Cu toții păstrăm în amintire profesori care au lăsat o impresie puternică asupra noastră. Unii dintre aceștia, însă, rămân în memoria noastră ca fiind mai puțin influenți sau chiar slabi în metodele lor de predare. În cazul unora, ne amintim doar puțin și poate că le-am uitat numele sau toate detaliile clasei la care au predat.
Cu toate acestea, anumiți profesori au rămas imprimați în memoria noastră cu amănunte precise, iar cunoștințele acumulate în clasele lor au persistat în mintea noastră pe parcursul a mulți ani. În unele situații, influența acestor profesori a avut un impact atât de semnificativ, încât a schimbat traseul vieții noastre pentru totdeauna. Aceștia sunt profesorii excepționali. Pentru majoritatea dintre noi, a avea cel puțin un astfel de “super-profesor” în educația noastră a reprezentat un noroc imens și o binecuvântare ce a contribuit la formarea noastră ca indivizi.
Conceptul de “talent”
Predarea eficientă este o formă de artă. Și, ca majoritatea formelor de artă, există abilități implicate. Din fericire, aceste abilități pot fi învățate și dezvoltate. Atunci când aceste abilități sunt puse în aplicare cu pasiune și scop, ele devin o caracteristică a profesorului. Acestea sunt caracteristicile care îi definesc pe cei mai puternici, mai memorabili și mai eficienți profesori. Importanța eliminării conceptului de “talent” din educație este adesea subestimată. Adevărul este că oricine poate deveni “talentat” prin învățare și practică susținută. Mulți oameni cred că artiștii se nasc talentați – că talentul nu poate fi învățat – și că daca nu ai talent nu ai șanse sa devii bun.
“Mitul talentului se bazează pe ideea că abilitatea înnăscută, mai degrabă decât practica, este cea care duce la excelență. Unii oameni se nasc pur și simplu cu talentul necesar pentru a deveni de talie mondială. Acest lucru îi privează pe oameni de stimulentul de a munci din greu pentru a se transforma și a obține mai mult prin efort. De ce să depună efort și să muncească din greu pentru a încerca să realizeze, dacă excelența este disponibilă doar pentru cei care se nasc cu genele potrivite? Oricine poate învăța orice abilitate. Aplicând metodele corecte și depunând efort în timp, vă puteți îmbunătăți și stăpâni orice.” (Hamre – Medium, 2020)
Urmărește acest videoclip pentru mai multe informații – “You’re Not Talented – The Talent Myth”
“În calitate de profesor de artă, mă confrunt zilnic cu această concepție greșită. Oamenii își găsesc scuze pe baza acestei idei greșite, iar dacă ești profesor de artă și crezi în ea, elevii tăi vor avea de suferit. Primul pas pentru a deveni un profesor de artă eficient este să scoți cuvântul “talent” din vocabularul tău.”, ne spune Pop Cristina – profesoară de pictură. “Dacă elevii tăi cred în talent și nu au fost niciodată etichetați ca fiind “talentați”, atunci sunt șanse ca ei să nu creadă niciodată cu adevărat că pot crea artă bună. Iar dacă și tu, în calitate de profesor crezi în mitul talentului, s-ar putea să nu crezi nici tu că ei pot produce artă bună.”
Nu ne naștem cu talent. Ne dezvoltăm aptitudini și, în timp, oamenii încep să recunoască aceste aptitudini și să ne eticheteze drept “talentați”. Oricine poate deveni “talentat” dacă este dispus să învețe și să exerseze. Acest lucru este valabil pentru toți elevii. Oricare dintre ei poate deveni “talentat”. Dar, mai întâi, ei trebuie să creadă că acest lucru este posibil și acest lucru trebuie sa fie crezut si de profesorii lor.
Credibilitate și respect
“Adesea nu primim același respect ca și profesorii din disciplinele “de bază” – din partea celorlalți profesori, a administratorilor și a părinților. Această lipsă de respect se transferă asupra elevilor noștri, așa că trebuie să muncim mai mult pentru a-l obține și a-l păstra.”, explică Țibacov Sorina – profesoară de grafică. “Putem câștiga respectul celorlalți profesori și administratori dacă luăm măsuri pentru a afișa munca și progresul elevilor noștri. Lucrările de artă ar trebui să fie afișate în mod vizibil în școală. Sunt benefice evenimentele artistice din școli, pentru a implica comunitatea și a comunica importanța artei.”
Profesorii eficienți produc elevi care creează lucrări de artă de calitate. Nu contează unde predau. Nu contează bugetul lor. Nu contează datele demografice sau factorii socio-economici ai școlii lor. Dacă ești un profesor bun, vei avea elevi buni. În calitate de profesor de artă, trebuie să fii priceput într-o varietate de tehnici și metode – majoritatea, dacă nu chiar toate.
“Trebuie să arăți că ești credibil – că elevii ar trebui să respecte ceea ce ai de spus. Trebuie să le demonstrezi elevilor că ești calificat pentru a le oferi instruire. Faptul că ai o diplomă nu contează pentru ei. (Unii dintre foștii mei elevi nu credeau că trebuie să ai o diplomă pentru a preda arta). Nici să mergi la o școală de artă nu-ți conferă credibilitate. Trebuie să demonstrezi în mod activ și continuu că ești un expert.”, împărtășește Țibacov Sorina.
Predarea eficientă
“Cheia pentru ca elevii să creeze lucrări sau produse artistice de calitate constă în concentrarea eforturilor pe predarea eficientă a conceptelor – apoi pe consolidarea acestor concepte prin intermediul unei experiențe artistice. Uneori, rezultatul produsului poate să nu fie reușit din punct de vedere estetic, dar atâta timp cât conceptul este înrădăcinat în elev, atunci produsele viitoare vor fi. Produsul trebuie să fie congruent cu conceptul predat și trebuie să fie conceput pentru a consolida conceptele predate. Poate părea evident, dar nu introdu teoria culorilor și apoi cere elevilor să creeze un desen in cărbune.” , explică Pop Cristina.
Așadar, ordinea activităților artistice ar trebui să urmeze o progresie logică. Instruirea artistică este liniară. Produsele pe care elevii le creează ar trebui să demonstreze o creștere, astfel încât, la sfârșitul anului, să existe o îmbunătățire clară.
Mulți profesori spun că au încredere în toți elevii lor, dar în realitate cred în aproximativ 80% dintre ei. Pentru a preda arta în mod eficient, trebuie să crezi în toți elevii tăi și să le arăți acest lucru, mai ales atunci când ei nu cred în ei înșiși.
“Acest lucru poate fi o adevărată provocare uneori. Întotdeauna vei avea acei elevi la care se pare că nu reușești să ajungi. Dar, dacă ești consecvent și autentic, ei te ascultă. Concentrează-te pe fiecare elev ca individ și lasă-i să știe (frecvent) că ești acolo și că ești cu adevărat interesat de succesul lor. (Dacă nu ești cu adevărat interesat de succesul lor, pur si simplu renunța la învățământ.).” – profesoara Țibacov Sorina.
“Bucura-te de munca ta. Dacă îți place ceea ce faci, se va vedea. Elevilor le va plăcea să învețe de la tine. Ei pot simți când un profesor nu se bucură de munca sa. Eficiența acelui profesor va avea de suferit din această cauză. Bucura-te de ceea ce faci și eficiența urmează în mod natural.” – profesoara Pop Cristina.