Aplicația Uber funcționează în România din 2015, pe vremea când o mașină ajungea la comandă în doisprezece minute. Aceasta este prezentă în București, Cluj, Iași, Timișoara și Brașov.

În cei patru ani de când este în România, compania Uber a reușit să convingă o mare parte din clienții firmelor de taximetrie, acum având și concurentă.

În anul 2017, la doar doi ani de la apariție, erau înregistrați în jur de 3.000 de șoferi care le făceau concurență taximetriștilor și numărul lor a crescut considerabil. Însă relația dintre șoferii taximetriști și cei de Uber s-a înrăutățit în luna martie 2017, ducând și la acte de violență, dar în același timp taximetriștii susțineau că nu își doresc eliminarea Uber de pe piață ci doar reglementarea sistemului.

“Noi nu am cerut niciodată eliminarea Uber sau a celorlalte firme, dar vrem să fim toți egali în fața legilor și a impozitelor plătite la stat. Eu zic ca e normal, nu?”


Viorel Deac, șofer taximetrist de 7 ani în Cluj-Napoca

Domnul Viorel spune că nu toți taximetriști sunt la fel și nu ar trebui băgați în aceeași oală.

”Doar pentru că există oameni aia fără coloană vertebrală, ca să nu le zic altcumva, care tot ce vor e sa fure clientul și nici măcar nu au grijă de propria mașina, nu înseamă că toți suntem așa. Uite, de exemplu, eu aștept să mi se termine tura pentru a-mi aprinde țigara – nu mi se pare respectuos față de client să mi-o aprind de față cu el, de fiecare data când urcă în mașină – pornesc aparatul și îi cer exact cât zice și nu în ultimul rând, întotdeauna am dorit ca clientul să ajungă în siguranță la destinație. Există și taximetriști buni!”

Dar puține cazuri sunt ca Viorel, numeroși clienți plângându-se de serviciile taximetriștilor. Țigara aprinsă și scoasă pe geam, lipsa aerului condiționat și curentul format de toate geamurile deschise, mașini murdare, curse scumpe și nedrepte, alegerea traseelor mai lungi, acestea sunt doar câteva dintre motivele clienților de nu mai folosi serviciul de taximetrie ci cel de ridesharing.

În 2017, la primele plângeri, reacția companiei Uber a fost foarte pacifistă, a fost deschisă la orice dezbatere care să ducă la reglementarea serviciilor pe care le oferă în România, însă să nu oprească cu totul serviciile Uber și ca acestea să fie definite corect. Uber nu este un serviciu de taxi – este o aplicație de mobil care permite oamenilor să își împartă mașina contra cost, transparent, sigur și 100% fiscalizat.

”Uber și partenerii săi contribuie cu milioane de lei la buget și oferă un serviciu folosit cu încredere de peste 2,5 milioane de oameni din România. Demersul COTAR, bazat în bună parte pe dezinformare, echivalează cu încercarea de a dez-inventa Internetul, în avantajul câtorva și în dezavantaju la zeci de mii de oameni. Nu poți opri inovația tehnologică doar pentru că, odată cu ea, ești nevoit să evoluezi și tu. Dacă pentru COTAR sunt prioritare interesele transportatorilor și ale firmelor de taxi, pentru Uber România prioritare sunt satisfacția și siguranța oamenilor care se deplasează prinorașe”

au sustinut oficialii Uber in 2017

Acum, în 2019, la data de 16 mai, a fost produs un val imens de nemulțumire prin clienți dar și șoferi. A fost schimbată legea taximetriei (38/2003), prin care într-adevăr companiile Uber, Bolt șiClever nu au fost înlăturate, dar şoferii care foloseau aceste aplicaţii puteau fi amendaţi mult mai uşor şi riscau amenzi de până la 5.000 de lei.

Mai exact, ordonanţa elimina sintagma „în mod repetat” din Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi. Până atunci persoanele care erau prinse că efectuau ”în mod repetat” transport public de persoane, contra cost, erau taxate cu amenzi de la 1.000 lei la 5.000 lei. În luna mai, „cu ajutorul” noii ordonanţe, poliţiştii nu au mai avut nevoie să demonstreze că şoferiii Uber, Bolt sau Clever transportă persoane în regim de taxi, în mod repetat. Pentru a le putea da amenda, a fost necesar doar să fie prinşi făcând asta o singură data, iar de aici a început totul.

Ce s-a întâmplat încă din prima zi în care ordonanţa a intrat în vigoare?

Poliţia a început să anunţe în fiecare zi numărul persoanelor sancționate „care efectuau transport public de persoane contra cost în regim de închiriere, pentru nerespectarea prevederilor Legii 38/2003 privind transportul în regim taxi sau de închiriere.

Sancțiunea monetară nu a fost îndeajuns, iar o altă măsură a polițiștilr a fost suspendarea și interzicerea dreptului de utilizare a vehiculului pentru o perioadă de șase luni, prin reținerea certificatului de înmatriculare și a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare.

„Numărul şoferilor activi pe aplicațiile companiilor de ridesharing a fost ieri cu 25% mai mic decât media zilnică, ceea ce a facut ca timpul de așteptare să crească la peste 10 minute. Acesta este rezultatul incertitudinii create de întârzierea adoptării unor reglementari specifice şi de intrarea în vigoare a modificărilor la legea taximetriei. Acestea din urmă pot da naştere unor abuzuri împotriva şoferilor care sunt înscriși pe aceste platforme, cu amenzi de zeci de mii de lei şi chiar confiscarea plăcuţelor de înmatriculare pentru 6 luni”


declaraţia comună a celor trei aplicaţii Uber, Bolt şi Clever din primele zile

Iar abuzurile nu s-au oprit doar la polițiști, aceștia și-au luat complici pe taximetriști.

”Aici în Cluj nu au fost foarte multe amenzi, însă eu am avut norocul de a prinde seara norocoasă. Ăștia au fost mână în mână cu taximetriști! Am primit o comandă, undeva lângă Arenă, s-a urcat domnul și normal, am încercat să fac conversație cu el și ghici cine mă oprește când întorc mașina? Poliția!”


Călin Dumitrescu, șofer pe Uber de 2 ani

Acesta a povestit cum taximetriștii dădeau comenzi false, se urcau în mașină ca și cum nimic nu s-a întâmplat iar undeva pe drumul comenzii, era așteptat de poliție.

”Eu am avut noroc că mi-au dat doar amendă, că nu știu ce făceam fără mașină la muncă. Acum sunt curios dacă o să mi-o plătească firma, cum a anunțat la început.”

Ridesharing-ul, legal în România 

După o lună de abuzuri și frică pentru șoferii de Uber, Bolt și Clever, s-au anunțat și vești bune. 

Într-o ședința de Guvern care a avut loc în data de 25 iunie, Viorica Dăncilă a precizat faptul că instituția va adopta Ordonanța de Urgență care reglementează legea ridesharing-ului, promisă de aproape două luni.

”S-au obţinut toate avizele în timp record pentru un proiect de asemenea anvergură. Azi (marţi, 25 iunie 2019) am obţinut şi avizul CES-ului iar acest lucru ne-a permis să-l ridicăm pe ordinea de zi”.


Ministrul Transporturilor

Răzvan Cuc a explicat că ”Ordonanţa de Urgenţă are în vedere definirea activităţilor de transport alternativ, a modului de efectuare a acestuia şi a tuturor actorilor implicaţi, modalitatea de reglementare a platformelor digitale şi a tuturor operatorilor de transport alternativ, modalitatea de fiscalizare a veniturilor obţinute în urma acestor activităţi, atât de conducătorii auto cât şi de operatori, cât şi stabilirea obligaţiilor ce trebuie stabilite de platforme sau de conducătorii auto”, conform MEDIAFAX.RO.

Problema ridesharing-ului în România a fost amânată timp de 5 ani, iar acum a fost reglementată în doar două luni, fiind respectate toate procedurile cum trebuie. Din păcate, multe partide politice nu au susținut ordonanța și au spus cu ardoare că nu este ”o problemă urgentă”. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, s-a luptat pentru cei 2,5 milioane de utilizatori și zeci de șoferi și a reușit.

Acum clienții au liberul arbitru în alegerea serviciilor de transport, șoferii companiilor de ridesharing pot circla liniștiți și chiar și taximetriști o să fie mulțumiți, ordonanța venind cu mai multe detalii în viitor.

Leave A Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *