Anul 2022 a fost unul memorabil pentru industria muzicală. Artiști de renume au lansat noi proiecte, au uimit ascultătorii și au reușit să atingă noi recorduri în vânzări și în topurile muzicale. Săptămâna aceasta au fost publicate nominalizările la premiile GRAMMY, cele mai prestigioase premii din industria muzicală în vest. Mai jos voi enumera prezicerile mele personale în legătură cu cine cred că va câștiga în 7 dintre categorii (preferatele mele), împreună cu motivația pentru care le-am ales. Câștigătorii vor fi anunțați pe 5 februarie 2023.


1. Album of the Year – „RENNAISANCE” de Beyoncé

După succesul primului single din 2022, „BREAK MY SOUL”, Beyoncé a lansat întregul album „RENNAISANCE” pe 29 iulie, ca un prim act într-o trilogie de proiecte, iar acesta a debutat în numeroase topuri internaționale pe locul 1. Albumul este o încercare inovativă de combinare a mai multor genuri muzicale, printre care dance inspirat de anii ‘70, R&B, rap, pop și disco. Fiecare piesă are o tranziție superbă către cealaltă, întregul album simțindu-se ca o petrecere fără oprire, fără inhibiții. Prin impactul său comercial, cât mai ales cultural, prin implicarea a numeroase referințe către cultura LGBTQIA+ și ballroom, prin temele de încredere în sine, escapism și hedonism pe care le abordează, albumul acesta este, după părerea mea, pretendentul principal pentru a câștiga premiul pentru albumul anului.

Primul teaser pentru actul vizual al „RENAISSANCE” de Beyoncé

2. Record of the Year – „Don’t Shut Me Down” de ABBA

Dacă înainte ca nominalizările să fie publicate credeam că ABBA va lipsi de la marile categorii, acum țin să pariez pe faptul că vor câștiga categoria Record of the Year. Albumul „Voyage”, lansat în noiembrie 2021, a trecut pe sub radarul publicului tânăr, însă a avut un succes considerabil pentru marii fani ABBA. Întoarcerea acestora la muzică după patruzeci de ani pentru un ultim album trebuie într-adevăr apreciată și premiată, iar categoria Record of the Year pare cea mai potrivită pentru această ocazie: premiul se oferă astfel atât vocalistelor, cât și producătorilor și inginerilor de sunet. În plus, melodia „Don’t Shut Me Down” este cea mai emblematică pentru revenirea lor, cu versuri ca:

I believe it would be fair to say, “You look bewildered”
And you wonder why I’m here today
And so you should, I would

I have learned to cope, and love and hope is why I am here now


3. Best Pop Solo Performance – „Easy On Me” de Adele

Adele cunoaște deja prea bine experiența de a câștiga un GRAMMY, având deja 15 premii obținute și 18 nominalizări. Anul acesta a obținut alte 7 nominalizări, dintre care cu siguranță va duce acasă măcar unul. Dacă va câștiga acest premiu, ar fi al patrulea din această categorie care i-ar fi înmânat. Categoria i se potrivește ca o mănușă, întrucât Adele este, obiectiv, una dintre cele mai talentate și puternice vocaliste ale generației noastre. Piesa „Easy On Me” susține acest lucru, fiind single-ul cel mare al albumului „30”, lansat anul trecut și etalând abilitățile vocale ale artistei. În plus, piesa a avut un succes comercial considerabil, a fost folosită pe mai multe platforme sociale și a fost ascultată la radio des.


4. Best Dance/Electronic Music Album – „RENAISSANCE“ de Beyoncé

Need I say another word? Niciunul dintre celelalte albume de pe listă nu se apropie de earworm-ul pe care tranzițiile albumului „RENAISSANCE“ de Beyoncé îl oferă. În special piesa de final a albumului, care folosește sample-uri de la Donna Summer („I Feel Love”) și Mr. Finger („Mystery of Love”), este una dintre cele mai senzaționale melodii dance din ultimele două decenii.

Applause, a round of applause


5. Best Alternative Music Performance – „King“ de Florence + The Machine

Florence Welch și modul în care interpretează piesele este o artă specifică. Diversitatea pe care o dispune în piesa „King“ din punct de vedere vocal, cât și la nivelul producției și instrumentației este incredibilă. De la unele versuri aproape șoptite, până la explozia din bridge-ul melodiei, piesa este superbă, simțindu-se ca un marș medieval către autocunoaștere, către independență, iar asta o face demnă de a câștiga premiul pentru această categorie. Ceea ce este nedemn este faptul că Florence + The Machine nu a câștigat niciun GRAMMY până acum, dar asta rămâne o discuție pentru altă dată.


6. Best Alternative Music Album – „Fossora” de Björk

Björk nu este străină nominalizărilor GRAMMY, având acum 16 în total. Însă până acum nu a câștigat niciun premiu. Artista islandeză lansează muzică încă din anii ‘80 sub proiectul solo, a fost mereu adorată de critici și are fani numeroși care au urmărit-o în evoluția sa ca artistă. Noul album, „Fossora”, dovedește că această evoluție tot continuă și se extinde. Produs al pandemiei, acesta conține piese inspirate de ideea de conexiune între oameni, reprezentată de ea precum miceliul, care străbate conceptul de spațiu și timp. Albumul conține de asemenea piese despre mama sa, care a murit anul trecut după o lungă luptă cu boala. Este un proiect complex, cu producție unică, iar vocea specifică a lui Björk continuă să fie la fel de obsedantă și de specială.


7. Best Latin Rock or Alternative Album – „MOTOMAMI” de Rosalía

„MOTOMAMI” reușește iscusit in ceea ce își propune și este demn de această categorie. Un album ce sudează genuri într-un mod armonios, el surprinde prin producția extrem de minimalistă și totuși de impact. Rosalía este creditată și ca principal producător al „MOTOMAMI”, iar viziunea ei este țintită până la ultimul detaliu. Ea combină reggaeton, pop experimental, bachata, hip-hop, flamenco, art pop, bolero, electropop și dembow într-un proiect extrem de coerent și unitar, care emană încredere în sine și totuși nu se ferește să aducă în discuție și sentimentele de tristețe și suferință, contemplând la faima sa și schimbările pe care le-a adus în viața ei.