În ultimii 10 ani s-au schimbat multe: tehnologia, trendurile, oamenii, a mai apărut și o pandemie între timp, însă notele de la Evaluarea Națională au rămas la fel. Cel puțin așa ne spune acest grafic realizat de Ministerul Educației :

Un elev mai tânăr

poza cu Octavian
Octavian, elev în clasa a IX-a la liceul Economic „Transilvania” din Târgu-Mureș

Cu părul blond și freza gelată, se apropie încrezător de mine. Are cam 15 ani. Își aruncă geanta de școală pe scaun și ia loc la masă. Suntem în cafeneaua de lângă liceul pe care îl frecventează ca boboc și tocmai l-am prins ieșind de la cursuri. Îi mulțumesc că a fost de acord să poarte această discuție cu mine și mă îndrept către bar pentru a comanda două cafele. Când observă că mă întorc la locul meu, închide jocul pe care îl joacă pe mobilul lui de ultimă generație și îl așează cu ecranul în jos pe masă. Acum atenția lui deplină este asupra mea.

Îi pun câteva întrebări pentru a-l scoate din curiozitatea care i se citește pe chip. Începe prin a-mi relata cum el a făcut parte din prima generație care a avut programa schimbată aproape complet. În 2017, când a intrat în clasa a V-a profesorii lui au trebuit să se familiarizeze cu noua planificare „Nu știu dacă s-au adaptat ușor la programa nouă, dar au făcut-o”. Când a intrat în clasa a VII-a, a venit pandemia Covid-19. Așa că, Octavian, elevul din clasa a VIII-a, a dat examenul de Evaluare Națională din 2021 într-o perioadă nefavorabilă. Cu toate că statistica de mai sus ne arată ca diferențele de note sunt mici, elevul simte altceva:

Pandemia m-a încurcat, pentru că am făcut online majoritatea anului. Probabil luam notă mai mare dacă făceam fizic.

Octavian

Prin autoevaluare, consideră că pe o scară de 1-10, cifra 6 este potrivită pentru efortul depus la învățătură. Puștiul consideră că părinții lui l-au împins de la spate foarte mult pe parcursul anului, susținându-l și financiar prin mediațiile de care a beneficiat. „Învățam doar ce îmi dădeau profesorii din particular”. Chiar dacă a frecventat orele la una dintre cele mai elitiste școli generale din oraș, a simțit că profesorii nu i se puteau dedica complet în timpul orelor. Plus, trendul de a avea profesori în particular este foarte în vogă acum.

Touși modestia și buna creștere ies la iveală când îmi spune că mediul privilegiat din care provine a fost un avantaj în lupta pentru media dorită la examen.

Un copil care provine dintr-un mediu socio-economic vulnerabil nu cred ca ar putea lua aceeași notă ca și mine. Sistemul nu este în avantajul lui.

Octavian

Încheie conversația prin a-mi spune că a mers la examen încrezător, fără teamă și că în final a fost mulțumit cu notele obținute. Și-ar dori ca după liceu să devina contabil.

Sfaturile unui elev bătrân

Schimbăm peisajul cafenelei zgomotoase și pline de tineri, cu unul liniștit și echilibrat. Locul in care am discutat este camera de studiu a profesoarei de limba și literatura română, Claudia Văidean. Ea a fost de acord să îmi destăinuie câteva dintre tainele succesului la examenul de Evaluare Națională.

Dna. profesoară Claudia Văidean la catedră
Prof. Claudia Văidean, Școala Gimnazială „Romulus Guga”, Târgu-Mureș

Profesoara consideră că, atâta timp cât într-o clasă sunt 28-30 de copii, poate că sunt necesare meditațiile în particular. Pregătirea trebuie centrată pe elev, ori este imposibil ca într-o oră să îi oferi atenție, prin întrebarile pe care i le pui, sau ocaziile pe care i le oferi să răspundă, mai mult de o singură dată „Mă strădui ca în timpul orelor fiecare elev din clasa în care mă aflu să vorbească măcar o dată”. Întrebările adresate la finalul orelor și în pauză sunt încurajate, deoarece pot clarifica multe dintre întrebările avute.

Nu aprob meditațiile, dar le înțeleg necesitatea acestora. Le dă încredere în ei.

Claudia Văidean

Pregătirea pentru examen începe din clasa a V-a, dar e prematur să spunem acest lucru, deoarece copilul nu conștientizează importanța stăpânirii materiei. Serios ar trebui să înceapă din clasa a VII-a, pentru a putea stăpâni teoria, iar mai apoi exercițiile din clasa a VIII-a. Atât elevii cât și părinții trebuie să cunoască programa, iar lecțiile să fie învățate în mod constant, nu în salturi.

Înainte de examen

În clasa a VIII-a ne bazăm pe consolidare, pe recapitulare și mai puțin pe învățarea de noțiuni noi. Cu 3 luni înainte de examen un elev ar trebui să aibă toată materia parcursă și să înceapă recapitularea. Își îmbunătățește cunoștințele prin eliminarea greșelilor, și prin exercițiu.

