În trecut, oamenii erau educați în mare parte de către persoanele cunoscute din jurul lor. Mai precis, aceștia urmau exemplele familiei sau a prietenilor pentru a avea o părere despre unele subiecte. Mentalitățile și părerile oamenilor sunt foarte diverse, fiecare persoană având o părere diferită despre anumite subiecte care ne înconjoară. Prin argumente și exemple clare, un om poate fi foarte ușor de convins în a-și schimba părerea sau pentru a afla informații despre subiecte necunoscute sau neclare. Astăzi, social media este una dintre cele mai dezvoltate și complexe forme de comunicare între oameni. Prin social media vezi părerile și modul prin care alți oameni gândesc prin simplul fapt că este o lume în care gândurile și ideile persoanelor pot fi accesate foarte ușor, prin faptul că acestea sunt postate pe rețelele de socializare. În online, poți foarte ușor să aflii lucruri importante despre subiectele din jurul nostru, informații necunoscute, comunicate de către persoane total necunoscute. Având o părere diferită, dar poate neclară despre un subiect, este foarte ușor să îți formezi o opinie despre ceva sau chiar o mentalitate diferită decât cea precedentă, reușind să te autoeduci prin implementarea unei mentalități noi.

Așadar, în zilele noastre, este foarte ușor să afli informții noi și benefice despre anumite subiecte. Astfel, un om se poate educa și iși poate schimba mentalitatea prin simpla urmărire a unor persoane de pe social media, care oferă simple argumente clare, care fac cititorul să iși schimbe percepția despre ceva anume.

Pe de o parte, generația noastră se axează foarte mult pe corectitudine și moduri prin care ar trebui să ne comportăm în societate pentru a nu-i jigni pe cei din comunități diferite sau persoane care au trecut prin situații dificile pentru a fi respectate și pentru a fi sprijinite de către cei din jur. Există foarte multe persoane care se informează foarte mult despre anumite subiecte care pot fi dureroase sau o formă de lipsă de respect pentru alții. Prin social media, unele lucruri sunt explicate și foarte ușor înțelese de către cei din jur, lucru care ar putea ajuta. Generația actuală este foarte atentă acum la ceea ce se spune pe social media de către alte persoane, pentru a observa dacă acel lucru este unul etic și corect. Spre exemplu, mai ales pe aplicația TikTok, se observă foarte mult faptul că dacă o persoană postează un lucru jignitor, dar poate despre care nu cunoștea că este jignitor, cei care observă acel conținut, încearcă să educe aceea persoană, pentru a o face să înțeleagă ce nu a făcut bine. Un exemplu foarte bun despre această situație este modul prin care unele persoane abordează aspecte din diferite culturi sau expresii, care pot fi jignitoare într-o oarecare măsură pentru persoanele de culoare. Începând cu anul 2020, s-au observat pe rețelele de socializare foarte multe postări, prin care unele persoane încercau să ofere informații și argumente de ce este jignitor pentru o anumită cultură să faci unele lucruri. Prin foarte multe alte exemple, se observă modul prin care oamenii își iau informții despre anumite culturi sau comunități, pentru a nu jigni și pentru a se documenta. Tot prin rețelele de socializare, în mare parte, oamenii s-au educat și documentat și despre mișcarea Black Lives Matter, din SUA, care susține anti-rasismul, dar oamenii au mai primit foarte multe informații și despre comunitatea LGBTQ+. Comunitate care luptă pentru a avea dreptul la iubire exact ca și persoanele heterosexuale, informații care nu erau foarte bine cunoscute de unele persoane înainte de dezvoltarea complexă a rețelelor de socializare. Așadar, este observat faptul că oamenii se pot educa foarte ușor prin acumularea de informații din online. Aceste informații pe care probabil nu le-ar fi putut afla de la bunicii care stau într-o zonă rurală și care sunt necunoscute de persoanele mai în vârstă.

Planeta noastră se confruntă cu probleme majore asupa unor aspecte precum: încălzirea globală și schimbarea climei. Acestea sunt foarte des abordate ca fiind niște subiecte negative asupa populației, iar prin media se încearcă convingerea oamenilor în a schimba ceva în stilul lor de viață pentru a proteja viitorul. Social media este una dintre cele mai complexe surse de a afla informații importante despre ceea ce ne înconjoaraă. Așadar, este foarte ușor să aflii informții concrete despre subiecte care au un impact major asupra societății și a vieții oamenilor. Online se găsesc foarte multe surse și informții despre cum schimbarea climei este o problemă majoră asupra planetei și ce ar trebui să facă oamenii pentru a proteja mediul înconjurător. Aceste schimbări asupra climei au apărut într-un mod natural, dar și din cauza oamenilor și a acțiunilor lor. Poluarea este unul dintre cei mai importanți factori asupra schimbării climei și a încălzirii globale, aspecte care au informat oamenii despre aceste subiecte prin forme de comunicare media. Online există o multitudine de surse care oferă informații despre cum are loc încălzirea globală, pentru a face oamenii să înțeleagă de ce aceasta este o problemă majoră. Se găsesc o mulțime de articole, postări, videouri și forografii care abaordează acest subiect ca fiind unul foarte periculos pentru societate. Spre exemplu, pe YouTube se găsesc o multitudine de videouri despre încălzire globală și schimbarea climei, pentru a ajuta oamenii să se educe având în vedere această problemă. Un exemplu de acest tip de conținut este „Climate Change Explained Simply”, postat de TDC, în anul 2015. Acest video oferă oamenilor informații comunicate într-un mod prin care subiectul să fie înțeles de toată lumea cu exemple clare și precise, care să facă oamenii să perceapă mai ușor acest subiect. Mai mult, există foarte mulți activiști care încearcă să convingă oamenii de aceste probleme ale planetei, spre exemplu Greta Thunberg, este un icon pentru încercarea sa de convingere a liderilor lumii de problemele asupra schimbărilor climatice. Ea s-a făcut remarcată prin social media, conturile sale de pe rețelele de socializare, crescând semnificativ după momentul în care ea a decis să se facă remarcată prin informarea populației asupra unor subiecte de mare interes, pe Instagram având peste 14 milioane de urmăritori. Un articol de la BBC, scris de Kevin Keane și care se numește „Why are not people doing more about climate change?” subliniază care sunt factorii care i-au convins pe unii oameni în a schimba ceva în stilul lor de viață pentru a încerca de a reduce schimbările majore ale climei. Mai multe persoane au luat parte la un studiu pentru acest articol de la BBC, care suține faptul că mai mult de 30% dintre persoane au luat acțiuni datorită mișcării conduse de Greta Thunberg și de informațiile date de către guvern. 60% dintre persoane au fost convinse de filmele despre planetă și lumea animală ale lui David Attenborough, iar alte aproape 65% dintre persoanele care au luat parte la studiu au fost convinse de procedurile de reciclare propuse de primari în unele zone din SUA. Acest lucru, susține punctul meu de vedere asupra faptului că social media este o formă semnificativă de educare a oamenilor despre subiecte importante și că prin aflarea a cât mai multe informații încearcă să facă un lucru semnificativ.

Cu siguranță există o multitudine de persoane care își iau informațiile din social media și încearcă să afle lucruri noi sau să se documenteze despre informații necunoscute. Multe persoane au o părere personală despre unele subiecte, iar oamenii receptivi acceptă alte păreri diferite față de părerea lor personală, câteodată chiar schimbându-și în totalitate percepția și mentalitatea despre unele informații. În același timp, există un număr foarte mare și de persoane care au o percepție total opusă. Acești oameni au o viziune personală despre unele subiecte abordate de societate și având în vedere toate argumentele văzute aceștia tot refuză să își schimbe părerea, care câteodeată probabil nu este una etică. Se observă clar pe rețelele de socializare că există o multitudine de persoane diferite cu păreri diferite și mentalități diverse, așadar există și persoane care acceptă doar părerea lor. În special pe Facebook, se observă persoane care în momentul în care văd o părere diferită decât a lor, aceștia adoptă o atitudine de superioritate și încearcă să facă tot posibilul să refuze părerea altor persoane. Spre exemplu, având în vedere pandemia de Covid19, părerile oamenilor au fost foarte împărțite în legătură cu vaccinul împotriva virusului. Chiar dacă existau o multitudine de surse care argumentau de ce vaccinul este unul benefic, multe persoane nu erau de acord cu vaccinarea, încercând să facă tot posibilul să convingă alți oameni să nu se vaccineze. Este cunoscut faptul că doamna senator a partidului AUR, Diana Șoșoacă este una dintre persoanele care susținea mișcarea anti-vaccinare, aceasta ieșind în evidență în social media și la televizor, cu atitudinea sa care îndruma populația să nu se vaccineze. Aceasta găsea o mulțime de argumente care susțineau de ce refuză vaccinarea și spunând că „În momentul de față se face un experiment cu acest vaccin, până în 2023 este vorba despre un test, iar medicii sunt cobai în acest lucru.” Prin acest argument, se observă faptul că oamenii sunt foarte diferiți, iar prin social media aceștia pot fi foarte ușor influențați de unele păreri.

Așadar, prin argumentele prezentate se observă faptul că oamenii pot primi educație prin social media asupra unor subiecte de interes. Fiecare persoană percepe părerile într-un mod diferit, dar este clar faptul că oamenii pot învăța foarte multe lucruri benefice și importante prin postări sau subiecte abordate pe rețelele de socializare. Având în vedere faptul că există o mulțime de caractere diverse, unele persoane sunt mai greu de convins despre un subiect, iar altele sunt foarte receptive sau foarte ușor de influențat asupra unor subiecte. În momentul de față, social media este cea mai puternică formă de exprimare a părerilor, astfel este clar că oamenii își iau informațiile și își pot schimba părerile despre anmite lucruri prin simplul fapt că văd părerea altor persoane. Este clar faptul că oamenii se pot educa prin social media, având în vedere faptul că rețelele de socializare sunt concepute pentru a oferi informații despre diverse subiecte, acestea putând fi înțelese de foarte mulți oameni și mai ales de către cei care probabil nu cunoșteau prea multe informații despre subiecte de interes.

Bibliografie

  1. TDC. (2015), Climate Change Explained Simply, YouTube.
  2. Kevin Keane. (2021), Why are people not doing more about climate change?, BBC News.
  3. Wikipedia
  4. Fanatik News. (2021), Senatoarea Diana Șoșoacă despre vaccinare: “Eu nu sunt anti-vaccinistă, am făcut toate vaccinurile copilăriei”