În ultimul deceniu, ideea de a crea un design simplu, minimalist s-a răspândit foarte mult în domeniul designului. De cele mai multe ori, utilizatorii sunt atrași de un design mai curat, bine structurat.
1. Este mai simplu, dar în același timp, complex
Simplicitatea în design este, de fapt, un oximoron, deoarece deși pare un design curat și simplu, s-a depus multă muncă pentru a-l crea. Deși arată minimalist și frumos structurat, designul nu ține doar de formă, ci și de funcționalitate. De aceea, acesta este creat de persoane cu experiență într-un mod simplist, atractiv, frumos, și totodată, servește scopului său principal.
Această caracteristică, simplicitatea, este foarte importantă când vine vorba de ghidarea atenției utilizatorului și ajutarea acestuia să înțeleagă scopul produsului. Cu cât sunt mai puține elemente aranjate și dimensionate într-un mod potrivit, cu atât sunt mai mari șansele ca aceste obiective să fie atinse.
2. Este mai funcțional
Un design bun ar trebui constă, în primul rând, în funcționalitatea acestuia. La sfârșitul secolului al XIX-lea, Louis Sullivan aduce o inovație în domeniul designului cu renumita sa frază form follows function (forma urmează funcției), care va deveni apoi un principiu al designului, afirmând că forma unui obiect ar trebui să se reporteze în primul rând la funcția și scopul acestuia. S-a dorit astfel renunțarea la elemente „decorative” inutile și s-a ajuns la concluzia că un produs de design a atins cea mai bună formă a sa atunci când niciun alt element nu poate fi îndepărtat sau adăugat pentru a face rezultatul mai complet și mai funcțional decât este deja.
Produsele trebuie să aibă un design frumos, dar totodată și unul funcțional. Trebuie să fie, în același timp, și plăcute la vedere, dar și ușor de utilizat. De aceea, elementele grafice ce afectează lizibilitatea sau capacitatea de utilizare a unui produs de design ar trebui modificate sau chiar eliminate.
Web designul de la Google ilustrează foarte bine aceste elemente.
3. Este mai armonios, din punct de vedere vizual
Partea vizuală este, adesea, prima interacțiune a omului cu produsul, prin simțul văzului, care poate fi fugitivă (în câteva secunde) sau pe o durată mai lungă de timp (mai multe minute). Aceasta poate să încânte privirea persoanei respective și să-i atragă atenția sau poate să-i îngreuneze procesul de căutare a informațiilor de care are nevoie. Un design mai minimalist prezintă o armonie între elementele vizuale astfel încât este încântător pentru ochi.
Armonia vizuală constă în alegerea și dispunerea într-un anumit fel a textelor, formelor, culorilor și spațiilor negative în plan. Un design de produs ce aglomerează multe elemente grafice și multă informație într-un spațiu relativ mic îngreunează percepția vizuală.
4. Ierarhizează elementele și conduce privirea utilizatorului
Ierarhia vizuală determină ochiul utilizatorilor să urmeze un traseu, indicându-le o ordine în care să se uite la elementele ce compun designul. Designerii pot prioritiza, în acest fel, elementele mai importante în planul produsului prin culoare, formă, dimensiune, spațiere.
Spațiul negativ poate fi folosit cu numeroase scopuri. Prin distanțierea și spațierea unor blocuri de text, forme și culori pot fi scoase în evidență anumite informații importante, mesajul poate fi împărțit în mai multe secțiuni, astfel încât să aibă un aspect frumos, structurat, aerisit și totodată, să servească scopului său.
5. Creează un echilibru în designul produsului
Deși nu este ușor de realizat, echilibrul elementelor dintr-un design este vital pentru scopul, funcționalitatea și estetica produsului. Echilibrul dintre elementele designului presupune folosirea în mod corespunzător în plan a textelor, formelor, culorilor și spațiilor negative.
Mecanismul vederii periferice funcționează prin detectarea contrastelor dintre lumină și lipsa luminii. Din acest motiv, ochii noștri identifică rapid și cu ușurință blocuri de text, forme, culori, imagini sau alte elemente vizuale, grupându-le în blocuri de elemente. Printr-un design minimalist, putem ușor conduce privirea utilizatorului și ușura modul de utilizare a produsului sau de navigare în pagină.
6. Mesajul este mai clar
O altă caracteristică foarte importantă a designului este capacitatea acestuia de a fi ușor de înțeles pentru utilizatori. Utilizând un design minimalist, structurat și axat pe scopul principal al produsului respectiv, orice utilizator va înțelege mesajul transmis, deoarece i se comunică exact ce are nevoie.
Prin crearea unui design mai minimalist se pot scoate în evidență mai ușor anumite elemente, utilizatorul se orientează mai ușor în planul produsului și poate găsi ușor orice informație ce-l interesează, deoarece este mai aerisit, simplist.
7. Arată mai profesional
De multe ori, încărcarea unui design cu multe elemente vizuale (unele dintre ele fiind chiar redundante) fără o logică anume, poate da impresia privitorului că este realizat de un amator, deoarece nu a reușit să îndeplinească pe deplin scopul său, din punct de vedere funcțional și estetic, al respectivului design.
Designul poate arăta simplu și relativ ușor de realizat, însă abilitatea de a transmite multe prin puține elemente este un o îndemânare care necesită timp îndelungat de studiere în acest domeniu și practică.