Cu o lună înainte de examen trebuie să fie relaxați și să considere fiecare temă și test rezolvat, o posibilă rezolvare. Este momentul în care trebuie să învețe să se autoevalueze, să știe cum se aplică baremul și ce se punctează la fiecare exercițiu.

Cu două săptămâni înainte este o perioadă care îi bulversează. Se produce un hiatus deoarece se îmbunătățește vremea, miroase tot mai tare a vacanța și își doresc să treacă cât mai repede peste examen. Este perioada când elevii învață să strângă din dinți și să continuie pregătirea. „ Cu două săptămâni înainte de examen, elevii trebuie să își călească răbdarea.

Cu 3 zile înainte de examen, dna. profesoară îi sfătuiește să parcurgă fișele din portofoliul individual, cu schemele lecțiilor. Parcurgând aceste fișe, pe lângă faptul că repetă materia, au confortul că fac ceva în sensul acesta. Acum nu mai e vreme să învețe ce nu au învățat în anii anteriori, ci doar de repetat și reîmprospătat. „Nimeni n-a murit din cauza unui examen”

„Eu în toți anii i-am sfătuit pe elevi ca în ultima zi să nu mai învețe. Ultima zi este o zi pe care și-o acordă fiecare unei discuții cu sinele”. Cu o zi înainte ar trebui să se odihnească, să se încurajeze, sa facă plimbări în aer liber, să își pregătească instrumentele de scris și sa încerce să atragă energie pozitivă.

După examen

Elevii fug de liceele tehnologice și de arte și meserii din cauza societății. Există părerea că toată lumea trebuie să urmeze un liceu și că diploma de bac este lozul câștigător către facultate. Cei care se opun mai tare sunt părinții lor. În școlile din România, talentele copiiilor rămân nedescoperite. „Cei care nu au note foarte strălucite, găsesc mult mai ușor loc de muncă dacă termină o școală de arte și meserii sau o filieră tehnologică”.

După părerea dnei. profesoare, depinde de maturitatea copilului dacă are sau nu nevoie de meditații în particular. „Sunt elevi care se descurcă foarte bine singuri și merg la meditații doar ca să își asigure confortul psihic că fac pregătire.”

Atât Bacul cât și Evaluarea Națională sunt la fel de importante, sunt examenele pe care le dai la finalul unei etape. Ambele sunt dovada că ești apt să treci la nivelul superior.

Nota nu se dă pe cât știe copilul

Poate suna ca o afirmație dură, dar explicația profesoarei este următoarea: ”Atât copiii cât și părinții trebuie să înțeleagă că nota nu se dă pe cât știe, pe toate cunoștințele lui. O notă reprezintă cât a scris sau cât a spus în ziua respectivă. Este influențată de foarte mulți factori. Unul dintre ei este emoția pe care o avem întotdeauna când răspundem”

Am încheiat discuția într-o manieră pozitivă, în ideea că trebuie să fim conștienți că: „un examen e un examen, reprezintă mult din viața noastră, dar nu totul

Abordarea psihologului

Prof. Consilier școlar Camelia Naste, Școală Gimnaziala nr.7, Târgu-Mureș

Copiii sunt îngroziți de acest examen din diverse cauze. Dna. Prof. Consilier școlar, Camelia Naste consideră că cele mai astringente probleme legate de evaluarea națională din punctul de vedere al elevilor sunt:

  • prea multă materie
  • presiunea din partea părinților în ceea ce privesc notele
  • presiunea cauzată de școală în ceea ce privește predarea online

În ceea ce privește alegerea corectă a liceului, dna. Consilier ne spune că accesul la informații corecte și actualizate în ceea ce privește ofertele educaționale, ofertele profesionale și nu în ultimul rând informații în ceea ce privesc materiile studiate pe parcursul anilor de liceu, sunt esențiale în luarea deciziei potrivite. „Un alt aspect deosebit de important îl are consilierea privind opțiunile școlare și profesionale, care sunt axate pe activități specifice pentru stabilirea intereselor personale și care să coincidă cu capacitățile și profilul personal al elevului.” Argumentarea alegerii liceului dorit reiese tocmai din accentul care trebuie pus de către elev pe interesele personale, capacitățile lui și profilul personal. Ele fac parte dintr-o pregătire anterioară în ceea ce privește autocunoasterea.

Anxietatea dinaintea și din timpul examenului pot fi stăpânite prin „participarea la activități specifice desfășurate atât individual cât și colectiv axate pe autocunoaștere, managementul timpului, tehnici de învățare, managementul stresului sau prin tehnici de gestionare a emoțiilor” ne sfătuiește dna. Camelia. Acestea ar trebui realizate pe parcursul claselor a VII-a și a VIII-a cu sprijinul profesorului diriginte și al consilierului școlar.

După examenul de clasa a VIII-a se realizează un pas important spre maturizare. „Evaluarea Națională face parte din responsabilizarea elevului în ceea ce privește alegerea propriului traseu în viață”. Examenul de clasă a VIII-a deschide drumuri spre realizarea profesională, fiind considerat prima treaptă în construirea propriei cariere.

Niciodata nu te stresa pentru examene, indiferent cât de important este

Octavian

Leave A Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *