Permisul de conducere, și fără a încerca să dramatizăm, este un Permis de Port Armă. De fiecare dată când urcăm la volan, punem în mișcare o masă de minim 1.000 kg. Școala de șoferi este organizația care se ocupă de instruirea teoretică și practică a candidaților pentru obținerea permisului de conducere, dar structura cursurilor din cadrul școlilor de șoferi au limitări firești generate atât de traficul real în care se desfășoară instruirea practică cât și de experiența elevului. Cursurile de Conducerea Defensivă reprezintă o continuare firească a procesului de învățare început în cadrul școlilor de șoferi.
Conducerea Defensivă reprezintă un ansamblu de abilități și cunoștințe care îți permit să identifici în trafic potențialele situații periculoase și să acționezi proactiv pentru a le evita.
Conducere Defensivă reprezintă o atitudine proactivă la volan. Ce înseamnă asta? La volan trebuie să anticipăm, trebuie să identificăm acele momente care pot degenera în potențiale situații periculoase, iar dacă suntem implicați într-o situație periculoasă, modul inițial de reacție poate face diferența dintre un accident grav și unul ușor sau chiar evitarea acestuia.
Silviu Toma: ”98% dintre accidente se pot evita”
- Învățarea reglării corecte a scaunului
Poziția corectă la volan este un subiect pe care mulți dintre șoferi pretind că îl cunosc, însă, în realitate, lucrurile stau, din păcate, altfel. Este un detaliu extrem de important atât din punct de vedere al confortului, cât mai ales al siguranței, inclusiv a siguranței pasive.
Și totuși, de ce este bine să ne reglam scaunul corect? Un exemplu pe care îl putem da este clasicul cocalar cu BMW, pe care îl vedem în fiecare zi, scaunul dat cât mai în spate, cât mai jos, cât mai pe spate iar mâna stângă a acestuia pe volan la ora 12. În momentul unui accident mana acestuia îi sare în fata, spărgându-și fața, iar pentru că acesta are o distanta prea mare față de Airbag acesta îl v-a prinde în momentul în care acesta se v-a dezumfla.
2. Păstrarea distanței
Viteza excesivă și aprecierea incorectă a distanței optime de frânare se numără printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor rutiere. Atunci când ești la volan, este esențial să știi să te adaptezi condițiilor de trafic, să păstrezi distanța necesară între autovehicule și să fii foarte concentrat la drum.
Codul rutier specifică faptul că șoferul ”unui vehicul care circulă în spatele altuia are obligația de a păstra o distanță suficientă față de acesta, pentru evitarea coluziunii”, însă nu este menționată distanța exactă. În materia cursului de conducere defensivă se menționează că pentru o distanță corectă se aplică regula celor 2 secunde, adică în momentul în care cel din fața ta trece pe lângă un semn de circulație începi și numeri: 1000, 2000 (o mie, două mii).
3. Distanța de frânare
Ca șofer trebuie să fii vigilent în trafic, mai ales ca drumurile sunt aglomerate iar accidentele rutiere din ce in ce mai numeroase. Drumurile proaste, graba, aglomerația de pe șosele sunt motive suficiente pentru a te pune în grabă în ceea ce privește comportamentul în trafic.
Distanța de frânare reprezintă distanța parcursă de automobile de la acționarea pedalei de frână până la imobilizarea autovehiculului. După teste diverse s-a observat că la o viteză de 100 km/h, distanta necesara pentru frânare este de cca 39m.
Mai jos este un tabel legat de distanta de franare: viteza, distanța de reacție, distanta de frânare, distanța totala de oprire:
Viteza (km/h) | 50 | 70 | 90 | 100 | 110 | 120 | 130 | 140 |
Distanța de reacție (m/sec) | 13.8 | 19.4 | 25 | 27.8 | 30.55 | 33.3 | 36.1 | 38.8 |
Distanța de frânare (m/sec) | 19 | 37 | 61 | 78 | 90 | 108 | 130 | 147 |
Distanța totală de oprire (m) | 32.8 | 56.4 | 86 | 105.8 | 120.6 | 141.3 | 166.1 | 185.8 |
4. Manevrarea mașini în cazul unui derapaj necontrolat
Știm că în general, oamenii se cred atotștiutori în ceea ce priveste fotbalul, femeile și mașinile, dar s-a dovedit că, atât condusul mingei, al partenerei sau al mașinii necesită nu doar talent, ci și cunoștințe.
Subvirarea (fără răspuns în direcție) și Supravirarea (pierderea aderenței punții spate) sunt două mari probleme care de cele mai multe ori provoacă accidente și pe care nu le învățăm la clasica școală de șoferi.
Cursul de conducere defensivă te învață cum să reacționezi din punct de vedere a emoțiilor, cum să folosești corect accelerația, pedala de frână și volanul pentru a evita un accident.
5. Evitarea unui obstacol de urgență
Frânarea în condiții extreme, viteza maximă, coeficientul de ambreiaj scăzut, manevrarea de urgență, reacția la o schimbare de situație neașteptată, nu este o sarcină ușoară, chiar și pentru un profesionist cu o vastă experiență.
Chiar daca autovehiculul tău este dotat cu ABS, ESP și sistemul ”frânare de urgență” mulți dintre șoferi nu știu să folosească pedala de frână pentru a se oprii înaintea unui obstacol. Sistemul de frânare ABS în momentul călcării pedalei de frână la maxim, este capabil să trimită până la 12 impulsuri pentru a nu bloca roțile(pauză de frânare) și pentru ca tu să poți efectua manevre de evitare. În momentul în care tu ca șofer primești aceste impulsuri în pedală ești tentat să lași pedala de frană pentru cateva secunde, altfel pierzi timp prețios pentru evitarea unui accident.
6. Realizarea accidentelor
Pe lângă partea teoretică, cursurile de Conducere Defensivă îți arată pe viu ce faci în momentul în care te răstorni cu mașina și îți demonstrează cât de brutal poate fi un accident la o viteză de 13 km/h.
7. De ce e important să purtăm centura?
Cine nu a auzit expresii precum: „nu o să mi se întâmple mie”, „care sunt șansele?” sau „și cu ea și fără ea este tot aia”?
Pe lângă clasica recomandare ”poartă centura” la curs ți se vor prezenta studii despre câte vieți salvează, ce randament are aceasta (1 din 10 oameni mor din cauza centurii) și bineînțeles o simulare.