O lansare de album nu presupune doar momentul efectiv al lansării albumului pe piață, ci și tot suspansul creat înaintea acestuia. (album rollout=procesul de promovare al unui album înainte ca acesta să fie lansat).
De obicei, formula unei lansări de album e simplă: un artist publică o piesă cu videoclip pe platformele de social media, lumea începe să vorbească despre asta și despre artist, iar pe parcursul a mai multor luni postează mai multe videoclipuri muzicale cu melodii noi, iar într-un final, lansează albumul.
Totuși, formula aceasta clasică nu este urmată întotdeauna de către artiști.
Haideți să ne uităm la câteva albume care au marcat industria muzicală din ultimii 10 ani, creând furori în rândul fanilor.
1. Because The Internet, Donald Glover
Donald Glover, cunoscut și sub numele de Childish Gambino este apreciat de fanii săi pentru poveștile pe care le creează în jurul unui album. Deși albumul ,,Awaken, My Love”, 2016 a primit mai multă atenție din partea publicului larg, ,,Because The Internet”, 2013 rămâne un clasic pentru iubitorii de R&B și Rap.
Înainte de lansarea albumului, Glover a scris și jucat în scurtmetrajul ,,Clapping For The Wrong Reasons“. Următorul scurtmetraj a fost ,,Chicken and Futility“. A anunțat că va ține concerte mai intime la conace/vile din New York și Los Angeles. În toate aparițiile sale publice din 2013, Donald poartă aceeași imbrăcăminte, și adoptă un caracter depresiv și ironic. Abia după lansarea albumului, am descoperit că el defapt juca caracterul personajului The Boy, din scurtmetrajul care acompaniază albumul.
2. Ginger, Brockhampton
Deși ultimul album al grupului Brockhampton e pe cale să fie lansat, grupul a avut parte de succes anii trecuți, comunitatea de iubitori mărindu-se în fiecare an. Albumul ,,Ginger”, 2019 face parte din lucrările scoase de băieți după controversa cu membrul Ameer Van, un album care arată că s-au maturizat și că acum sunt mai uniți ca grup.
În promovarea de dinaintea lansării, au fost publicate patru videoclipuri muzicale, unul în fiecare vineri, care au creeat o atmosferă de suspans în jurul așteptării albumului încă nelansat. Membrii, de asemenea, țineau live-uri regulate în care vorbeau cu fanii și au publicat merchendise sub formă de tricouri și hanorace care dezvăluiau titlul albumului.
3. The Life of Pablo, Kanye West
Kanye West este renumit pentru cât de haotice sunt promovările albumelor sale. De la anunțarea unui album cu ani înainte să fie lansat, ca apoi să facă concerte (listening parties) cu versiuni neterminate ale albumului, la a își proiecta fața pe clădiri, alături de noi piese pentru a promova albumul Yeezus, Kanye ne-a dovedit cât de imprevizibil poate să fie.
Kanye anunță în 13 decembrie 2015 că este în procesul de a termina al șaptelea album “I’m finishing my album and my next collection…” La începutul lui 2016 anunță titlul ,,So Help Me God“, promițând o tematică religioasă, urmând câteva piese pe Soundcloud, ca mai apoi Ye să anunțe un alt titlu pentru albumul său, ,,Swish“, o aluzie la o colaborare cu Nike. La sfărșitul lunii ianuarie, el anunță pe Twitter o primă listă cu piesele și data lansării, 11 februarie. După o serie de tweet-uri legate de album, el schimbă din nou numele albumului, dezvăluind doar acronimul, ,,T.L.O.P”. În ,,ziua lansării albumului”, Ye a fost prezent la show-ul de runway al propriei sale companii, ,,Yeezy“, unde a pus piese de pe album în mod aleatoriu. În 12 februarie, sunt publicate tweet-uri care anunță că albumul va fi publicat în acea zi, dar el ajunge pe platformele de streaming abia in 14 februarie 2016.
