Voi începe acest articol prin a recunoaște că fericirea este un concept abstract care poate varia în funcție de perspectiva personală. Dicționarul definește fericirea drept o ,,stare de mulțumire sufletească intensă și deplină.”, însă știm cu toții că fericirea a reprezentat de-a lungul secolelor multiple lucruri, de la scopul cel mai important al vieții sau la împlinirea într-un anumit domeniu până la asigurarea unei răsplăți în viața de apoi. Ba mai mult, după un sondaj de opinie ipotetic, vei fi surprins să descoperi că fericirea poate fi pentru unii o oră în cafeneaua favorită cu prietenii sau o oră de cântat la chitară, în timp ce pentru alții reprezintă o vacanță de lux în Dubai, casa de vis sau un BMW X6.

Așadar, în timp ce definiția fericirii e foarte greu de stabilit, opusul ei, nefericirea, are niște indicatori destul de clari. Deci, dacă mergi pe stradă cu capul în pământ, nu ai motivație suficientă pentru task-urile zilnice și nu te mai încântă lucrurile de altădată, atunci e posibil ca acest articol să fie pentru tine.

Fără alte introduceri, să începem:

Ești nerecunoscător

Nu, nu voi începe acest articol cu o acuzație. Sunt sigură că poți numi instant 5 lucruri pentru care ești mulțumit în prezent. Însă din păcate, ființele umane au fost proiectate să privească constant jumătatea goală a paharului. Avem deseori tendința să ne concentrăm asupra proiectelor nereușite, eșecurilor, a interacțiunilor de proastă calitate sau zilelor ploioase și nu realizăm că această mentalitate ne induce o stare de tristețe. Așadar, îți propun un mic exercițiu: data viitoare când ești tentat să te plângi de contextul în care te afli, gândește-te în schimb la o persoană, un gest sau o întâmplare pentru care ești mulțumitor și observă ce merge diferit.

Photo by Bryan Garces on Unsplash

Nu-ți faci timp pentru tine

Știu că time-management-ul este un topic complet diferit pe care voi alege să nu-l dezvolt astăzi. Ce e reținut este faptul că de multe ori suntem prinși între task-urile zilnice, treburile casnice și un program de somn acceptabil și uităm complet de noi. Spre exemplu, când a fost ultima oară când ai închis voluntar toate tab-urile și ecranele și ai ieșit la o plimbare singur? Când ai înlocuit ultima dată dușul grăbit de nu mai mult de 5 minute cu o baie terapeutică sau când ți-ai pus ultima oară căștile și adidașii în picioare și ai făcut puțină mișcare? Desigur, aceste întrebări retorice sunt inutile deoarece în mintea ta au răsărit deja câteva gesturi de ,,self-care” cărora nu le-ai mai acordat suficient timp în ultima perioadă. Așadar, ce mai aștepți?

Te înconjori cu oamenii nepotriviți

Poate ai citit acest subtitlu și te-ai gândit că nu te regăsești absolut deloc aici, întrucât oamenii din viața ta sunt minunați și nu ai nevoie de un străin care să-i critice într-un articol de pe internet. Înainte să te agiți inutil, nu e vorba despre ce ești tentat să crezi. Da, știu, sau mai degrabă, sper că ai prieteni care te apreciază și o familie iubitoare, însă nu poți trăi tot timpul în compania lor. Poate colegii de lucru fac glume care te indispun, poate vânzătoarea de la colț te primește mereu îmbufnată și așa mai departe. De asemenea, mediul online joacă un rol deosebit de important în evoluția stării tale de spirit. Oprește-te o secundă și analizează cu atenție cu prezența cui ai ales să te înconjori și amintește-ți că nu poți fi fericit într-un context care te face nefericit.

Photo by Kimson Doan on Unsplash

Trăiești nesănătos

Din nou, aceasta nu este o acuzație. Sau poate e. Cred cu tărie în celebrul citat ,,mens sana in corpore sano” și de asemenea, s-a dovedit științific de-a lungul timpului că mintea noastră se află într-o strânsă legătură cu corpul. Prin urmare, dacă se întâmplă deseori să-ți neglijezi programul de somn, să sari peste mese, să faci exces de cafea, zahăr sau tutun sau pur și simplu să nu acorzi destulă atenție stilului tău de viață, atunci ia în calcul faptul că un mod de viață nesănătos poate juca un rol deosebit de important când vine vorba de nivelul tău de fericire. Dacă vrei să afli mai multe despre acest fenomen, las aici un podcast despre relația dintre starea ta de spirit și stilul tău de viață care ți-ar putea fi de folos.

Îți petreci ziua pe întuneric

De foarte multe ori ne trezim cu lipsă de chef, cu draperiile trase, fugim la bucătărie să ne facem o cafea și ne începem rutina zilnică într-o cameră obscură, apoi la sfârșitul zilei ne simțim obosiți de ecrane și lumină artificială și ne întrebăm unde ne-a dispărut pofta de viață. Poate nu este cazul tău, însă personal realizez adesea că îmi petrec zilele în fața unui ecran pe întuneric. Ei bine, vei fi surprins să afli că la acest capitol ne asemănăm destul de mult cu plantele, deoarece expunerea organismului la lumină solară ajută corpul uman să producă serotonină, supranumit și ,,hormonul fericirii”. Așadar, înainte să te plângi de dimineața ta oribilă, trage perdelele, deschide geamul și bucură-te câteva clipe de soare.

Photo by pixpoetry on Unsplash

Faci lucrurile pe pilot automat

What’s that? Dacă vei căuta un curs de yoga pe youtube, vei observa că una dintre principalele afirmații repetate de-a lungul videoclipului este ,,be present”. Deși ai putea fi tentat să etichetezi asta drept o aberație din cultura New Age, nu sări prea repede la concluzii. Majoritatea persoanelor trăiesc într-o permanentă zonă de confort, repetând cel puțin 10 acțiuni în fiecare zi. Acesta nu este un lucru rău, însă rutina ne îndeamnă deseori să nu acordăm atenție momentului prezent și să trăim din pură inerție. Pe termen lung, acest mod de a trăi te va face să te simți absent și incapabil să te bucuri de momentele frumoase din viață. Și să fim sinceri, nimeni nu-și dorește asta. Singurul sfat pe care-l am e să devii mai conștient de prezent și dacă simți că te-ar ajuta, să încerci meditația. Here is a little start.

Citești articolul ăsta

Pe bune. Dacă știi că nu ți-e bine și ești trist, de ce cauți soluția într-un articol la întâmplare de pe internet? De ce nu suni un prieten? De ce nu-ți vizitezi părinții, de ce nu ieși la o plimbare sau de ce nu-ți faci curaj să-ți suni terapeutul și să recunoști că nu ești în regulă? Sunt convinsă că poți lua câteva sfaturi utile din tot acest articol, însă cea mai bună soluție e să-ți asumi responsabilitate pentru starea ta de spirit și să începi să cauți activ soluții în loc să te complaci în confort și victimizare. Și înainte să te simți atacat și să închizi acest tab, consideră acest articol doza de motivație care-ți lipsea.

În concluzie,

sper că ai citit acest articol cu o doză de gândire critică și detașat emoțional și că vei reuși să găsești în scurt timp rețeta proprie a fericirii care te va ajuta să crești. Până atunci, nu te descuraja și nu renunța la încercarea de a-ți îmbunătăți calitatea vieții. Peace out! 🙂

Photo by Daniel Mingook Kim on Unsplash