salvați Copii” de peste 20 de ani, are un impact pozitiv asupra succesului educațional al copiilor:
- 92% dintre cei peste 58.000 de copii ce beneficiază de acest program au înregistrat progrese școlare față de situația anterioară;
- aproximativ 45% dintre beneficiari au ajuns să aibă rezultate bune sau foarte bune la învățătură;
- în medie 20% dintre aceștia au obținut premii școlare.
„Mulți m-au întrebat de ce mai lucrez aici.” , declară doamna psiholog. „Pentru că eu cred în misiunea asta, de a ajuta acești copii. Și ai o satisfacție când vorbești cu cadrul didactic și îți spune că a început să evolueze copilul, să miște, să citească mai bine. Așa vede și el că este valorizat și are putere să meargă mai departe.”
Program de tip Școală după Școală și de Educație Remedială, derulat în centrele educaționale, are ca și scop prevenirea abandonului școlar pentru copiii defavorizați. Prin intermediul acestui program, voluntarii urmăresc să sprijine elevii în efectuarea temelor, cu ajutorul unor cadre didactice specializate, beneficiind de pregătire suplimentară și fiind încurajați să participe la activități ce dezvoltă diverse abilități.