4. Astroworld, Travis Scott
Proiectul ,,Astroworld” a început cu mulți ani înainte ca albumul să prindă formă. Travis a anunțat numele ,,Astroworld”, al treilea album al său, înainte ca acesta să scoată pe piață al doilea album, ,,Birds in the Trap Sing McKnight”, 2016.
Albumul a fost anunțat cu 807 zile înaintea lansării, iar în tot acest timp, Travis Scott a reușit să țină fanii interesați, nerăbdători pentru proiect. El a postat nenumărate tweet-uri legate de album pe parcursul anilor, iar fanii au devenit nerăbdători, ceea ce a dus la apariția meme-urilor cu ,,Drop Astroworld”, iar odată cu publicarea coperții albumului, și aceasta a devenit un meme.
În mai 2017 scoate piesa ,,Butter Fly”, care nu a avut un impact fenomenal, dar apoi Travis schimbă managerul, lucru care i-a influențat mult cariera muzicală. La un an diferență, în mai 2018, lansează piesa ,,Watch” cu Lil Uzi Vert și Kanye West, fanii crezând că aceasta este un single de pe noul album, dar a rămas separată de universul ,,Astroworld”.
Pe 27 iulie apar statui cu capul lui Travis Scott, ca cel de pe coperta albumului, în diferite locații din Hollywood. Numele ,,Astroworld” este împrumutat de la un parc de distracții din Huston, pe care artistul îl frecventa în copilărie, înainte ca acesta să se închidă. Din coperta albumului reiese tematica de parc de distracții cu temă spațială, iar din videoclipurile de promovare ale albumului se putea observa clar că ,,Astroworld” nu o să fie doar un album, ci o experiență. Se anunță data lansării albumului, 3 august 2018, iar meme-urile cu ,,Drop Astroworld” se intensifică.
Albumul reușește într-o săptămână să vândă aproximativ 553.000 de copii, fiind un succes masiv pentru Travis, ale cărui foste albume au vândut aproximativ 80.000 de copii. ,,Astroworld” rămâne în memoria fanilor pentru că tot entuziasmul creeat de album s-a simțit mult timp înainte și după lansarea lui, cei mai norocoși având ocazia să meargă la festivalul ,,Astroworld”, devenit festival anual după succesul celui din 2018.
5. Mr. Morale & the Big Steppers, Kendrick Lamar
Kendrick Lamar, renumit în lumea Rap-ului și Hip-Hop-ului, are în discografia sa mai multe albume care au influențat într-un fel sau altul industria muzicală, ca ,,Good Kid, M.A.A.D City”, 2012, ,,To Pimp a Butterfly”, 2015 și ,,DAMN”, 2017.
Noul său album, ,,Mr. Morale & the Big Steppers”, 2022, a fost anunțat printr-un tweet care avea atașat un link către site-ul lui, oklama.com, acesta conținând numele noului album și data lansării într-un document. Tot pe site-ul artistului a fost făcută publică și coperta albumului, avându-l pe Kendrick cu spatele la noi, cu o coroană de spini pe cap și cu un copil în brațe. Pe Internet au început să apară teorii cu privire la sensurile din spatele titlului și al copertei, ceea ce a creeat mult suspans și mister în jurul albumului.
6. Beyonce, Beyonce
Totuși, nimic nu e mai bine decât să te trezești dimineața și vezi că un artist drag ție a scos un album. Deși majoritatea artiștilor își promovează albumele înainte de lansare, există și excepții de la această regulă, iar Beyonce este una dintre cei care au ieșit din tipar.
În 13 decembrie 2013, Beyonce publică un album autointitulat, când absolut nimeni nu se aștepta, iar acest album a vândut 618,550 de copii în prima săptămână. Deși nu a existat deloc promovare înainte de lansarea lui, el a fost bine primit de public, ajungând un clasic. A filmat videoclipuri pentru fiecare piesă, iar aceste informații nu au ajuns în ochiul presei, albumul fiind o surpriză totală. Fiind lansat și în luna decembrie, a fost ca un cadou de Crăciun.
