Moda sustenabilă este un concept care se referă la abordarea responsabilă a industriei modei în ceea ce privește impactul asupra condițiilor de muncă și a mediului.
Acesta implică folosirea materialelor și a resurselor durabile, reducerea deșeurilor și a poluării, promovarea condițiilor de muncă etice și încurajarea unui consum conștient.
În modă sustenabilă se pune accent pe utilizarea materialelor organice și naturale, cum ar fi bumbacul organic, inul, cânepa și lâna. Aceste materiale sunt cultivate și procesate fără utilizarea substanțelor chimice nocive și au un impact mai mic asupra mediului în comparație cu materialele sintetice.
Am ales următoarele brand-uri românești deoarece nici eu n-am știut cât de tari sunt până acum.
1.PUR CLOTHING
Pur.clothing este un brand de slow fashion care își propune să remodeleze percepția cumpărătorilor asupra hainelor și a necesității acestora. Fondatoarea brand-ului, Roxana Puriș spune așa „Noi, la pur.clothing, credem în sustenabilitate și utilizăm, cu precădere, țesături din fibre naturale produse local, iar toate piesele noastre sunt realizate în mod etic. De asemenea, credem în impactul pe care fiecare dintre noi îl are asupra mediului înconjurător și a comunității, așa că ne dorim să contribuim la educarea acesteia.” Mai mult, ei folosesc doar cutii de carton reciclabil, lipite cu benzi adezive din hârtie, cu adeziv pe bază de amidon din cartofi.
Mai mult decât atât, “Pur.Clothing” au conceput, realizat și colaborat la câteva proiecte prin care și-au propus să reutilizeze materialele rămase în urma croiului, ca de exemplu: atelierele și kit-urile de creație pentru copii “pur.kids”, prin care aceștia învață să își confecționeze singuri obiecte textile, din resturi rezultate în urma croiului din atelierul “Pur.Clothing” , de asemenea un alt proiect este donarea bucăților din bumbac 100% către ielesânziene, un ONG care are ca scop educarea fetelor din medii defavorizate cu privire la menstruație și producerea absorbantelor refolosibile pe care le oferă gratuit acestora etc.
2.Bianca popp
“ADN-ul de bază al mărcii este centrat pe individ, nu pe orientarea de gen sau sex, ordinea societății sau alte presiuni normative, ci pe povești jucăușe, imaginative, care inspiră libertatea de exprimare.“
Bianca Popp este un brand românesc atipic, orientat pe Architectural (deconstruit și restructurat), Neascultător (în afara normelor și direct), Brainy (postmodern și intelectual), Minimal (tăiat, dezmembrat, esențializat) și de asemenea Sustainable (produs local, colectii limitate, proces ecologic).
3.Poartă-mă cu flori
“Poartă-mă cu flori” este conceptul relizat de Elena Stanciu din dorința de a păstra tradiția vopsirii hainelor cu pigmenți naturali.
“Țelul meu este să redescopăr vechile rețete de vopsire vegetală și să “boiesc” pânzeturile, cânepa și firul de lână în amintirea vechiului meșteșug.”-Elena Stanciu
4.Bluzat
“Bluzat” este brand de design românesc, cu o puternică identitate urbană, dezvoltat din dorința fondatoarei Ruxandra Antochi de a propune colecții concepute special pentru stilul de viață contemporan al femeilor.
Acest brand se ocupă de selectarea și folosirea celor mai puternice țesături, materiale naturale sau tehnologice pentru o durabilitate pe termen lung pentru fiecare piesă ce poartă eticheta Bluzat.
“Ne interesează impactul ecologic pe care îl are munca noastră și investim în opțiuni cât mai ecologice pentru fiecare parte a procesului de producție.” spune fondatoarea Ruxandra Antochi.
5.LÝF
LÝF este un brand de modă din București cu o abordare sustenabilă a designului, aprovizionării, reciclarii, producției și ambalării. La bază s-a optat pentru alegerea țesăturilor: toate nuanțele de culoare naturale și atemporale, cu un design unic. Alegere creativă a Laurei Gherman, absolventă de design vestimentar cu peste 15 ani de experiență în industrie, LÝF este un brand de design împletit cu dragostea pentru natură.
6.Levisez
Levisez, brand românesc de design al creatorilor Maria și Alexandru, se înclină spre direcția hainelor upcycled, etice și necompromise.
Metoda folosită de aceștia constă în recuperarea materialelor de la fabricile mari de textile și transformarea lor în articole de îmbrăcăminte.
“Croim în linii simple, dar inspirate, și folosim întotdeauna materiale 100% naturale[…]Credem în respectul pentru natură.”
7. Dalb
DALB este un brand premium de îmbrăcăminte din București, lansat în anul 2019, care pune accent pe un design elaborat și un angajament puternic față de perfecțiunea în procesul de fabricație.
DALB produce doarîn România, folosind măiestria locală de cea mai înaltă calitate, materiale rafinate, de lux, dintre care unele sunt arhivate sau deadstock.
Brandul oferă exclusiv colecții în ediție limitată, eliminând risipa de producție în masă și excesul și susținând astfel conceptul slow-fashion.