7. Blonde, Frank Ocean
Nu putem vorbi despre promovarea de dinaintea lansării unui album fără să vorbim despre Frank Ocean. Deși prezența lui pe platformele de social media este aproape inexistentă și așa a fost întotdeauna, apariția albumului ,,Blonde”, 2016 a fost una memorabilă.
Ne întoarcem în timp, în toamna anului 2014, la doi ani după lansarea albumului ,,Channel Orange“, când primul semn al unui nou album este anunțat pe Tumblr.
Prea multe s-au întâmplat pănâ în momentul lansării albumului ca să înșir tot, dar cele mai importante evenimente au fost: apariția sa la Met Gala în 2014, unde a cântat acompaniat de o orchestră, a anunțat o revistă de 368 de pagini numită ,,Boy’s Don’t Cry Issue#1/ Album3“, care a lăsat fanilor impresia că următorul album o să se numească ,,Boys Don’t Cry“, echipa urmând să schimbe numele revistei în ,,Boy’s Don’t Cry Magazine“; apar pe platforma de socializare Reddit poze cu Frank Ocean și ASAP Rocky la filmările videoclipului piesei ,,Nikes“. Frank a petrecut în jur de un an în Japonia în 2015, unde a realizat și coperta alternativă a albumului Blonde. Tot în 2015, un producător cu numele de A-Track dezvăluie numele unei piese, ,,White ferarri“, care ar trebui să apară curând, neprecizând artistul (fanii au speculat că aceasta este una dintre lucrările lui Frank Ocean, datorită pasiunii lui publice pentru mașini, dar și pentru că textul ,,RARI” a apărut pe fundalul unei poze cu Frank). Urmează apariția pe albumul lui Kanye West, ,,The Life of Pablo“, pe piesa intitulată ,,Frank’s Track.”
În iulie 2016, pe site-ul oficial boysdontcry.co (acum, blonded.co) a fost postat un card intitulat ,,Date Due“, pe care sunt scrise dăți începând cu 2 iulie 2015, până la iulie 2016. Cu toate astea, niciun album nu este lansat în iulie.
În 1 august, website-ul a fost din nou actualizat, de data asta un video live, alb-negru, cu Frank Ocean alături de cineva într-un depozit, artistul construind ce avea să fie o scară spiralată. Acest live ține aproximativ două săptămâni. Deși data oficială a lansării albumului a fost anunțată, 5 august 2016, au trecut două săptămâni până ca fanii artistului să primească ceva. În ziua de 19 august a lansat un proiect vizual numit ,,Endless“, exclusiv pe Apple Music, iar fanii se întrebau dacă acesta este albumul mult așteptat. Videoclipul asociat proiectului este o versiune editată a celor 140 de ore de conținut din live-ul de pe site.
La doar o zi distanță, pe 20 august, Frank inaugurează 4 magazine pop-up în diferite locații, fiecare având stickere cu ,,blond” și ,,Boys Don’t Cry”, unde vindea, printre alte lucruri, și revista mult-așteptată, care conținea un CD cu un nou album. În aceeași zi, albumul ,,Blonde” apare exclusiv pe Apple Music.
Lansarea albumului ,,Blonde” a fost un eveniment glorios, neașteptat, dar care a depășit așteptările, dovedind faptul că deși Frank petrece puțin timp în atenția publicului, impactul asupra lui și asupra industriei nu poate fi măsurat.
Fun fact pentru curioși ca mine: Frank Ocean a semnat un contract cu Def Jam Recordings în 2009, a strâns bani pentru a își cumpăra drepturile de autor, dar era obligat prin contract să lanseze încă un album, pe lângă ,,Channel ORANGE”, 2012. Acela a fost proiectul ,,Endless”, ,,Blonde” urmând a fi publicat sub numele propriei sale case de discuri, ,,Boys Don’t Cry”.